Gå til innhold

Prøver finner psykiatere i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sitter med en liste med psykiatere med refusjonsavtale i Oslo.

Jeg ønsker kun å henvende meg på vegne av et ungt menneske med autisme til en psykiater med kompetanse på autisme.

Etter googling finner jeg at samtlige har kunnskap om generelle psykiske lidelser, men ingen ser etter googlesøk å ha kunnskap om autisme.

Det bekrefter nok en gang det min og andre psykiatere sier, "autisme er ingen psykisk lidelse".

Men hva gjør man da, når man har autisme og nettopp det annerledes synet på mangt, samt annerledes oppfattelse, når jeg ikke finner en eneste psykiater, privat, med kunnskap om autisme.

Det er fullstendig menigs og hensynsløst for en autist å snakke med et menneske som ikke kan noe om feks hvordan verden oppleves med autisme.

Jeg syns det er rart, men kanskje er situasjonen slik i norge?

Jeg vet om noen i Sverige, men jeg hadde håpet finne en psykiater i Norge.

Om det ikke fins i Oslo, så kan vi heller reise lenger ca hver annen uke, for å få hjelp av en som har kompetanse, i Norge.

Det er jo ikke vits å snakke med noen som ikke kan annerledesheten ved autisme.

Håper på hjelp, om noen vet om noen psykiater et sted i Norge med kompetanse på autisme.

Skrevet

Hei!

Dr Rune Johansen tenker jeg er mest nærliggende å kontakte han er psykiater og tydeligvis interessert i geriatri og nevrologi, samt skriver om speilnevroner.

Det er altså det nærmeste jeg kommer en psykiater som kan være ok for en med autisme og snakke med.

Min egen psykiater, er jo nærmest sluttet å jobbe, hun vil tydeligvis mest reise for tiden.

Skrevet

Må det være privat? Mange dyktige offentlige psykiatere.

Anonymous poster hash: 2df24...549

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det mest nærliggende må jo være å spørre din egen psykiater. Fagfolk med samme interesse/kompetanse har en tendens til å kjenne/vite om hverandre.

Når du er så opptatt av at autisme ikke er en psykisk lidelse, hvorfor vil du da finne en psykiater?

Skrevet

Det mest nærliggende må jo være å spørre din egen psykiater. Fagfolk med samme interesse/kompetanse har en tendens til å kjenne/vite om hverandre.

Når du er så opptatt av at autisme ikke er en psykisk lidelse, hvorfor vil du da finne en psykiater?

Hei!

Jeg har sjelden timer med min psykiater, hun er 70 år

Dvs hun reise mye, til India, Kina m.m.

Jeg er mer opptatt av uenigheten, for min del liker jeg, ett svar, kanskje derfor studerer jeg matematikk og tvilte såpass på min egen diagnose, som jeg tenkte var stilt på usikre indisier.

Nå bryr jeg mindre det, det er tross alt faktisk de fleste mennesker som tenker asperger som kjenner meg, så det er flere enn psykiaterne på voksen habiliteringen.:-)

Men siden jeg nå forstår hvorfor mennesker liker meg, så blir jeg rørt, og liker meg selv, men jeg trengte andres hjelp på den veien, og ordene, tydelig uttalt av min psykiater, derfor er min psykiater mitt livs helt og kjærlighet.

Om min psykiater hadde sagt asperger er en psykisk lidelse så hadde jeg ikke tenkt mer på det.

Men da jeg fant deg :-) oppdaget uenigheten :-) ble jeg frustrert, for i mitt hodet er 2+ 2 alltid 4 :-)

Takket være deg:-) forstod jeg mer av usikkerheten i psykologien som fagfelt.

Den er nesten som alternativmedisinen:-)

Æsj, bra jeg ikke visste det, for så hadde jeg aldri møtt til konsultasjonen med min mann hos min psykiater, og min mann hadde mye å si, men jeg husker ikke noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...