Gå til innhold

Hvordan finne partner når man har begrensninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvordan finne partner når man har begrensinger? Det virker nesten som en umulig oppgave. Her gjelder det psykiske begrensninger som at man ikke jobber, ikke liker å omgås mange mennesker eller være så sosial, lite energi i hverdagen og liten interesse for sex. Jeg har liten lyst til å late som om alt er bra med meg når jeg møter nye menn for så å skuffe dem, men å gå ut med alt det negative er jo heller ikke en god ide eller er det det? Er man dømt til å leve ensom resten av livet fordi man her en psykisk lidelse?

Endret av tjohei1
stjernestøv
Skrevet

Jeg har nå en samboer og han har lært å akseptere ting med tiden, men jeg har fått mye kjeft og irritasjon oppgjennom årene fordi jeg var syk. Men jeg kunne ikke knipse det bort med fingrene, tror han aksepterer meg mer nå og at ting er som de er. Men han liker ikke at jeg sitter inne hele dagen, men jeg har jo ikke noe å gå til. Han sier alle blir gal av å ikke ha noe å gjøre, men jeg tror det er til det beste. Så det finnes håp.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan finne partner når man har begrensinger? 

Hvordan har du funnet dette tidligere?

Anonymous poster hash: b9994...925

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Som lege på akuttavdeling treffer jeg mange mennesker med betydelige psykiske problemer. Mitt inntrykk er at de aller fleste har partner/kjærest. Slik sett bør du være optimistisk.

2. Jeg må få spørre deg: Hva vil du med en partner? Hva kan du gi til en partner? Tror det er viktig at du avklarer dette for deg selv på veien mot å finne en.

Skrevet

Ja, jeg hadde også en kjæreste i flere år en gang jeg var veldig psykisk syk, og han var så normal som det går an å være. Så merkelige ting skjer, altså. 

Skrevet

Jeg har nå en samboer og han har lært å akseptere ting med tiden, men jeg har fått mye kjeft og irritasjon oppgjennom årene fordi jeg var syk. Men jeg kunne ikke knipse det bort med fingrene, tror han aksepterer meg mer nå og at ting er som de er. Men han liker ikke at jeg sitter inne hele dagen, men jeg har jo ikke noe å gå til. Han sier alle blir gal av å ikke ha noe å gjøre, men jeg tror det er til det beste. Så det finnes håp.

Er det ikke noe dagsenter eller lignende du kan benytte deg av?

Skrevet

Det finnes alltid noen for alle, så sånn sett går nok dette bra også vil jeg tro.

Men for min egen del så hadde ikke dette vært noe for meg, alt jeg hadde satt pris på eksisterer antagelig ikke, ikke sex, ikke omgås andre, ikke være sosial osv.

Skrevet

Hvordan har du funnet dette tidligere? Anonymous poster hash: b9994...925

Gjennom selvhjelpsgruppe, kontaktannonser på nettet og i psykiatrimiljøer. Mine begrensninger, manglende interesse for partner har gjort at det ikke har vart så lenge. Han ene turte ikke ha sex, så det begrenset seg selv.

Skrevet

1. Som lege på akuttavdeling treffer jeg mange mennesker med betydelige psykiske problemer. Mitt inntrykk er at de aller fleste har partner/kjærest. Slik sett bør du være optimistisk.

2. Jeg må få spørre deg: Hva vil du med en partner? Hva kan du gi til en partner? Tror det er viktig at du avklarer dette for deg selv på veien mot å finne en.

Jeg vil ha nærhet og kjærlighet. Det kan jeg selv også gi. Jeg er snill og lyttende, men har ikke hatt noe særlig lyst på to av de jeg var sammen med så det begrenset seg selv. Han ene stilte for mye krav og jeg ville ikke ha en som skulle bestemme over meg.

Skrevet

Jeg har tenkt på det, men desverre så tenker jeg at det er veldig syke mennesker der. Jeg vil ha noen som kan løfte meg, ikke trekke meg ned.

Skrevet

Det finnes alltid noen for alle, så sånn sett går nok dette bra også vil jeg tro.

Men for min egen del så hadde ikke dette vært noe for meg, alt jeg hadde satt pris på eksisterer antagelig ikke, ikke sex, ikke omgås andre, ikke være sosial osv.

Hva mener du med det? Jeg vet om syke folk som både er gift og har samboere, så det er vel håp for alle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt på det, men desverre så tenker jeg at det er veldig syke mennesker der. Jeg vil ha noen som kan løfte meg, ikke trekke meg ned.

Og andre tenker vel det samme...

Kanskje du har for store krav!?

Anonymous poster hash: adb97...858

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med det? Jeg vet om syke folk som både er gift og har samboere, så det er vel håp for alle.

Han snakket vel om seg selv.

Skrevet (endret)

Han snakket vel om seg selv.Anonymous poster hash: adb97...858

Han tenker vel at det er uoppnåelig for han slik jeg forstod det.

Endret av tjohei1
AnonymBruker
Skrevet

Han tenker vel at det er uoppnåelig for han slik jeg forstod det.

Han skriver jo "for min egen del".

Skrevet

Har prøvd dagsenteret, der skjer det ingenting. Tv kan jeg se på hjemme.

Skrevet

Dette er viktig som NHD sier her. Hva vil du med en partner ? Og hva kan du gi din partner ? det sistnevnte spørsmål er veldig viktig, for det viser hva du kan ha  som kan bidra med å opprettholde et forhold i mange utfordrende situasjoner dere måtte komme i. en må ha en viss kontroll sev også, ikke bare overlate det til partneren. Da kan det ende med slave forhold i verste fall en et respektert gjensidig forhold. Altså, en må ikke bli en støttekontakt, hverken far den ene eller den andre siden. 

Skrevet

Har prøvd dagsenteret, der skjer det ingenting. Tv kan jeg se på hjemme.

Hva gjør man egentlig på et dagsenter. Hekler?

Skrevet

Hva gjør man egentlig på et dagsenter. Hekler?

Ingenting. Tv står på og de ansatte snakker seg imellom og lite med brukerene. Nitrist plass. Og det kommer innom "tunge folk" som ser helt vekke ut pga medisiner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...