Gå til innhold

NHD/om asberger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Du vet vel også mye som har barn med asperger :-)

Jo vet jo endel etter alle disse årene, så er det å videreformidle til andre da. Det er du god på :-)

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• stjernestøv

25

• frosken

13

• Mirabell

12

• Madelenemie

12

Skrevet

Jo vet jo endel etter alle disse årene, så er det å videreformidle til andre da. Det er du god på :-)

Hei!

Det er bare det jeg skriver, jeg snakker ikke om asperger. Noen spurte meg om det en dag, jeg hadde ingenting å si, så jeg svarte "det klarer jeg ikke forklare noe om, du kan jo se på youtube"

Vet rett og slett ikke rekkefølgen på en sånn fremstilling, derfor klarer jeg ikke si noe om det.

Skrevet

Hei!

Det er bare det jeg skriver, jeg snakker ikke om asperger. Noen spurte meg om det en dag, jeg hadde ingenting å si, så jeg svarte "det klarer jeg ikke forklare noe om, du kan jo se på youtube"

Vet rett og slett ikke rekkefølgen på en sånn fremstilling, derfor klarer jeg ikke si noe om det.

Flink å skrive om det er du :-)

Jeg har litt problemer med snakking for tiden, ordene stokker seg i hodet eller ord som jeg burde huske er borte.

Skrevet

Flink å skrive om det er du :-)

Jeg har litt problemer med snakking for tiden, ordene stokker seg i hodet eller ord som jeg burde huske er borte.

Hei!

Er det bare for Tilden du har sånne problemer med å snakke?

Jeg har alltid hatt det, snakket før bare tekster jeg hadde lært utenat.

Det irriterte mange da jeg var barn, de syns det var uhøflig at jeg sa regler og ikke spurte om vennen min var inne feks, jeg visste ikke at det var irriterende før jeg ble voksen.

Jeg skrev med min psykiater, klarte ikke snakke uten tekst.

Så begynte jeg på oxytocin og ordene kommeri riktig rekkefølge ut av munnen , merkelig?

Men om tre uker skal min psykiater ta vekk oxytocin og da vet jeg ikke hva som skjer, håper ikke det skjer noe, håper ingenting endrer seg, for jeg liker som nå, klare snakke uten at bestemt før jeg møter mennesker hva si,

Skrevet

Hei!

Glemte! Det er en internasjonal studie nå om arvelighet ved autisme.

Det tyder på høy arvefaktor, tror du at du selv har asperger? Eller har du trekk?

Skrevet

Hei!

Glemte! Det er en internasjonal studie nå om arvelighet ved autisme.

Det tyder på høy arvefaktor, tror du at du selv har asperger? Eller har du trekk?

Kanskje jeg har trekk, det vet jeg ikke. Syns det er synd du må slutte med medisinen når den fungerer så bra. Tror det er nå for tiden jeg er sånn, men jeg engasjerer meg mer nå som jeg ikke tar medisin. Blir automatisk dratt inn i ting.

Skrevet

Kanskje jeg har trekk, det vet jeg ikke. Syns det er synd du må slutte med medisinen når den fungerer så bra. Tror det er nå for tiden jeg er sånn, men jeg engasjerer meg mer nå som jeg ikke tar medisin. Blir automatisk dratt inn i ting.

Hei!

Det er nesespary, hormoner, som gjør meg mer lidenskapelig.

Det liker jeg, særlig når jeg finner ordene.

Ja det er synd, men jeg bestemmer ikke, jeg har ikke noe reelt valg.

Det er en studie og min psykiater bestemmer akkurat dette, mye annet bestemmer jeg selv.

Sist fikk jeg spørsmål og informasjon om at vi skal snakke om dette om tre uker, min psykiater fikk det til å høres frivillig ut, det vet jeg nå ikke betyr, diskusjon og noe valg, jeg vet utmerket hva det betyr.

Skrevet

Hei!

Det er nesespary, hormoner, som gjør meg mer lidenskapelig.

Det liker jeg, særlig når jeg finner ordene.

Ja det er synd, men jeg bestemmer ikke, jeg har ikke noe reelt valg.

Det er en studie og min psykiater bestemmer akkurat dette, mye annet bestemmer jeg selv.

Sist fikk jeg spørsmål og informasjon om at vi skal snakke om dette om tre uker, min psykiater fikk det til å høres frivillig ut, det vet jeg nå ikke betyr, diskusjon og noe valg, jeg vet utmerket hva det betyr.

Det er rart du ikke har noe valg. Du burde ikke finne deg i det.

Skrevet

Hei!

Jeg tenker ikke sånn, mer sånn at jeg må gjøre noe jeg ikke vil, og sånn er jo livet ofte.

Mye man gjør er jo til det beste for noe og ikke slik man selv akkurat vil det :-) det er vel litt sånn, jeg vil ikke, men må.

Og så lenge jeg får være tydelig med det, er det ok, jeg kan i vertikal ikke si/ skrive det er noe jeg vil.

Men jeg har opplevd en fullstendig kur pga av slike avgjørelser før en gang, da skrev også noen at valget var mitt, men så skrev min psykiater at tvangen hadde ført til at min redsel for vurderinger aldri ville kommer tilbake. Da ble jeg glad og forstår at så er noen ganger tvang ok.

Takk for forståelsen.

Skrevet

Siden Madelenemie er med i et forskningsprosjekt, så kan hun ikke kreve å få fortsette utprøving av medisin som ikke har dokumentert virkning. Hun kan nekte å være med i forskningsprosjektet, men hun kan ikke selv avgjøre at hun skal få bruke denne medisinen.

Skrevet

Hei!

Jeg tenker ikke sånn, mer sånn at jeg må gjøre noe jeg ikke vil, og sånn er jo livet ofte.

Mye man gjør er jo til det beste for noe og ikke slik man selv akkurat vil det :-) det er vel litt sånn, jeg vil ikke, men må.

Og så lenge jeg får være tydelig med det, er det ok, jeg kan i vertikal ikke si/ skrive det er noe jeg vil.

Men jeg har opplevd en fullstendig kur pga av slike avgjørelser før en gang, da skrev også noen at valget var mitt, men så skrev min psykiater at tvangen hadde ført til at min redsel for vurderinger aldri ville kommer tilbake. Da ble jeg glad og forstår at så er noen ganger tvang ok.

Takk for forståelsen.

Hm, jeg syns ikke tvang er ok, ikke på den måten. Men du må jo gjøre det du mener er riktig for deg.

Skrevet

Siden Madelenemie er med i et forskningsprosjekt, så kan hun ikke kreve å få fortsette utprøving av medisin som ikke har dokumentert virkning. Hun kan nekte å være med i forskningsprosjektet, men hun kan ikke selv avgjøre at hun skal få bruke denne medisinen.

Ok. Bare tenkte at siden hun fungerte bra med medisinen ville de hun skulle ta det, men jeg skal ikke blande meg jeg.

Skrevet

Ok. Bare tenkte at siden hun fungerte bra med medisinen ville de hun skulle ta det, men jeg skal ikke blande meg jeg.

For å kunne vite med sikkerhet at det er medisinen som har gjort henne mer velfungerende, så må hun også prøve en periode uten for å se om det endrer funksjonen.

Skrevet (endret)

For å kunne vite med sikkerhet at det er medisinen som har gjort henne mer velfungerende, så må hun også prøve en periode uten for å se om det endrer funksjonen.

Et viktig poeng som har falt ut: Perioden med blindtesting må gjennomføres for å få sprayen på blå resept. Skal hun betale den selv, ville det ikke vært samme behov for dokumentert behov og effekt.

Endret av Bella Dotte
Skrevet

Var vel en tid før medisinen og? Men ok :-)

Skrevet

Var vel en tid før medisinen og? Men ok :-)

Hei!

Ja det var det, men min psykiater vil ha dette i et visst system:-)

Det er nok ganske klart for de som står meg nære at det virker, men det skal altså dokumenteres.

Takk for at du forstår, jeg er ikke der i livet at jeg ønsker å falle tilbake og ikke få ord ut av munnen, det blir akkurat som å ta et hjelpemiddel fra en blind og en døv eller lignende bare fordi man må dokumentere det.

Jeg er ikke helt der at det er så enkelt at jeg fungerer dårligere, men forhåpentligvis gjør jeg ikke det, håper tiden med oxytocin har lært meg så mye at jeg fortsetter å snakke i telefon eller bare være såpass fleksibel.

Skrevet

Hei!

Ja det var det, men min psykiater vil ha dette i et visst system:-)

Det er nok ganske klart for de som står meg nære at det virker, men det skal altså dokumenteres.

Takk for at du forstår, jeg er ikke der i livet at jeg ønsker å falle tilbake og ikke få ord ut av munnen, det blir akkurat som å ta et hjelpemiddel fra en blind og en døv eller lignende bare fordi man må dokumentere det.

Jeg er ikke helt der at det er så enkelt at jeg fungerer dårligere, men forhåpentligvis gjør jeg ikke det, håper tiden med oxytocin har lært meg så mye at jeg fortsetter å snakke i telefon eller bare være såpass fleksibel.

Håper virkelig du fortsetter å fungere som nå, nå når du fungerer så bra. Ellers er det bare trist....

Skrevet

Håper virkelig du fortsetter å fungere som nå, nå når du fungerer så bra. Ellers er det bare trist....

Hei!

Ja:-( før satt ordene fast, litt før munnhulen, det var som om stemmebåndet ikke forstod hvordan tolkningen av signaler skulle være, og ut av munnen kom kremting, og surr.

Nå kommer det ord. I alle sammenhenger, det er fint.

Takk for at du forstår.

Det er ikke lett å bli sett på som normal, men bare ha skrift som kommunikasjonsniddel,

Skrevet

Hei!

Ja:-( før satt ordene fast, litt før munnhulen, det var som om stemmebåndet ikke forstod hvordan tolkningen av signaler skulle være, og ut av munnen kom kremting, og surr.

Nå kommer det ord. I alle sammenhenger, det er fint.

Takk for at du forstår.

Det er ikke lett å bli sett på som normal, men bare ha skrift som kommunikasjonsniddel,

Jeg forstår. Skal krysse fingrene for deg.

Skrevet

Jeg forstår. Skal krysse fingrene for deg.

Hei!

Takk fint å vite.

Lykkeønskninger, selv om de ikke egentlig utgjør noen reell forskjell så er det støtte som "varmer"

Vi sier/ skriver varmer men vi mener nok ikke reell varme heller, men å gi kraft til å holde ut.

Nå skal ikke jeg komme inn på kraftbegrepet, noe jeg straks fikk tanker om, det kunne vært trukket mange paralleller til dette, men jeg vet slike "veier utenom" nettopp ikke er så lette å følge for andre.

Jeg følger min fysikkforeleser i hans tanker, men jeg er av de få, de fleste mener han er ond, tenk at vi kan oppfatte hverandre så forskjellig, jeg syns han er et av de flotteste mennesker jeg har møtt i mitt liv, og min venn sier " den mannens r ond" hun tror at han mente såre henne med å ammenligne henne med en kule, det var jo bare en komisk tanke han fikk som jeg absolutt følger, men dessverre tok min venn det ille, og andre tar andre ting ille, det er om vi er noen få som har den type humor.

Men likevel, min venn er min venn, men rart at vi oppfatter så ulikt,

Synd foreleser er 40 år eldre enn meg og jeg er gift,

Han sier han blir varm når jeg kommer, og at han mister konsentrasjonen, jeg bukker og smiler, jeg skjønner jo at det har med følelser å gjøre, men hvilke det vet jeg ikke, dette er komplisert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...