Zyprexus Skrevet 14. januar 2014 Skrevet 14. januar 2014 (endret) Hei! Hadde en diskusjon på apoteket i dag om at mengden virkestoff i kopipreparater kan variere med ganske mange %. De sa at det var helt det samme, men i følge nhd kan det variere en del. Finner ikke igjen innlegget til nhd, kan noen finne link til meg, evt. at nhd svarer her på hvor mange prosent det kan variere? Endret 14. januar 2014 av Zyprexus 0 Siter
stjernestøv Skrevet 14. januar 2014 Skrevet 14. januar 2014 De sier det er det samme men det er løgn. 0 Siter
Zyprexus Skrevet 14. januar 2014 Forfatter Skrevet 14. januar 2014 De sier det er det samme men det er løgn. Jeg vet, men de er nok bare opplært til å si at det er det samme. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 14. januar 2014 Skrevet 14. januar 2014 Jeg vet, men de er nok bare opplært til å si at det er det samme. Helt sikkert. Burde ikke vært lov å fare med løgn. Ikke vits i å motsi noen som tror de vet best heller. 0 Siter
slabbedask Skrevet 14. januar 2014 Skrevet 14. januar 2014 (endret) Hei! Hadde en diskusjon på apoteket i dag om at mengden virkestoff i kopipreparater kan variere med ganske mange %. De sa at det var helt det samme, men i følge nhd kan det variere en del. Finner ikke igjen innlegget til nhd, kan noen finne link til meg, evt. at nhd svarer her på hvor mange prosent det kan variere? Det skumleste med det er følgende: Det er nå mange kopiprparater på markedet med samme virkestoff. Tenk deg at orginalpraparatet defineres som 100% biotilgjengelig. Neste gang får pasienten xxx orifarm som muligens har 80% bt. Vanligvis går det bra, men ikke alltid. Gangen deretter kan imidlertid pasienten få xxx actavis som kanskje har 125% bt. Da økes dosen med over 50%. Det verste med det er at norske myndigheter ikke har pålagt leverandørene av kopimedisiner å frigi disse tallene. Dermed kan en heller ikke korrigere for ulikhetene. Jeg håper folk skjønner hvorfor jeg ofte(st) skriver "Ikke generisk bytte". http://forum.doktoronline.no/index.php?/topic/367913-medisinsp%C3%B8rsm%C3%A5l/#entry3208030 Endret 14. januar 2014 av slabbedask 0 Siter
Zyprexus Skrevet 14. januar 2014 Forfatter Skrevet 14. januar 2014 Tusen takk, slabbedask! Akkuratt det jeg så etter! 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 15. januar 2014 Skrevet 15. januar 2014 Er det ikke bare å holde seg til samme merke hver gang man skal ha ny medisin, og egentlig likegyldig om du går for kopien eller originalen? Det er jo bare å dosere etter blodprøver uansett. Eneste gangen dette blir et problem er om du bytter mellom preparater underveis i behandlingen. Skulle ikke være noe problem å gå for Actavis fremfor Lundbeck, så lenge man holder seg til Actavis. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. januar 2014 Skrevet 15. januar 2014 Er det ikke bare å holde seg til samme merke hver gang man skal ha ny medisin, og egentlig likegyldig om du går for kopien eller originalen? Det er jo bare å dosere etter blodprøver uansett. Eneste gangen dette blir et problem er om du bytter mellom preparater underveis i behandlingen. Skulle ikke være noe problem å gå for Actavis fremfor Lundbeck, så lenge man holder seg til Actavis. Det er korrekt. Problemet er at ulike apotekkjeder har "best pris" på ulike kopipreparater slik at en risikerer å skifte produsent for hver gang en kjøper medisiner. Risikoen for dette minimeres om en holder seg til samme apotek. 0 Siter
Beverly123 Skrevet 15. januar 2014 Skrevet 15. januar 2014 Da lurer jeg på virkestoffet til Cipralex, som kopi. Det koster jo 150 kroner mindre. Han på apoteket sa at det var akkurat det samme, men er det det? Har hørt enkelte si at det er stor forskjell på Cipralex og kopien. 0 Siter
slabbedask Skrevet 15. januar 2014 Skrevet 15. januar 2014 Da lurer jeg på virkestoffet til Cipralex, som kopi. Det koster jo 150 kroner mindre. Han på apoteket sa at det var akkurat det samme, men er det det? Det er det ingen som vet eksakt, bortsett fra produsenten. Har hørt enkelte si at det er stor forskjell på Cipralex og kopien. Jeg merket ingen forskjell, men slikt er jo individuelt. 0 Siter
psychotique Skrevet 15. januar 2014 Skrevet 15. januar 2014 Er det noen som vet om sengepostene bruker de originale eller kopipreparater? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Da lurer jeg på virkestoffet til Cipralex, som kopi. Det koster jo 150 kroner mindre. Han på apoteket sa at det var akkurat det samme, men er det det? Har hørt enkelte si at det er stor forskjell på Cipralex og kopien. Selve stoffet er det samme. Problemet med kopipreparater er "biotilgjengeligheten" Dvs at dersom korrekt dose for deg er Cipralex 20 mg, kan det være at korrekt dose av en kopi er 15 mg eller 25 mg. Biotilgjengelighet kan enkelt forklares slik: Hvor stor del av den dosen som du tar inn gjennom munnen blir tilgjengelig for kroppen din på det stedet der det skal virke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.