Gå til innhold

Alt smaker metall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du prøvd næringsdrikk?

Jeg kan tenke meg at det blir litt som når vi spiser for mye så venner kroppen seg til mye mat og skriker etter det. Mens når du spiser lite venner kroppen seg til mindre mat og du blir fortere mett og maten har lettere for å by deg i mot.

Samtidig er 20 kg på fire mnd mye når du ikke selv går inn for å gå ned. Tror du kanskje bør oppsøke legen din og prøve å finne ut om det er noen grunn for vektnedgangen.

Det er ikke noe medisinsk galt med meg i følge prøvene. Jeg eier bare ikke matlyst, og kan gå en hel dag med kun en yoghurt som mat for eks. Når jeg er flink spiser jeg to knekkebrød i tillegg. Helt på tryne, men det henger nok sammen med psyken hos meg.. Samtidig som jeg fikk en kickstart da jeg plutselig ikke ville ha mat.

Jeg drømmer om pizza med rennende ost og gode biffer, men når det kommer til stykket så vokser maten i munnen på meg... Veldig kjedelig og trist egentlig :-(

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

11

• Cammomille

5

• Nycora

3

Skrevet

Det er ikke noe medisinsk galt med meg i følge prøvene. Jeg eier bare ikke matlyst, og kan gå en hel dag med kun en yoghurt som mat for eks. Når jeg er flink spiser jeg to knekkebrød i tillegg. Helt på tryne, men det henger nok sammen med psyken hos meg.. Samtidig som jeg fikk en kickstart da jeg plutselig ikke ville ha mat.

Jeg drømmer om pizza med rennende ost og gode biffer, men når det kommer til stykket så vokser maten i munnen på meg... Veldig kjedelig og trist egentlig :-(

Startet det med slanking?

Jeg håper du har en lege som følger deg godt opp og griper fatt i det hvis vektnedgangen fortsetter.  I mellomtiden må du bare prøve å få i deg så mye du klarer. Være bevisst på at du skal spise selv om du ikke har lyst på noe, og spe på med næringsdrikker hvis du ikke klarer å få i deg det du trenger.

Skrevet (endret)

Jeg har vært hos tannlege.  Han mente det kunne være glossitt.  Legen mente en gang at det kunne være sopp.  Og en annen mente en gang det kunne være after.  Utslett og symtomer varierer. Jeg går fast til tannlegen og skifter ut etter hvert som fyllingene blir dårlige. 

Er det vanlig at de som får munntørrhet som bivirkning av medisiner får alle disse tilleggsymtomene?

Hmm... Man kan jo ofte også oppleve forskjellige smaker i munnen ved div mangler... Som feks sink. Kanskje også jern...? Og med de diagnosene lege og tannlege har foreslått for deg, så burde de jo kanskje også teste deg for sykdommer som svekker imunforsvaret ditt? Siden du sier det stadig kommer tilbake... 

Endret av hejoh
Skrevet

Hmm... Man kan jo ofte også oppleve forskjellige smaker i munnen ved div mangler... Som feks sink. Kanskje også jern...? Og med de diagnosene lege og tannlege har foreslått for deg, så burde de jo kanskje også teste deg for sykdommer som svekker imunforsvaret ditt? Siden du sier det stadig kommer tilbake... 

Jeg har savnet en skikkelig utredning på problemene.  Eneste som ble tatt alvorlig var såret som ikke ville gro.  Ellers er det jo ikke noe som er alvorlig, det er jo bare plager, og da bryr de seg mindre. Det var jeg som måtte finne ut hvem som kunne ta spytt testen og oppsøkte tannlegen og maste meg til den, som viste seg å være veldig dårlig.

Skrevet

Uff, ja det er ganske skremmende dette systemet. Har selv opplevd lignende flere ganger. En gang måtte jeg MASE meg til en HIV-test...!! Og ellers virker det som om man må ha lest seg opp på kroppen og sykdommer, slik at man kan fortelle legen hva han/hun skal gjøre... Men hva hvis du rett og slett bestiller en time til skikkelig sjekk? Får legen til å sjekke vitaminmangler (og så spør du om absolutt alt vil vise seg på den testen, eller om du likevel kan ha feks sinkmangel) Og ikke for å skremme, men om du også får sjekket hvite blodlegemer og HIV, så er du jo sikret fra det verste:) Sånne ting du besrkiver fra munnen din kan man jo også få hvis man er stresset, så kanskje det å eliminere alt kan hjelpe deg;) Har du noen andre symptomer da? Feks. hvordan er matlysten og er du "sukkersugen"? Har du foresten merket noe på ånden din også?

Skrevet

Ja, det startet nok med slanking. :-( Føltes så bra å rase ned i vekt, at selv om jeg visste det ikke var sunt så fortsatte jeg. Angrer nå ja...

Jeg er angrende, men sliter med å snu trenden. Har kastet vekten min hjemme, så prøver å ta forhåndsregler, men føles blodig godt og fortsette nedover i vekt... Ah, det er så komplekst, og jeg ønsker meg virkelig ingen spiseforstyrrelse

Skrevet

Vet du hva den heter?

sesamolje ratiopharm. Finnes en med tilsatt smak også, den svir. Velg den som er helt ren.

Anonymous poster hash: 876fc...6ec

Skrevet

Jeg har savnet en skikkelig utredning på problemene.  Eneste som ble tatt alvorlig var såret som ikke ville gro.  Ellers er det jo ikke noe som er alvorlig, det er jo bare plager, og da bryr de seg mindre. Det var jeg som måtte finne ut hvem som kunne ta spytt testen og oppsøkte tannlegen og maste meg til den, som viste seg å være veldig dårlig.

Jeg har hatt det samme problemet i snart 20 år. Min opplevelse er som din, det blir ikke tatt særlig alvorlig, enda så plagsomt det er. Men de har egentlig ikke noe å stille opp med, med mindre de eller du finner årsaken som, som regel er en eller annen form for overømfintlighet. Regner med at du ikke røyker, for det irriterer veldig og kan gi slike problemer. 

Skrevet

Ja, det startet nok med slanking. :-( Føltes så bra å rase ned i vekt, at selv om jeg visste det ikke var sunt så fortsatte jeg. Angrer nå ja...

Jeg er angrende, men sliter med å snu trenden. Har kastet vekten min hjemme, så prøver å ta forhåndsregler, men føles blodig godt og fortsette nedover i vekt... Ah, det er så komplekst, og jeg ønsker meg virkelig ingen spiseforstyrrelse

Du må ta skikkelig tak i det nå hvis du skal unngå spiseforstyrrelse. Jeg kjenner den følelsen av hvor godt det føles å gå ned i vekt.  Få kontrollen. Det føles fremdeles godt å gå ned selv om du kommer under det du vet du bør være.  Selv om alle sier at nå må du stoppe. Selv om alle begynner å bli bekymret.  Men du vet veldig godt hva det vil føre til hvis du fortsetter.  Og det er bare du som kan gjøre noe med det for å stoppe.  Hvis du ikke klarer å stoppe på egen hånd så ta kontakt med legen og fortell akkurat hvordan det er.  

Skrevet

Jeg har hatt det samme problemet i snart 20 år. Min opplevelse er som din, det blir ikke tatt særlig alvorlig, enda så plagsomt det er. Men de har egentlig ikke noe å stille opp med, med mindre de eller du finner årsaken som, som regel er en eller annen form for overømfintlighet. Regner med at du ikke røyker, for det irriterer veldig og kan gi slike problemer. 

Jeg røyker ikke.  Håper jeg slipper å slite med dette i 20 år.  At jeg kan finne årsaken og få skikkelig behandling.  Alt har nok sitt utspring fra munntørrheten som enten kommer av bivirkninger eller har en annen årsak. Det er en annen årsak jeg nå prøver å finne ut av.

Kunne du skrevet litt om hvordan du opplever det og eventuelt årsak?

Skrevet

Jeg røyker ikke.  Håper jeg slipper å slite med dette i 20 år.  At jeg kan finne årsaken og få skikkelig behandling.  Alt har nok sitt utspring fra munntørrheten som enten kommer av bivirkninger eller har en annen årsak. Det er en annen årsak jeg nå prøver å finne ut av.

Kunne du skrevet litt om hvordan du opplever det og eventuelt årsak?

Jeg har en del overømfintlighet som gjør at jeg reagerer spesielt på tungen. Sterke dufter, tannkrem, såpestoffer, parfyme eksos, diesel og bensinlukt, nye møbler,. ja listen er lang. Jeg reagerer med munntørrhet og sårhet. Jeg får av og til blemmer og sår som gror sakte. Tungen føles øm og sår og den svir. Gjør vondt å spise og snakke. Klarer jeg å unngå ytre påvirkning som parfymerte mennesker, røykere, og andre dufter som irriterer slimhinnene mine er jeg mye bedre. Jo lenger jeg klarer å holde meg unna, jo mer tåler jeg neste gang jeg kommer i kontakt med det jeg ikke tåler. Matvarer kan også forverre problemet. Føles litt som å brenne seg på kokende kaffe på det verste. 

Skrevet

Jeg har en del overømfintlighet som gjør at jeg reagerer spesielt på tungen. Sterke dufter, tannkrem, såpestoffer, parfyme eksos, diesel og bensinlukt, nye møbler,. ja listen er lang. Jeg reagerer med munntørrhet og sårhet. Jeg får av og til blemmer og sår som gror sakte. Tungen føles øm og sår og den svir. Gjør vondt å spise og snakke. Klarer jeg å unngå ytre påvirkning som parfymerte mennesker, røykere, og andre dufter som irriterer slimhinnene mine er jeg mye bedre. Jo lenger jeg klarer å holde meg unna, jo mer tåler jeg neste gang jeg kommer i kontakt med det jeg ikke tåler. Matvarer kan også forverre problemet. Føles litt som å brenne seg på kokende kaffe på det verste. 

Høres ikke bra ut.  Og dette har du hatt så lenge uten at det finnes noen skikkelig hjelp å få.

Har du funnet noen tannkrem som ikke gjør vondt?  Når jeg føler meg sånn noenlunde bra så er det bare tannkremen som er problemet.  Sterk mat også, men den kan jeg prøve å unngå, men jeg bør jo ikke akkurat unngå å pusse tennene.

Skrevet

Høres ikke bra ut.  Og dette har du hatt så lenge uten at det finnes noen skikkelig hjelp å få.

Har du funnet noen tannkrem som ikke gjør vondt?  Når jeg føler meg sånn noenlunde bra så er det bare tannkremen som er problemet.  Sterk mat også, men den kan jeg prøve å unngå, men jeg bør jo ikke akkurat unngå å pusse tennene.

Har du prøvd Zendium? Det var den eneste tannkremen mannen min klarte å bruke, han var også svært tørr i munnen.

Skrevet

Har du prøvd Zendium? Det var den eneste tannkremen mannen min klarte å bruke, han var også svært tørr i munnen.

Zensodyne så jeg nå at jeg hadde kjøpt.  Det var nok zendium jeg skulle ha når jeg var på kolonialen, og fant det jeg trodde var det.  Husket jo ikke navnet og begge begynner jo på Zen.

Hvor får jeg da kjøpt Zendium?

Skrevet

Zensodyne så jeg nå at jeg hadde kjøpt.  Det var nok zendium jeg skulle ha når jeg var på kolonialen, og fant det jeg trodde var det.  Husket jo ikke navnet og begge begynner jo på Zen.

Tips:

http://zendiumno.synkronvia.com

Skrevet

Zendium selges på alle apotek og i en del dagligvareforretninger også.

Skrevet

Zendium selges på alle apotek og i en del dagligvareforretninger også.

Merkelig at jeg da bare fant zensodyne på kolonialen.  Men jeg skal passe på å få rett med meg denne gang. Har skrevet navnet opp i telefonen nå.  Takk for tipset.  Håper det vil fungere bedre.

Skrevet

Nei, det finnes dårlig med hjelp mot dette. Eneste rådet jeg har fått er å holde meg mest mulig unna det jeg ikke tåler. Noe som nesten er umulig. Alle bruker parfyme i en eller annen form. De fleste tenker parfyme som i den dråpen de har på halsen, men det finnes i  hårprodukter, vaskemidler, skyllemiddel, kroppspleie osv. Eksos er det over alt i byene. Fordi jeg ikke har fått hjelp eller klarer å leve i et miljø uten ytre påvirkning av parfymerte mennesker har jeg også begynt å få ødelagte slimhinner i hals og bronkier.

Både Zendium og sensodyne tannkrem svir på tungen min. Jeg har ennå ikke funnet en god tannkrem. Har prøvd noen svindyre på helsekosten, men de svir de også.

Skrevet

Nei, det finnes dårlig med hjelp mot dette. Eneste rådet jeg har fått er å holde meg mest mulig unna det jeg ikke tåler. Noe som nesten er umulig. Alle bruker parfyme i en eller annen form. De fleste tenker parfyme som i den dråpen de har på halsen, men det finnes i  hårprodukter, vaskemidler, skyllemiddel, kroppspleie osv. Eksos er det over alt i byene. Fordi jeg ikke har fått hjelp eller klarer å leve i et miljø uten ytre påvirkning av parfymerte mennesker har jeg også begynt å få ødelagte slimhinner i hals og bronkier.

Både Zendium og sensodyne tannkrem svir på tungen min. Jeg har ennå ikke funnet en god tannkrem. Har prøvd noen svindyre på helsekosten, men de svir de også.

Jeg får dårlig samvittighet for at jeg klager når jeg hører hvordan du har det.  At det også begynner å gå ut over hals og bronkier hos deg.  Har så lyst å gi deg gode råd, men har ingen.  Jeg går ut fra at du har prøvd sprayen som skal dempe smerte i munnen.  Jeg føler selv den demper litt, men det blir ikke helt bra med den heller.

Skrevet

Jeg får dårlig samvittighet for at jeg klager når jeg hører hvordan du har det.  At det også begynner å gå ut over hals og bronkier hos deg.  Har så lyst å gi deg gode råd, men har ingen.  Jeg går ut fra at du har prøvd sprayen som skal dempe smerte i munnen.  Jeg føler selv den demper litt, men det blir ikke helt bra med den heller.

Ja, jeg har prøvd den sprayen. Den lindrer litt med det samme, men jeg kan ikke bruke for mye av den heller. Den er temmelig sterk. Håper de finner ut hvorfor du har dette problemet, så du kan få hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...