Gå til innhold

Medisinering ved generalisert angstlidelse og store problemer med å spise

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Jeg har slitt med angst siden jeg var 10 år, så det er over 20 år med angst. Gikk på en storsmell i 2005 og måtte medisineres og til samtaleterapi. Fikk Zeroxat som senere ble byttet ut med Cipralex pga bivirkningene.

Gikk 8 år på "faanskapet" uten å bli tatt blodprøve av eller noe, og da var det en psykolog som sa at jeg måtte prøve å slutte (hun sendte brev til legen min uten at det ble tatt noe hensyn til...)

Klarte å slutte i september ifjor, og må si at seponeringen ikke var enkel med tanke på det som skjer med kroppen.

I november fikk jeg trøbbel med spising og matlyst (jeg vet jeg må ha mat, så spiser likevel...). Har hatt mange år med magetrøbbel som "ikke er noe galt" (sjekket for det meste), så det er nok angsten i sin helhet som lager alt helvete med kvalme og kranglete mage i alle retninger.

Ser nå at jeg ant.vis må starte på medisin igjen, for det går ikke rette veien. Klarer ikke å spise andre plasser enn hjemme, og magen lever sitt eget liv. Og den styrer hverdagen min akkurat nå. Det gjorde den forsåvidt de siste årene jeg gikk på cipralex også.

Legen min er ikke istand til å se problemene føler jeg, og jeg har nesten gitt opp. Enten er jeg utrolig dårlig til å forklare meg, eller så er de rett og slett ikke oppdatert på psykiske lidelser.

Vil gjerne vite hva som er alternativet til Cipralex? Jeg føler meg ikke helt frisk på 20mg cipralex. Vil helst ikke gå på noen form for medisin i hele tatt, for det er noe svineri for kropp og hode. Husker med skrekk og gru når jeg startet på Zeroxat i 2005. Legen min ba meg starte på 20 mg (!!!!) uten noen form for opptrapping. Skulle fått prøvd det selv, så kan det hende at de hadde lært!!! Jeg sliter med kvalme og trykk i halsen fra før, og ser at alle medisinene har dette som største bivirkning. Det er nok til at jeg IKKE har lyst til å starte på slike medisiner. Det sier litt når man putter ting i kroppen som kan gi bivirkninger som får plass på en A4 side...!!!

Noen formening om hva som kan være alternativ til Cipralexen? Kan ikke ta Sobril eller noe i den gata...Det blir ren lureri for kroppen. Og som å tisse på seg for å holde varmen... :/

Skrevet

Fluanxol fungerer bra for meg.

Ikke sløvende C preparat

Skrevet

Noen formening om hva som kan være alternativ til Cipralexen? 

Remeron. Har positiv effekt på kvalme og dårlig matlyst.

Og for all del, bytt lege!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har undervist mye rundt omkring i Norge om GAD. Hvis du hos legen din har etterspurt effektiv medisin, og du ikke har fått noe godt svar, trenger ikke det å bety at det er noe feil med legen din. Derfor bør du se bort fra tøvete og enkle råd om å bytte lege.

Jeg tror verken du er dårlig til å forklare eller legen lite oppdatert på psykiatri. Legen har gitt deg de anbefalte medisiner mot GAD.

Saken er at det ikke finnes noen god medikamentell behandling for GAD.

I beste fall kan du finne en medisin som demper symptomene i noen grad. De eneste medisiner som har vist målbar effekt på GAD er SSRI (som bl.a. Seroxat og Cipralex), SNRI (Efexor, Cymbalta) og Lyrica. Det er en viss fare for avhengighet med Lyrica.

Selv om det ikke er vist i vitenskapelige studier, kan det være verdt et forsøk med andre medisiner slik andre skriver om. Både Remeron og Fluanxol er verdt et forsøk, men ikke vent mer enn moderat effekt.

Det eneste som er virksom i betydelig grad på GAD er metakognitiv psykoterapi. Dessverre er det få som behersker dette, men jeg anbefaler deg på det sterkeste å prøve å finne en slik behandler.

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg har undervist mye rundt omkring i Norge om GAD. Hvis du hos legen din har etterspurt effektiv medisin, og du ikke har fått noe godt svar, 

Du syntes legen gjør en bra jobb når en går 8 år på Cipralex uten effekt og serumkonsentrasjon ikke måles?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du syntes legen gjør en bra jobb når en går 8 år på Cipralex uten effekt og serumkonsentrasjon ikke måles?

Med de holdninger denne pasienten uttrykker til medisiner, er det ikke lett å gi den beste behandling i en hverdag med "brukermedvirkning".

Jeg sier ikke at det er perfekt, men jeg tror ikke det er dårligere enn det snittet av norske allmennleger hadde oppnådd med denne pasienten.

Skrevet

Jeg takker for svaret :) Og skjønner hva eksperten mener. Jeg var 22 år den gangen jeg fikk SSRI, og da visste jeg null og ingenting selv om medisiner. Måtte bare komme meg på føttene, og det gjorde jeg så og si etter 6 mnd.

Problemet var nok at jeg heller ikke visste at det skulle helst ha blitt tatt blodprøver for å måle referanseverdier, men kan hende at legen synes jeg var i såpass god form/fungerte bra slik at blodprøver ikke var nødvendig.

Sånn som jeg kjenner cipralex ift min kropp, så virket det som at virkningen avtok med årene, men det kan også være bare noe jeg føler selv. Jeg tok jo selv initiativ til å slutte, og syntes det var på tide etter 8 år. Måtte se om ting holdt seg slik de var, dvs overkommelig mengde angst. Men der tok jeg feil.

Skal til fastlegen min i morgen, og hun forstod alvoret nå og mente vi skulle komme til en god løsning. Jeg må nok i samtaler igjen, men da er det snakk om typen terapi som hjelper meg å kontrollere angsten og bli "dus" med den. Det er handlingsmønster og tankemønster som må brytes. Har forsøkt masse på egen hånd, men det er ikke lett å komme i mål når man har med seg denne angsten som puster i nakken og til tider er svært negativ.

Uansett...jeg håper på en god diskusjon med legen. Ender nok opp med medisin igjen, men da skal jeg virkelig bruke tiden min godt på å "snu hodet" når ting blir litt mer overkommelig.

Anonymous poster hash: 0c5a9...03d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...