Gå til innhold

NHD/om asberger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordi asperger ikke er en sykdom i seg selv.

Anonymous poster hash: 3c490...79c

OK, det blir omtrent som svaret:

"Hvorfor vil du ikke ...?" "Fordi jeg ikke vil!"

Logisk?

Hvorfor er det ikke en sykdom? Fordi det ikke finnes behandling.

Hvorfor finnes det ikke behandling? Fordi det ikke er en sykdom.

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

25

• frosken

13

• Mirabell

12

• Madelenemie

12

Skrevet

Er døvhet en sykdom, da?

Skrevet

Hva er hensikten eller fordelen med å definere støttesamtaler med f.eks. psykolog som noe annet enn behandling? Hva er det som gjør det noe annet enn flisespikkeri?

Kaller du en som er døv eller blind for å være syk?

Skrevet

Er døvhet en sykdom, da?

Du var raskest!

Skrevet

Er døvhet en sykdom, da?

For å kunne svare på det, så må man være enige om hva man legger i begrepet sykdom.

De døve har jo argumentert mye for at de ikke er funksjonshemmede eller er syke, men at de utgjør en språklig minoritet. Samtidig ønsker de både hjelp fra helsevesenet, f.eks. CI-implantat, og de ønsker andre rettigheter som normalt er forbundet med det å ha en sykdom.

Den typen diskusjon som de døve har stått for, er en politisk - og ikke en medisinsk - diskusjon.

Skrevet

For å kunne svare på det, så må man være enige om hva man legger i begrepet sykdom.

De døve har jo argumentert mye for at de ikke er funksjonshemmede eller er syke, men at de utgjør en språklig minoritet. Samtidig ønsker de både hjelp fra helsevesenet, f.eks. CI-implantat, og de ønsker andre rettigheter som normalt er forbundet med det å ha en sykdom.

Den typen diskusjon som de døve har stått for, er en politisk - og ikke en medisinsk - diskusjon.

Ja, nettopp, godt poeng! Det er kanskje politikk i AS-diskusjonen også, men jeg har ikke sett at noen har sagt hva hensikten er.
Skrevet

Kaller du en som er døv eller blind for å være syk? Anonymous poster hash: 3c490...79c

Du svarer med et spørsmål. Jeg lurer virkelig på hva som er hensikten med å insistere på at AS ikke er sykdom.

Hva JEG mener om døvhet og blindhet er vel ikke så relevant, og jeg vet ikke noe om hva slags diagnosegruppe medisinerne bruker på det. Men i noen tilfeller finnes det behandling. :-)

Skrevet

Du svarer med et spørsmål. Jeg lurer virkelig på hva som er hensikten med å insistere på at AS ikke er sykdom.

Hva JEG mener om døvhet og blindhet er vel ikke så relevant, og jeg vet ikke noe om hva slags diagnosegruppe medisinerne bruker på det. Men i noen tilfeller finnes det behandling. :-)

Jeg tenker bare at det ikke er noe annet en at AS ikke passer inn  under sykdomsbegrepet. 

Skrevet

Tenk litt nå da...

Fordi ikke jeg vil kalles (p)syk når jeg ikke er det. På samme måte som en døv eller en med dysleksi ville blitt likt å høre hun har en sykdom.

Google "er asperger en psykisk lidelse" og "is asperger's a mental illlness" og se hvor mange eksperter som IKKE er enig med nhd.

Skrevet

Jeg tenker bare at det ikke er noe annet en at AS ikke passer inn  under sykdomsbegrepet. 

Hva legger du i begrepet "sykdom"?

Hva er det du mener gjelder for mennesker med sykdommer som ikke gjelder for mennesker med asperger?

Skrevet

Tenk litt nå da...

Fordi ikke jeg vil kalles (p)syk når jeg ikke er det. På samme måte som en døv eller en med dysleksi ville blitt likt å høre hun har en sykdom.

Google "er asperger en psykisk lidelse" og "is asperger's a mental illlness" og se hvor mange eksperter som IKKE er enig med nhd.Anonymous poster hash: 3c490...79c

OK, takk for svar. Ingen politikk, altså, bare en opplevelse av ikke å være psyk. Jeg visste forresten ikke at du hadde AS.
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tenk litt nå da...

Google "er asperger en psykisk lidelse" og "is asperger's a mental illlness" og se hvor mange eksperter som IKKE er enig med nhd.

Da forstår jeg iveren.

Poenget kan umulig være hva jeg mener, men hva de som lager diagnosesystemene mener. Dere får henvende dere til dem.

Skrevet

OK, takk for svar. Jeg tenker at det passer "godt nok" inn under det begrepet, at det spiller liten rolle. Men det er åpenbart at det spiller større rolle for dere som har diagnosen :-)

Skrevet

asperger er et syndrom

Jeg kan ikke se at det er et argument som klargjør noe som helst i denne diskusjonen?

Skrevet

asperger er et syndrom

Fra Wikipedia:

Syndrom er et medisinsk uttrykk for en sammenstilling av symptomer og tegn som ofte opptrer sammen. Syndrombegrepet er deskriptivt, og bygger på empirisk opparbeidet kunnskap om samvariasjon av symptomer og tegn. Mange syndromers årsaksforhold er i ettertid blitt kjent, som for eksempel ved Downs syndrom. Ofte er imidlertid årsaksforholdene ukjent, som for eksempel ved schizofreni.

Skrevet

Det er jo en annerledeshet da og du vet jo mye om dette siden du har asperger, så takk :)

Hei!

Takk for tilliten:-)

Ja jeg vet jo mye om autisme, mer enn de fleste fagfolk.

Jeg har bare ikke visst helt hvor mye jeg vet, men det skyldes at jeg ikke har systematisert kunnskapen.

Siden jeg har helt andre egentlige interesser, matematikk og fysikk, er det vrient for meg å gjøre det min psykiater har bedt meg om, jeg syns hun burde gjøre det som er psykiater, dvs lage en manual over oppskriftene/løsningene mine, nå syns jeg det bør være hennes oppgave ikke min, jeg har jo tross alt autisme og andre interesser.

Hvis jeg skal utgi manualen, blir det ikke før om tre år, og da er jeg temmelig likegyldig til det, det er sånn det er å være mer opptatt av relativitetsteorien og Newtons lover, det er der min psykiater og jeg ikke er helt på bølgelengde. :-) Selv om hun ikke tenker på svingetid og fase , så gjør jeg det, og jeg merker forskjellen, hun svinger i tiden,... og etter tiden hun har på hånden, jeg stiller spørsmål ved 10 tallsystemet og da svinger jeg ikke med i hennes tid/tallsystem, noe som er OK, men som for meg illustrerer en vesensforskjell.

Men jeg har alt jeg har skrevet så vil ikke hun ha det, gir jeg det til første tilfeldige og interesserte menneske som passerer meg, hva i alle dager skal jeg med det? Det var ikke jeg som kom på ideen om at det MÅ utgis.

Skrevet

Hei!

Takk for tilliten:-)

Ja jeg vet jo mye om autisme, mer enn de fleste fagfolk.

Jeg har bare ikke visst helt hvor mye jeg vet, men det skyldes at jeg ikke har systematisert kunnskapen.

Siden jeg har helt andre egentlige interesser, matematikk og fysikk, er det vrient for meg å gjøre det min psykiater har bedt meg om, jeg syns hun burde gjøre det som er psykiater, dvs lage en manual over oppskriftene/løsningene mine, nå syns jeg det bør være hennes oppgave ikke min, jeg har jo tross alt autisme og andre interesser.

Hvis jeg skal utgi manualen, blir det ikke før om tre år, og da er jeg temmelig likegyldig til det, det er sånn det er å være mer opptatt av relativitetsteorien og Newtons lover, det er der min psykiater og jeg ikke er helt på bølgelengde. :-) Selv om hun ikke tenker på svingetid og fase , så gjør jeg det, og jeg merker forskjellen, hun svinger i tiden,... og etter tiden hun har på hånden, jeg stiller spørsmål ved 10 tallsystemet og da svinger jeg ikke med i hennes tid/tallsystem, noe som er OK, men som for meg illustrerer en vesensforskjell.

Men jeg har alt jeg har skrevet så vil ikke hun ha det, gir jeg det til første tilfeldige og interesserte menneske som passerer meg, hva i alle dager skal jeg med det? Det var ikke jeg som kom på ideen om at det MÅ utgis.

Du er klok og vet mye om dette :-)

Skrevet

OK, takk for svar. Jeg tenker at det passer "godt nok" inn under det begrepet, at det spiller liten rolle. Men det er åpenbart at det spiller større rolle for dere som har diagnosen :-)

Selvfølgelig gjør det det!

Skrevet

Du er klok og vet mye om dette :-)

Hei!

Du vet vel også mye som har barn med asperger :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...