AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Jeg synes diskusjonen om hvorvidt Asperger er en psykisk lidelse eller ikke (evt. om det i stedet skal sies å være en tilstand) er en diskusjon uten mening. Verken begrepet "psykisk lidelse" eller "tilstand" er klart definerte, og da skjønner jeg ikke på hvilket grunnlag folk mener de kan si hvorvidt noe tilhører den ene eller den andre kategorien. Det som muligens hadde vært en mer meningsfull diskusjon ville være å snakke om hva som er relevante forskjeller mellom ulike grupper av psykiatriske diagnoser, og evt. forskjeller mellom ulike former for psykiatrisk behandling. Nå finnes det ingen behandling for asperger.Anonymous poster hash: 3c490...79c 0 Siter
Mirabell Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Nå finnes det ingen behandling for asperger.Anonymous poster hash: 3c490...79c Jo, det gjør det. Som psykiateren skriver i tråden her: De (personene med asperger) og deres omgivelser (partnere, familie, arbeidsgivere, kolleger) kan veiledes for å gjøre problemene mer forståelige og dermed mindre. Psykoedukative grupper er også nyttige. Ved vår avdeling har vi et eget team som arbeider med dette, og så langt jeg kan se har dette positive effekter. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Jo, det gjør det. Som psykiateren skriver i tråden her: De (personene med asperger) og deres omgivelser (partnere, familie, arbeidsgivere, kolleger) kan veiledes for å gjøre problemene mer forståelige og dermed mindre. Psykoedukative grupper er også nyttige. Ved vår avdeling har vi et eget team som arbeider med dette, og så langt jeg kan se har dette positive effekter. Lidelsen forsvinner ikke av den grunn. Man blir ikke kvitt den. Det finnes ingen medisiner. Anonymous poster hash: 3c490...79c 0 Siter
laban Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Lidelsen forsvinner ikke av den grunn. Man blir ikke kvitt den. Det finnes ingen medisiner.Anonymous poster hash: 3c490...79c Det er mange lidelser / tilstander man må leve med, enten de er medfødte eller noe man pådrar seg. Både fysiske og psykiske og kombinasjoner. Det kan likevel finnes behandling som gjør det lettere for både en selv og de man har rundt seg, å leve med denne lidelsen / tilstanden. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Vi kan godt diskutere Pavens skjegg. Jeg ser også på PU som en psykisk lidelse. Slik du også gjør med for eksmpel dysleksi, ADHS og Alzheimer? Tror ikke du følger med i timen. – Vi må skille psykisk lidelse fra autisme http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=136600&a=4 Grenseoppgangene mellom psykisk lidelse og kognitive funksjonshemninger var tidligere vage. Psykiske tilleggsvansker hos mennesker med utviklingshemning ble tidligere forstått som en del av funksjonshemningen. Når alle vansker en person har blir tilskrevet funksjonshemning og ikke tilleggslidelse, omtales det som diagnostisk overskygging. http://helsekompetanse.no/psykiske-lidelser/17949 Heller ikke mennesker med autisme og Asperger-syndrom er beskyttet mot psykiske lidelser. http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=37986&a=2 Anonymous poster hash: 3c490...79c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Det er mange lidelser / tilstander man må leve med, enten de er medfødte eller noe man pådrar seg. Både fysiske og psykiske og kombinasjoner. Det kan likevel finnes behandling som gjør det lettere for både en selv og de man har rundt seg, å leve med denne lidelsen / tilstanden. Det betyr ikke at asperger er en psykisk lidelse. Det er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som det ikke, for noen, finnes noen kur for. Anonymous poster hash: 3c490...79c 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Nei, det er ikke mitt svar som er det endelige. De internasjonale komiteer som lager ICD og DSM er tilfeldigvis enige med meg, men deres autoritet er vel ingenting mot faste dolbrukere :-) Nå har vel ikke jeg sagt at jeg sitter med svaret jeg heller. ( Til tross for at jeg er en både sta og fast dolbruker ) Jeg stiller bare noen kritiske spørsmål siden jeg ser dere er så uenige, samt at det virket logisk det Madelenemie skrev. Men hvis de internasjonale komiteer sier det er psykisk lidelse, så er det jo det selvsagt 0 Siter
slabbedask Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Nå har vel ikke jeg sagt at jeg sitter med svaret jeg heller. ( Til tross for at jeg er en både sta og fast dolbruker ) Jeg stiller bare noen kritiske spørsmål siden jeg ser dere er så uenige, samt at det virket logisk det Madelenemie skrev. Men hvis de internasjonale komiteer sier det er psykisk lidelse, så er det jo det selvsagt Snakk med eksperter på asperger, så får du er annet svar. 0 Siter
laban Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Det betyr ikke at asperger er en psykisk lidelse. Det er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som det ikke, for noen, finnes noen kur for.Anonymous poster hash: 3c490...79c Det var ikke det jeg svarte på heller. Jeg kommenterte på diskusjonen om hvorvidt det finnes behandling, ref. sitatet. 0 Siter
ISW Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 (endret) Er det egentlig så viktig hva det er og ikke er? Det viktigste er vel hvordan det håndteres best for best mulig funksjon og livskvalitet? Er det pga stigma med psykiske lidelser at denne diskusjonen oppstår? Eller fordi man ikke ønsker å være bekjent av å ha en "sykdom"? Endret 16. januar 2014 av issomethingwrong 0 Siter
Gjest Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Det er vel glidende overganger mellom enkelte psykiske og fysisk lidelser. Også over syk og frisk. Grensene er satt av mennesker. Noen grenser kan være forskjellige i forskjellige lang. Jeg vet lite om asperger, men går ut fra at det i Norge er fastsatt hva det går under. Og da forstår jeg ikke hvorfor det diskuteres. Det gjør ingen forskjell. NHD skrev tidligere at Demens også gikk under psykisk lidelse, så hvorfor ikke asberger. Selv om det er en organisk årsak så er symtomene psykiske. Bare rett meg NHD hvis jeg skriver feil her. Men det er noe lignende jeg husker du skrev. Det viktigste må tross alt være hvordan de fungerer, og hvordan gi de best funskjon og best mulig livskvalitet. Jeg har inntrykk av at det er psykiatrien som har best kvalifikasjoner til å hjelpe de med å få det. 0 Siter
Gjest Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Jeg fant innlegget NHD hadde svart meg på om forskjell på psykiske og fysiske lidelser tidligere. Noe en bør ta med i denne diskusjonenen. Dette er hentet ut fra innlegget Mange psykiske lidelser har en organisk årsak - og flere vil det sikkert bli ettersom vi gradvis finner ut mer og mer om hjernens funksjon.Hvis vi tar ditt eksempel med demens, illustrerer det problemstillingen din meget godt. Demens har en hjerneorganisk årsak, men symptomene er psykiske. Fordi symptomene er psykiske, kalles det en psykisk lidelse. 0 Siter
frosken Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Nå finnes det ingen behandling for asperger.Anonymous poster hash: 3c490...79c Det avhenger av hvordan man definerer behandling. Hvordan vil du klassifisere jevnlige samtaler mellom en psykolog eller psykiater og en person med asperger? Hva gjør at slike samtaler skal klassifiseres som noe annet enn behandling ? 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 (endret) Det avhenger av hvordan man definerer behandling. Hvordan vil du klassifisere jevnlige samtaler mellom en psykolog eller psykiater og en person med asperger? Hva gjør at slike samtaler skal klassifiseres som noe annet enn behandling ? Definisjon på behandling synes jeg skal være å gjøre noe sykt/galt om til friskt/riktig. Samtaler som bare støtter, informerer og veileder en person som ikke er syk, har ikke dette preget. Endret 16. januar 2014 av Bella Dotte 0 Siter
frosken Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Bella Dotte ; I såfall gjøres det mye i norsk helsevesen som ikke er behandling. Det finnes en mengde kroniske tilstander hvor helsevesenet ikke kan gjøre noe mer enn å veilede og støtte. Mange pasienter vil mene at slike samtaler kan bidra til bedre livskvalitet selv om sykdommen ikke kan kureres. 0 Siter
Mirabell Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Lidelsen forsvinner ikke av den grunn. Man blir ikke kvitt den. Det finnes ingen medisiner. Anonymous poster hash: 3c490...79c Nei, men det er det vel ingen som har påstått heller? Det finnes behandlinger som letter eller lindrer, uten å kurere helt, både for psykisk og somatisk sykdom. Hvorfor mener du det er viktig å definere AS som noe annet enn psykiatri? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Nei, men det er det vel ingen som har påstått heller? Det finnes behandlinger som letter eller lindrer, uten å kurere helt, både for psykisk og somatisk sykdom. Hvorfor mener du det er viktig å definere AS som noe annet enn psykiatri? Fordi asperger ikke er en sykdom i seg selv. Anonymous poster hash: 3c490...79c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Det avhenger av hvordan man definerer behandling. Hvordan vil du klassifisere jevnlige samtaler mellom en psykolog eller psykiater og en person med asperger? Hva gjør at slike samtaler skal klassifiseres som noe annet enn behandling ? Det er i såfall støttesamtaler, ikke behandling. Anonymous poster hash: 3c490...79c 0 Siter
Mirabell Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Definisjon på behandling synes jeg skal være å gjøre noe sykt/galt om til friskt/riktig. Samtaler som bare støtter, informerer og veileder en person som ikke er syk, har ikke dette preget. OK, hvis du mener det, skjønner jeg noe av uenigheten her. Behandling behøver slett ikke føre til tilfriskning, mener jeg. Hjelp, støtte, lindring osv. er også behandling. Og begrepet "gjennomgripende utviklingsforstyrrelse " er for meg heller ikke noe som strider i mot en psykiatrisk diagnose. 0 Siter
Mirabell Skrevet 16. januar 2014 Skrevet 16. januar 2014 Det er i såfall støttesamtaler, ikke behandling. Anonymous poster hash: 3c490...79c Hva er hensikten eller fordelen med å definere støttesamtaler med f.eks. psykolog som noe annet enn behandling? Hva er det som gjør det noe annet enn flisespikkeri? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.