Gå til innhold

kan jeg bli tvangsinnlagt når jeg bare går til psyk.sykepl.på dps ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter flere tvanginnleggelser for flere år siden , har jeg fått angst for å bli lagt inn på tvang flere ganger.Har de siste årene bare lagt meg inn på frivillig, men er blitt holdt til bake uansett et par ganger.(ikke scuisudal)

For en tid tilbake ble jeg "truet " med tvanginnleggelse vis jeg ikke tok medisiner. Kuttet all kontakt med dps etter det.

Nå måtte jeg dessverre tilbake ,har hatt en samtale med min psyk.pl og siden h*n mener at jeg er sykere nå en jeg var før, blir jeg helt paranoid redd for å bli møtt av legen når jeg kommer.

Har noen opplevd dette.? Alså møte til samtale og så bli tvangsinnlagt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kriteriene for tvangsinnleggelse er helt uavhengige av hvem en går til eller hvor en går.

Kriteriene er:

Hovedkriteriet: Alvorlig sinnslidelse. Må være oppfylt.

Tilleggskriterier: Behandlingskriteriet og/eller farekriteriet.

Frivillighet er forsøk eller åpenbart nytteløst.

Overordnet best for pasienten (ikke hvis farekriteriet er oppfylt).

Skrevet

Jeg har fått høre: om du ikke legger deg inn frivillig, blir du tvangsinnlagt. Lite poeng å true med det da.... Første jeg gjør da er å skrive meg ut etter en times tid....

Skrevet

Ble ikke akkurat mindre urolig av svaret til NHD , men takk for svar iallfall.

Vanskelig å vite selv om en fyller kriteriene,hadde håpet på å være "trygg"ved å unngå noe kontakt med lege.

Skulle virkelig ønske at det ikke var noe tvang i psykriatrien, men heller bedre tilbud, som feks.avlastning opphold for de som trenger det.Mer tilbud om forskjellig aktiviteter for de som er innlagt. Og mer hjelp fra kommunen.

Kanskje dette ikke får så mange flere til å ta medisiner, men mange hadde fått et bedre livskvalitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...