Gå til innhold

medikament- spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ustabil emosjonell pf, men pleier som regel å fungere greit i hverdagen. Går på jobb, trener, og klarer stort å gjøre alt som en vanlig dag bringer med seg. Men jeg har dårlige perioder og dårlige dager innimellom, noen svært dårlige også (selvskading, tanker om å ta livet mitt og hele den regla). Det jeg lurer på er om det finnes noen bra medikamenter jeg kan ta de dagene jeg er dårlig..?. Jeg går på Cipralex, men vil helst bruke så lite medisiner som mulig. Flere av de vanlige C-preparatene må man jo gå på en stund før de fungerer, og må da selvfølgelig ta de hver dag. Legen foreslo lamictal, men vil helst klare meg uten de tunge preparatene når jeg faktisk har en del gode perioder der jeg klarer meg fint. Noen som har noen forslag å komme med...?

Skrevet

Lamictal tungt???????

Njaaa...tungt var vel ikke helt rette ordet... Men har inntrykk av at en kan bli litt apatisk eller flat følelsesmessig. Poenget mitt er at jeg ikke vil ha noen medisiner jeg må ta hver dag, men en type medikament jeg kan ta etter behov. Og som funker.

Skrevet

Njaaa...tungt var vel ikke helt rette ordet... Men har inntrykk av at en kan bli litt apatisk eller flat følelsesmessig. Poenget mitt er at jeg ikke vil ha noen medisiner jeg må ta hver dag, men en type medikament jeg kan ta etter behov. Og som funker.

Jeg ville heller blitt litt apatisk og flat enn å selvskade og ha tanker om å ta livet av seg.

Det er ufarlig å være litt flat (i den grad du i det hele tatt blir det). Selvskading og depresjon er farlig.

Skrevet

Hmm..kanskje jeg skal prøve meg på lamictal eller litium. Får ta det opp med psyk. På dps'en.

Skrevet

Lamictal blir man ikke flat av. Har selv emosjonell ustabil pf. Pga den så fungerer jeg bedre med meg selv og andre. Har selvfølgelig nedturer også, men det har jo alle mennesker. Men den fungerer på det syke med pf endel. 

Du trenger sikkert ikke noe høy dose heller. Anbefaler den for å stabilisere. 

Skrevet

Takk for bra svar! Godt å høre at d funker på deg:)

Skrevet

Men du må ta den dagelig selvklart. Men det går nok bra. Ja uten lamictal hadde jeg fungert dårligere. 

Om du begynner på den, så lykke til :) Er helt sikker på den vil fungere positivt på deg :)

Skrevet

Lamictal går for å være nokså "snill." Litium har langt flere bivirkninger. Selv har jeg brukt Lamictal både mot epilepsi og bipolar lidelse i årevis uten bivirkninger. Personlig fikk jeg fnatt av Litium etter å ha tatt det i noen år. Det ga meg hovne bein og skjelvinger, samt en følelsesmessig nummenhet av en annen verden. Jeg har heller aldri selvskadet styggere enn i løpet av den perioden jeg tok litium - trolig fordi jeg ble så nummen. Takk og pris fikk jeg en ny psykiater som ikke frarådet meg å forsøke uten. 

Jeg har god erfaring med Seroquel sammen med Lamictalen, den roer ned tankekjør, er med på å stabilisere og bedre nattesøvnen.

C preparater til behovsbruk finnes det jo noen av. Atarax (allergimedisin) og Truxal (gammel antipsykotisk). Selv bruker jeg Lyrica (epilepsimedisin med angstdempende egenskaper) som behovsmedisin, men denne ligger og vipper mellom c- og b status. Dvs. at en del mener at nevnte preparat burde sortere under b.

Skrevet

Takk for god info! Jeg snakka med psykologen min på Dps, og hun sa jeg måtte først trappe ned og av Cipralex, før de ville sette meg på lamictal. Så det kan jo ta litt tid før jeg kommer igang med ny medisinering... Syns det er litt rart at jeg ikke kunne starte på lamictal mens jeg trapper av Cipralex, skulle jo tro at det var litt opp til meg.. Menmen, får holde ut litt lenger, gidder ikke krangle med de:p

Skrevet

Jeg har ingen bivirkning på litium. På lamictal spydde jeg meg ihjel.

Skrevet

Lamictal går for å være nokså "snill." Litium har langt flere bivirkninger. Selv har jeg brukt Lamictal både mot epilepsi og bipolar lidelse i årevis uten bivirkninger. Personlig fikk jeg fnatt av Litium etter å ha tatt det i noen år. Det ga meg hovne bein og skjelvinger, samt en følelsesmessig nummenhet av en annen verden. Jeg har heller aldri selvskadet styggere enn i løpet av den perioden jeg tok litium - trolig fordi jeg ble så nummen. Takk og pris fikk jeg en ny psykiater som ikke frarådet meg å forsøke uten. 

Jeg har god erfaring med Seroquel sammen med Lamictalen, den roer ned tankekjør, er med på å stabilisere og bedre nattesøvnen.

C preparater til behovsbruk finnes det jo noen av. Atarax (allergimedisin) og Truxal (gammel antipsykotisk). Selv bruker jeg Lyrica (epilepsimedisin med angstdempende egenskaper) som behovsmedisin, men denne ligger og vipper mellom c- og b status. Dvs. at en del mener at nevnte preparat burde sortere under b.

Jeg sluttet med selvskadingen når jeg begynte på lithium.  Hadde meg bare et lite tilbakefall for et par måneder siden.  Merker ingen bivirkninger.  Hadde bare noe vektøkning.  Har fått et nytt liv etterpå. 

Det er vel litt forskjellig hva som gir mest bivirkninger på forskjellige individer.  Men mulig lithium gir mer alvorlige bivirkninger, og kanskje bivirkninger som i første omgang ikke merkes, enn det lamictal gjør.  Men jeg kunne verken bruke seroquel eller lamictal.

Bra at du har funnet noe som fungerer for deg.  Det er ikke alltid lett å komme frem til det som gir best effekt og minst bivirkninger.  Håper TS også finner frem til det.  Jeg ønsket bare å få frem at vi også er noen som har veldig god erfaring med lithium.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...