Gå til innhold

Cipralex dose/serumkonsentrasjon

Anbefalte innlegg

Gjest nilsola
Skrevet

Hei

Jeg var nylig hos fastlegen for å måle serumkonsentrasjonen av cipralex. Bruker 20 mg daglig og synes ikke effekten er så god som den har vært tidligere. depresjon/angst kommer gjerne tilbake på denne tiden av året, eller i større grad enn ellers. konsentrasjonen ble målt til 26 nmol.

Fastlegen sier det ikke er så mye, men at det er innenfor terapeutisk område. Når jeg googler litt ser jeg det er flere ulike definisjoner av terapuetisk område for cipralex - 20-120 og 25-140. Produsenten skriver i pakningsvedlegget at sikkerheten av doser på over 20 mg daglig er ikke vist, derfor er nok fastlegen skeptisk til å øke. Selv ønsker jeg å forsøke en høyere dose, f.eks. 25 eller 30 mg. Jeg setter pris på en second opinion på dette. På forhånd takk.

YoplaitDouble
Skrevet

Hei!

Jeg har også veldig lave verdier i forhold til normalen. Det at produsenten ikke har gått god for større enn 20mg betyr bare at medisinen er testet ut på gjennomsnittsmennesker, hvor det da er vist at doser over 20mg ikke ga økt effekt. Men det er da for folk som ville kommet i øvre del av terapeutisk område på 20mg. Du skal ta svært høye doser før det begynner å bli det minste farlig, og igjen er det serumskonsentrasjonen som vil være av betydning.

Jeg er på 40mg nå, og har bare fått en svak effekt. Jeg ble målt til 20 nmol på 30mg. Jeg skal også øke mer enn 40mg i samarbeid med fastlegen når jeg får siste prøve. I følge psykiateren her på forumet, betyr dosen du tar ingenting. Det er kun serumverdien som er av betydning, og det er derfor man tar disse blodprøvene, nettopp for å kunne skreddersy doser for folk som ikke er gjennomsnittet. Ikke alle passer medium  :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dosen er helt sikkert for lav. Du kan trygt øke både til 30 og 40 mg.

Hos deg bør dosering over 100 mg kun gjøres av spesialist i psykiatri.

Skrevet

Spørsmål: Er områdene som lab angir på serumkonsentrasjon det som behandler depresjon, slik at angst/tvang trenger dobbelt av dette (altså 40-240 for Lex og 40-500 for Zoloft) eller er det slik at angst/tvang bare skal i øverste normalområde?

YoplaitDouble
Skrevet

For min del, hvor høyt synes du det er greit at jeg går kun i samarbeid med fastlegen, som støtter seg på blodprøver på vei oppover? Jeg merker han er litt tilbakeholden med at vi skulle over 40, men vi ble sammen enig om å gå over 40 mot at jeg tok serumprøve nok en gang da jeg nådde 40 før vi øker. Er det noen sannsynlighet for at jeg plutselig kan begynne å ta opp Cipralex bedre, og plutselig komme langt opp i serum?

Jeg har hatt disse verdiene: 10mg:9nmol, 15mg:11nmol, 25mg:14nmol, 30mg:20nmol, 40mg:avventer svar.

Skrevet

For min del, hvor høyt synes du det er greit at jeg går kun i samarbeid med fastlegen, som støtter seg på blodprøver på vei oppover? Jeg merker han er litt tilbakeholden med at vi skulle over 40, men vi ble sammen enig om å gå over 40 mot at jeg tok serumprøve nok en gang da jeg nådde 40 før vi øker. Er det noen sannsynlighet for at jeg plutselig kan begynne å ta opp Cipralex bedre, og plutselig komme langt opp i serum?

Jeg har hatt disse verdiene: 10mg:9nmol, 15mg:11nmol, 25mg:14nmol, 30mg:20nmol, 40mg:avventer svar.

Dosering som gir serumkonsentrasjon høyere enn anbefalte intervall (120 nmol/l) skal gjøres av psykiater.

Under dette kan gjøres av fastlegen evt etter samtale med en psykiater om fastlegen er usikker på dette.

Skrevet

Spørsmål: Er områdene som lab angir på serumkonsentrasjon det som behandler depresjon, slik at angst/tvang trenger dobbelt av dette (altså 40-240 for Lex og 40-500 for Zoloft) eller er det slik at angst/tvang bare skal i øverste normalområde?

Dette er anbefalinger for depresjon. Husk at disse målingene kun er hjelpemiddel. Fasiten er den kliniske observasjon med virkning og bivirkning.

YoplaitDouble
Skrevet

Dosering som gir serumkonsentrasjon høyere enn anbefalte intervall (120 nmol/l) skal gjøres av psykiater.

Under dette kan gjøres av fastlegen evt etter samtale med en psykiater om fastlegen er usikker på dette.

Takk for svar. Er det allmenn praksis blant alle psykiatere, eller kan man risikere at noen psykiatere vil si at man ikke skal over maksdose uansett serumverdi? Blant fastleger virker det jo som noen er redde for å gjøre dette.

Skrevet

Nei, ingenting er allmenn praksis blant alle. Normal/Gaussfordeling av kompetanse finnes også i gruppen psykiatere.

Skrevet

Takk for svar. Er det allmenn praksis blant alle psykiatere, eller kan man risikere at noen psykiatere vil si at man ikke skal over maksdose uansett serumverdi? Blant fastleger virker det jo som noen er redde for å gjøre dette.

Det kan man risikere. Min psykiater doserer etter felleskatalogen og ikke etter serum.

Nå har jeg jo (kan "komme ut av skapet" og si dette) alltid ligget litt over anbefalingene derfra da. Det trengs vel, gitt de historiske serumverdiene mine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...