Gå til innhold

Alt smaker metall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan det også være på grunn av medisinene? Det har blitt mye varierende problemer og oppstår stadig nye problemer i munnen det siste året. Jeg bruker lithium, fluoksetin og wellbutrin.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

11

• Cammomille

5

• Nycora

3

Skrevet

Anbefaler deg er glass med grapefruktjuice. Eller et halvt, det demper metallsmaken min hvertfall.

Skrevet

Anbefaler deg er glass med grapefruktjuice. Eller et halvt, det demper metallsmaken min hvertfall.

Jeg får kjøpe meg det. Smaker ting normalt da? Vet du grunnen til metallsmaken?  Når jeg googler finner jeg helst gravide som har det, men det er jeg i alle fall ikke.

Skrevet

En del medisiner bør ikke kombineres med grapefruktjuice, så jeg søkte opp på interaksjoner på det jeg bruker og fikk opp interaksjoner til lipitor som jeg også bruker.  Vet ikke om det har så mye å bety med et lite glass grapefruktjuice. 

Skrevet

Kan det også være på grunn av medisinene? Det har blitt mye varierende problemer og oppstår stadig nye problemer i munnen det siste året. Jeg bruker lithium, fluoksetin og wellbutrin.

Kan man ikke få de av lithium?

Anonymous poster hash: 52dcd...f96

Skrevet

Kan man ikke få de av lithium?

Anonymous poster hash: 52dcd...f96

Jeg vet ikke.  Problemene jeg generelt har hatt i munnen kom sammen med et forsøk på et medikament, og det var lenge før jeg begynte med lithium.  Men dette kom nå, så det kan godt være det,  eller om det har sammenheng med alt det andre.

Skrevet

En del medisiner bør ikke kombineres med grapefruktjuice, så jeg søkte opp på interaksjoner på det jeg bruker og fikk opp interaksjoner til lipitor som jeg også bruker. Vet ikke om det har så mye å bety med et lite glass grapefruktjuice.

Jeg vet det er en del ikke så bra kombinasjoner ja, men jeg har drukket et halvt glass allikevel. Har tatt medisinene på kvelden, også drukket juice på morgenen. Trenger ikke så mye, er temmelig surt ✌️

Skrevet

Jeg vet det er en del ikke så bra kombinasjoner ja, men jeg har drukket et halvt glass allikevel. Har tatt medisinene på kvelden, også drukket juice på morgenen. Trenger ikke så mye, er temmelig surt ✌️

Har sikkert ingenting å bety.  Jeg har nok drukket grapefruktjuice flere ganger før jeg fikk høre at en må være forsiktig sammen med enkelte medisiner.  Var litt overasket over at den stod på listen der vi søker på interaksjoner.  

Skrevet

Har det samme problemet. Bruker ap og ad. Tror kanskje at munntørrhet og tørre slimhinner kan medføre denne smaken? Matlysten min er i hvert fall veldig dårlig som følge av dette, eller det kan jo også være angsten som gjør dette.

Har brukt litium og denne ga ikke meg metallsmak i hvert fall. Håper du finner ut av det. Enkelte sovetabletter kan jo gi denne smaken, zopiclone bla., men dette bruker du kanskje ikke?

Skrevet

Har det samme problemet. Bruker ap og ad. Tror kanskje at munntørrhet og tørre slimhinner kan medføre denne smaken? Matlysten min er i hvert fall veldig dårlig som følge av dette, eller det kan jo også være angsten som gjør dette.

Har brukt litium og denne ga ikke meg metallsmak i hvert fall. Håper du finner ut av det. Enkelte sovetabletter kan jo gi denne smaken, zopiclone bla., men dette bruker du kanskje ikke?

Har ikke brukt zopiclone på en god stund.  Det kan nok være munntørrhet som er årsaken.  Har hatt så mye forskjellige problemer nå. Flere sår, sårhetsfølelse, dårlig smakssans og nå dette.  Det er mange som ser på munntørrhet som et enkelt problem, men de er ikke klar over hvor mye spyttet betyr for en bra balanse i munnen. 

Hadde ikke gjort noe om matlysten ble borte, litt enklere å gå ned i vekt, men den holder seg konstant bra samme hvordan maten smaker. 

Skrevet

Har ikke brukt zopiclone på en god stund.  Det kan nok være munntørrhet som er årsaken.  Har hatt så mye forskjellige problemer nå. Flere sår, sårhetsfølelse, dårlig smakssans og nå dette.  Det er mange som ser på munntørrhet som et enkelt problem, men de er ikke klar over hvor mye spyttet betyr for en bra balanse i munnen. 

Hadde ikke gjort noe om matlysten ble borte, litt enklere å gå ned i vekt, men den holder seg konstant bra samme hvordan maten smaker. 

Det må da finnes noe mot munntørrhet på apoteket kanskje? Tror jeg skal ta meg en tur dit og spørre. Matlysten min forsvant vel lenge før metallsmaken kom, når jeg tenker meg om. Mat interesserer meg liksom ikke lengre. I tillegg har jeg slitt med litt slanking og spising tidligere. Nå spiser jeg magert, lite og går ned i vekt. Bjellene ringer litt om at jeg kanskje burde få i meg litt mere mat.

Skal spørre på apoteket jeg, så skal jeg gi deg beskjed om hva de gir meg B) .

Skrevet

Det må da finnes noe mot munntørrhet på apoteket kanskje? Tror jeg skal ta meg en tur dit og spørre. Matlysten min forsvant vel lenge før metallsmaken kom, når jeg tenker meg om. Mat interesserer meg liksom ikke lengre. I tillegg har jeg slitt med litt slanking og spising tidligere. Nå spiser jeg magert, lite og går ned i vekt. Bjellene ringer litt om at jeg kanskje burde få i meg litt mere mat.

Skal spørre på apoteket jeg, så skal jeg gi deg beskjed om hva de gir meg B) .

Jeg tror jeg har kjøpt alt de har for munntørrhet og smertestillende sprayer på apoteket.  Utenom når jeg er skikkelig sår, så er det følelsene av å gå å suge på en drops hele tiden som plager meg mest.  Når det brøt ut så måtte jeg svelge hele tiden. Fikk derfor problemer med å sove. Akkurat det sier i mot munntørrhet, og jeg har heller aldri hørt om at andre har hatt det slik.  Men de har likevel påvist at jeg har veldig lite spytt. 

Skrevet

Jeg tror jeg har kjøpt alt de har for munntørrhet og smertestillende sprayer på apoteket.  Utenom når jeg er skikkelig sår, så er det følelsene av å gå å suge på en drops hele tiden som plager meg mest.  Når det brøt ut så måtte jeg svelge hele tiden. Fikk derfor problemer med å sove. Akkurat det sier i mot munntørrhet, og jeg har heller aldri hørt om at andre har hatt det slik.  Men de har likevel påvist at jeg har veldig lite spytt. 

Hm...jeg fant en nesespray her med aloe vera, den skal jeg prøve. Ellers har de en spray på apoteket som inneholder olje, prøvd den?

Skrevet

På apotek finnes en nesespray som er beregnet på tørre slimhinner i nesen. Den er laget av 100% sesamolje. Denne kan likegodt brukes i munnen og er det beste preparatet mot munntørrhet. De andre inneholder ofte smak som kan irritere like mye som de smører. Denne gjør ikke det. 

Anonymous poster hash: 876fc...6ec

Skrevet

Hm...jeg fant en nesespray her med aloe vera, den skal jeg prøve. Ellers har de en spray på apoteket som inneholder olje, prøvd den?

Jeg har ikke prøv den.  Jeg har prøvd xerorinse skyllemiddel, Salvia orthana munnspray, xerodent sugetabletter og for å dempe smerte bruker jeg nycodent aloclair spray.  I tillegg har jeg hatt et par kurer med mycostatin. Det er også en utfordring å finne tannkrem jeg kan bruke.  Når det svir er jeg ikke utholdende nok til å pusse tennene lenge nok.  

Skrevet

På apotek finnes en nesespray som er beregnet på tørre slimhinner i nesen. Den er laget av 100% sesamolje. Denne kan likegodt brukes i munnen og er det beste preparatet mot munntørrhet. De andre inneholder ofte smak som kan irritere like mye som de smører. Denne gjør ikke det. 

Anonymous poster hash: 876fc...6ec

Vet du hva den heter?

Skrevet

Hvertfall lithium og fluoksetin kan gi bivirkninger som smaksforandringer og munntørrhet. Når man er plaget med munntørrhet kan man også oppleve en metallsmak i munnen. Men siden du sier at det stadig oppstår nye problemer i munnen, -har du vært hos tannlege? Metallsmak kan også komme av at du blør fra tannkjøttet eller at du har amalgamplomber som bør skiftes..?

Skrevet

Hvertfall lithium og fluoksetin kan gi bivirkninger som smaksforandringer og munntørrhet. Når man er plaget med munntørrhet kan man også oppleve en metallsmak i munnen. Men siden du sier at det stadig oppstår nye problemer i munnen, -har du vært hos tannlege? Metallsmak kan også komme av at du blør fra tannkjøttet eller at du har amalgamplomber som bør skiftes..?

Jeg har vært hos tannlege.  Han mente det kunne være glossitt.  Legen mente en gang at det kunne være sopp.  Og en annen mente en gang det kunne være after.  Utslett og symtomer varierer. Jeg går fast til tannlegen og skifter ut etter hvert som fyllingene blir dårlige. 

Er det vanlig at de som får munntørrhet som bivirkning av medisiner får alle disse tilleggsymtomene?

Skrevet

Selv har jeg mistet helt matlysten... Går på mye medisiner og alt er startet opp i samme periode, så vanskelig å si hvem jeg kan "skylde på".

Spiser tramadol i ganske stor dose, zoloft, seroquel, atharax, sobril (ved panikkangst), stilnoct og aerius. I tillegg tar jeg B, E og D vitaminer pluss magnesium.

Er et problem for meg, da jeg nå veier rundt 50 kg og er 166 cm høy.. Alt av mat byr meg i mot, og har rast ned over 20 kg på fire mnd:..

Skrevet

Selv har jeg mistet helt matlysten... Går på mye medisiner og alt er startet opp i samme periode, så vanskelig å si hvem jeg kan "skylde på".

Spiser tramadol i ganske stor dose, zoloft, seroquel, atharax, sobril (ved panikkangst), stilnoct og aerius. I tillegg tar jeg B, E og D vitaminer pluss magnesium.

Er et problem for meg, da jeg nå veier rundt 50 kg og er 166 cm høy.. Alt av mat byr meg i mot, og har rast ned over 20 kg på fire mnd:..

Har du prøvd næringsdrikk?

Jeg kan tenke meg at det blir litt som når vi spiser for mye så venner kroppen seg til mye mat og skriker etter det.  Mens når du spiser lite venner kroppen seg til mindre mat og du blir fortere mett og maten har lettere for å by deg i mot.

Samtidig er 20 kg på fire mnd mye når du ikke selv går inn for å gå ned.  Tror du kanskje bør oppsøke legen din og prøve å finne ut om det er noen grunn for vektnedgangen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...