Gå til innhold

NHD/om asberger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som du sier, så har han jo slitt i betydelig grad hele barndommen. Ut i fra hvordan ting var for en del år siden, så er det gledelig at han fungerer såpass bra som han gjør :-) Jeg tror det er viktig at noen med innsikt i hans situasjon (kanskje behandler på dps?), er med og tydeliggjør nødvendigheten av ordentlig tilrettelegging.

Jeg sier han må snakke med dps om sine problemer, men han kommer heller til meg. Vil ikke snakke med henne om det sier han, men det er noe han må lære seg. Er glad for at det går så mye bedre med han nå.

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

25

• frosken

13

• Mirabell

12

• Madelenemie

12

Skrevet

Jeg sier han må snakke med dps om sine problemer, men han kommer heller til meg. Vil ikke snakke med henne om det sier han, men det er noe han må lære seg. Er glad for at det går så mye bedre med han nå.

Det kan bli nødvendig med redegjørelse fra en  fagperson for å få nav til å innse omfanget av hans vansker. Behandler på dps har vel fått oversendt journaler fra da han var yngre og har således grunnlag for å gi nav de opplysningene de trenger.

Skrevet

Det kan bli nødvendig med redegjørelse fra en  fagperson for å få nav til å innse omfanget av hans vansker. Behandler på dps har vel fått oversendt journaler fra da han var yngre og har således grunnlag for å gi nav de opplysningene de trenger.

Tror ikke dps har journaler nei, de fikk bare et brev ang overførelse hvor det stod litt om han/diagnose. Hun på dps virker lite engasjert, men mulig det er fordi han sier lite. Hun på nav sa de hadde opplysninger fra tidligere, men tror det og er lite. Derfor føler jeg det er jeg som sitter med alt, og derfor har et ansvar.

Skrevet

He

Tror ikke dps har journaler nei, de fikk bare et brev ang overførelse hvor det stod litt om han/diagnose. Hun på dps virker lite engasjert, men mulig det er fordi han sier lite. Hun på nav sa de hadde opplysninger fra tidligere, men tror det og er lite. Derfor føler jeg det er jeg som sitter med alt, og derfor har et ansvar.

Hei!

Ang ditt startspørsmål.

Jeg tror blant psykiatere som jobber med oss med autisme vil du knapt finne noen som mener asperger er en psykisk lidelse.

Nettopp av den grunn får vi ingen hjelp i psykiatrien. Den eneste grunn til at jeg har fått oppfølging og hjelp, av min psykiater som jobber med utviklingshemmede, er fordi hun av en eller annen grunn har unntatt meg fra den generelle regelen til habiliteringen. Men hun fastholder at jeg bare har autisme, og ingen psykisk lidelse. Jeg tror hun har rett, rett og slett fordi hun har erfaring fra pasienter og fagmiljø.

Jeg vet ikke hvorfor, og jeg har ikke spurt, min psykiater har gitt meg alle forklaringer jeg trengte på menneskene, så langt at jeg finner resten selv, min psykiater sier og poengterer " autisme er ingen psykisk lidelse"

Jeg tror hun har rett, mine venner er enige, og jeg mer og mer, det er nok mer en annerledeshet, en medfødt, som for de som kjenner oss, raskt oppleves som så annerledes at den tilhører noe helt annet enn psykisk lidelse.

Likevel, av få, men likevel, jeg mener, pga av vårt hjelpebehov, at vi har en reell funksjonshemning, med god hjelp tidlig satt inn kan vi lære oss reglene så vi fungerer slik at vi kan innordne oss samfunnets systemer og tankegang.

Men som slabbedask skriver terapi i normal forstand kan være ødeleggende for oss, vi trenger ikke terapi, men oppskriftene på menneskenes følelser og svar på hvorfor.

Så følger vi dem. Det er det jeg gjør nå og jeg har fått mange venner.

Jeg følger alle regler og jeg smiler, jeg er åpen om min autisme, og jeg sier unnskyld og huskerbpå å være oppmerksom m.m. Jeg får mange venner, litt mange, jeg setter da øreproppene i ørene, likevel er jeg invitert av flere til helgen, jeg sa ja til kino, forbi det var det hyggeligste, se film, også få gå hjem, jeg liker god film.

Skrevet

Tror ikke dps har journaler nei, de fikk bare et brev ang overførelse hvor det stod litt om han/diagnose. Hun på dps virker lite engasjert,

Ikke forvent at de på DPS har særlig god kunnskap om Asperger.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For den rent praktiske/kliniske vurdering, slutter jeg meg til det som skrives i innlegget til adhemar.

Både i ICD-10 og i DSM-IV (og DSM-5) er asperger/autisme klassifisert sammen med psykiske lidelser.

Disse lidelsene behandles av psykiatere, og de henvises til psykiatriske avdelinger.

Vitenskapelige undersøkelser om disse lidelsene publiseres i psykiatriske tidsskrift.

Så får hver enkelt trekke konklusjonen.

Nicklusheletida
Skrevet

For den rent praktiske/kliniske vurdering, slutter jeg meg til det som skrives i innlegget til adhemar.

Både i ICD-10 og i DSM-IV (og DSM-5) er asperger/autisme klassifisert sammen med psykiske lidelser.

Disse lidelsene behandles av psykiatere, og de henvises til psykiatriske avdelinger.

Vitenskapelige undersøkelser om disse lidelsene publiseres i psykiatriske tidsskrift.

Så får hver enkelt trekke konklusjonen.

Du skriver behandles av psykiatere, men kan de hjelpes i særlig grad utover det Madelenemie opplever ?

Kan de behandles med medisiner slik som ved andre psykiske lidelser ? Svaret er vel nei.

Skrevet

Du skriver behandles av psykiatere, men kan de hjelpes i særlig grad utover det Madelenemie opplever ?

Kan de behandles med medisiner slik som ved andre psykiske lidelser ? Svaret er vel nei.

De (personene med asperger) og deres omgivelser (partnere, familie, arbeidsgivere, kolleger) kan veiledes for å gjøre problemene mer forståelige og dermed mindre. Psykoedukative grupper er også nyttige.

Ved vår avdeling har vi et eget team som arbeider med dette, og så langt jeg kan se har dette positive effekter.

Nicklusheletida
Skrevet

De (personene med asperger) og deres omgivelser (partnere, familie, arbeidsgivere, kolleger) kan veiledes for å gjøre problemene mer forståelige og dermed mindre. Psykoedukative grupper er også nyttige.

Ved vår avdeling har vi et eget team som arbeider med dette, og så langt jeg kan se har dette positive effekter.

Uten å sammenligne Downs syndrom og Asperger sånn ellers, så synes jeg det høres mest logisk ut at det er en tilstand, en annerledeshet,  slik Madelenemie skriver.

Veiledning til personer med Downs syndrom og deres familier vil også gi positive effekter.

Skrevet

Vi kan godt diskutere Pavens skjegg.

Jeg ser også på PU som en psykisk lidelse.

Skrevet

He

Hei!

Ang ditt startspørsmål.

Jeg tror blant psykiatere som jobber med oss med autisme vil du knapt finne noen som mener asperger er en psykisk lidelse.

Nettopp av den grunn får vi ingen hjelp i psykiatrien. Den eneste grunn til at jeg har fått oppfølging og hjelp, av min psykiater som jobber med utviklingshemmede, er fordi hun av en eller annen grunn har unntatt meg fra den generelle regelen til habiliteringen. Men hun fastholder at jeg bare har autisme, og ingen psykisk lidelse. Jeg tror hun har rett, rett og slett fordi hun har erfaring fra pasienter og fagmiljø.

Jeg vet ikke hvorfor, og jeg har ikke spurt, min psykiater har gitt meg alle forklaringer jeg trengte på menneskene, så langt at jeg finner resten selv, min psykiater sier og poengterer " autisme er ingen psykisk lidelse"

Jeg tror hun har rett, mine venner er enige, og jeg mer og mer, det er nok mer en annerledeshet, en medfødt, som for de som kjenner oss, raskt oppleves som så annerledes at den tilhører noe helt annet enn psykisk lidelse.

Likevel, av få, men likevel, jeg mener, pga av vårt hjelpebehov, at vi har en reell funksjonshemning, med god hjelp tidlig satt inn kan vi lære oss reglene så vi fungerer slik at vi kan innordne oss samfunnets systemer og tankegang.

Men som slabbedask skriver terapi i normal forstand kan være ødeleggende for oss, vi trenger ikke terapi, men oppskriftene på menneskenes følelser og svar på hvorfor.

Så følger vi dem. Det er det jeg gjør nå og jeg har fått mange venner.

Jeg følger alle regler og jeg smiler, jeg er åpen om min autisme, og jeg sier unnskyld og huskerbpå å være oppmerksom m.m. Jeg får mange venner, litt mange, jeg setter da øreproppene i ørene, likevel er jeg invitert av flere til helgen, jeg sa ja til kino, forbi det var det hyggeligste, se film, også få gå hjem, jeg liker god film.

Det er jo en annerledeshet da og du vet jo mye om dette siden du har asperger, så takk :)

Skrevet

Ikke forvent at de på DPS har særlig god kunnskap om Asperger.

Nei forventer ikke det heller, de har ikke kunnskap om noen diagnoser. Men der vi bodde sist...hos bup visste de faktisk mye om asperger/autisme. Da var det en psykiaterer som var behandler. Det er han som har kommet med anbefalinger ang min sønn.

Skrevet

Synes det er fint at dere har et slik opplegg.

Nicklusheletida
Skrevet

Hm javel  :)  Men nå er det ikke hvordan du ser det som er det endelige svaret her :)

Skrevet

Hm javel  :)  Men nå er det ikke hvordan du ser det som er det endelige svaret her :)

Nei, det er ikke mitt svar som er det endelige.

De internasjonale komiteer som lager ICD og DSM er tilfeldigvis enige med meg, men deres autoritet er vel ingenting mot faste dolbrukere :-)

Skrevet

Jammen da forstår vi litt mer.

Er flis i fingeren en sykdom?

Skrevet (endret)

Nei, det er ikke mitt svar som er det endelige.

De internasjonale komiteer som lager ICD og DSM er tilfeldigvis enige med meg, men deres autoritet er vel ingenting mot faste dolbrukere :-)

Jeg synes diskusjonen om hvorvidt Asperger er en psykisk lidelse eller ikke (evt. om det i stedet skal sies å være en tilstand) er en  diskusjon uten  mening. Verken begrepet "psykisk lidelse" eller "tilstand" er klart definerte, og da skjønner jeg ikke på hvilket grunnlag folk mener de kan si hvorvidt noe tilhører den ene eller den andre kategorien.

Det som muligens hadde vært en mer meningsfull diskusjon ville være å snakke om hva som er relevante forskjeller mellom ulike grupper av psykiatriske diagnoser, og evt. forskjeller mellom ulike former for psykiatrisk behandling.

Endret av frosken
Skrevet

Nei, det er en skade, men det kan gi sykdom. I den grad det trenger behandling, er det en kirurgisk tilstand.

Skrevet

Jeg synes diskusjonen om hvorvidt Asperger er en psykisk lidelse eller ikke (evt. om det i stedet skal sies å være en tilstand) er en  diskusjon uten  mening. 

Så enig med deg, Frosken. AS er klassifisert sammen med psykiske lidelser og behandles i psykiatrien, utover det blir det bare meningsløst flisespikkeri. Syns jeg :-) 

Skrevet

Det er i hvert fall en skade, selv om det sjelden krever legebehandling :-)

Er det viktig å skille mellom skader og sykdom?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...