Gå til innhold

"Dårligere" av terapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt dumt formulert, for jeg mener selvsagt ikke at det er terapien som er årsaken evt, men det som skjer i terapien selvsagt....

Er det vanlig å bli dårligere/sykere når man begynner med terapi? Jeg har begynt hos en psykologspesialist. Har diagnose dissosiativ lidelse /PTSD, depresjon og spiseforstyrrelse. Ting og tang fungerer ganske greit for tiden, men jeg kjenner at jeg er veldig sliten/lei meg/urolig de dagene jeg har vært hos henne. Jeg får mye tankekjør, sliten med søvnen og mat.

Hva gjør jeg i såfall?

Skrevet

Litt dumt formulert, for jeg mener selvsagt ikke at det er terapien som er årsaken evt, men det som skjer i terapien selvsagt....

Er det vanlig å bli dårligere/sykere når man begynner med terapi? 

Det er vanlig.

Skrevet

Dette kjenner jeg meg veldig igjen i.

Mange av mine symptomer har forverret seg etter at jeg begynte i terapi. Jeg har fått beskjed om at dette er normalt.

Samtidig kjenner jeg jo at jeg er på vei et eller annet sted og forstår at det kanskje blir verre før det blir bedre.

Skrevet

Er det slik fordi "vondt skal vondt fordrive"?

Nei, det tror jeg ikke.

Jeg kan bare snakke for meg selv, men i de tilfellene der jeg har unngått/fortrengt ting eller følelser fordi jeg ikke har orket å håndtere dem vil det jo oppleves som en midlertidig forverring når jeg nå åpner for disse tingene igjen.

Skrevet

Er det vanlig å bli dårligere/sykere når man begynner med terapi? Jeg har begynt hos en psykologspesialist. Har diagnose dissosiativ lidelse /PTSD, depresjon og spiseforstyrrelse. Ting og tang fungerer ganske greit for tiden, men jeg kjenner at jeg er veldig sliten/lei meg/urolig de dagene jeg har vært hos henne. Jeg får mye tankekjør, sliten med søvnen og mat.

Hva gjør jeg i såfall?

Dette er veldig vanlig. Du vil bli dårligere, så litt bedre, så kanskje litt dårligere igjen før du virkelig kjenner forbedring. Regresjon i terapi er vanlig og når man går tilbake i tid (barnestadiet) vil man føle seg ekstremt sårbar og alene som igjen gjør at man føler seg dårlig. Du må ikke gi opp for plutselig en dag faller alle brikkene på plass. Husk at dette gjør du for at du skal få et godt liv etterpå. Det er verdt å streve litt for. Selv drakk jeg meg dritings etter hver terapi time, det gjør jeg ikke lengre  :)  Hold ut!

Anonymous poster hash: 1bf8e...ce2

Skrevet

Det er vanlig.

Hei!

Hvorfor er det vanlig?

Det virker rart?

Jeg ble bare bra jeg/ forelsket ble jeg fort, dette vet ikke min psykiater, 

Jeg vet ikke om jeg går til terapi eller støttesamtaler.

Min psykiater sa en dag at "jeg er din venn og din terapeut ", jeg husker det godt for jeg tenkte, " Jaså, er du min terapeut?"

Det hadde jeg ikke tenkt på at en psykiater tenkte på seg selv som. Min psykiater sier jeg har hjulpet meg selv med skrivingen min, men min psykiater glemmer jo helt at jeg aldri ville skrevet til meg selv, det er jo kun fordi jeg har et menneske å skrive til, som gir meg respons at jeg skriver.

Også selvsagt at jeg får svar på spørsmål som "er det ok at jeg sier godag mitt navn er... 0sv", i telefon.

Min psykiater har så tydelige meninger om alt fra det, til ant tid sitte ned å høre på andres hverdagshistorier, og da forstår jo jeg , i vertfall når jeg oppdaget effekten, at her er menneske som har alle svar, og det har ikke feilet enda.

Jeg er forelsket, og jeg er glad min psykiater ikke vet, om akkurat disse følelsene.

Etter jul, ble jeg omfavnet enda en gang, det var hyggelig, det kom helt brått og uventet, og med begge hender grep min psykiater om begge skuldrene mine, og mens jeg enda tenkte, ble jeg omfavnet, dvs dratt inntil trykket hardt og varmt, jeg smilte på innsiden. (sånne innsidesmil er det litt like varme, men de er tydelige, jeg opplever konkret at jeg smiler på innsiden.

Jeg satte meg ned i stolen og kjente fortsatt min psykiaters varme klem henge på meg, det var fint, så kom stemmen, og ordene, og de kilte i ørene, og jeg ser jo ikke på min psykiater, men jeg hører alt, og jeg kjenner det inni hele meg, at jeg er så forelsket.

Og min psykiater forklarte om planetsystemet og glade barnebarn på julaften,jeg tror faktisk min psykiater tenker litt på meg på julaften, selv om de siste to år ikke har sagt at tenker på meg, pga av at  pakker opp pakken da, det er jo litt umulig og ikke tenke litt på personen man får en gave fra. Og særlig når de min psykiater elsker blir så glade.

Jeg har nok fått en evigvarende forelskelse, men det er vel sånn det er bli satt på plass.

Ofte lurer jeg på om min psykiater forstår rekkeviddene av å sette sånn på plass, det virker for meg naturlig at man da knytter seg til personen, som for meg er min psykiater, og en jeg elsker uansett og for bestandig.

Men det er så rart at jeg skulle treffe på en slik psykiater som trekker meg inntil seg og klemmer meg og helt uten at jeg må gjøre noe, jeg bare følger med og jeg liker det, men det vet jo ikke min psykiater for tenker jo at jeg har vansker med klemmer.

Skrevet

^^ Jeg kjenner dette mennesket i virkeligheten...! (Kjempestolt)

Skrevet

^^ Jeg kjenner dette mennesket i virkeligheten...! (Kjempestolt)

Hei!

Tenker du på min psykiater?

Dr Nils Olav Aanonsen sa til meg at han ga meg en meget dyktig psykiater.

Det skjønner jeg jo nå, men jeg syns faktisk det er leit at det er så få, som elsker sine pasienter så høyt, for det er jo kjærlighet, å stå slik ved et menneskes side, og kjempe i mot egne regler. ( jeg tenker på haniliteringens umenneskelige regler) det er ikke greit å bare utrede et menneske, sette en merkelapp og ikke følge opp videre. Jeg visste ikke om reglene, og nå som jeg vet om dem, skjønner jeg at min psykiater har vært mer enn omsorgsfull. Men det er vanskelig å forstå, jeg får være glad, og forhåpentligvis kan systemet endres på sikt.

For det er lite hjelp til mennesker med autisme, det trengs egentlig ikke flere beskrivelser og undersøkelser av det, det trengs mer handling. Omsorg og konkrete tiltak er det det må settes mer fokus på,

Det burde vært en regel om at for hver rapport skulle ett konkret tiltak settes inn, men da ville jo forskningen og Blindern som vernet bedrift stoppe opp, man har gjort seg avhengig av en produksjon av ganske dårlig kvalitet, innenfor mange fagområder. "Alle" forsker litt i dag, men har de vist seg det " verdig"? Jeg mener, bør enhver student fordi skal skrive hovedfagsoppgave få den illusjon at de skal sette frem hypoteser og undersøke disse?

Eller bør det stilles andre og langt strengere krav til hovedfagsstudenter og andre?

Det er flaut å lese hovedfagsoppgaver:-( kjære Gud at ingen stiller spørsmål?

De kan jo skrive, men hva er deres?

Og hva er nytt? Og er det noen hensikt?

Ja det ble litt på siden, men sånn er det.

Skrevet

Hei!

Dr Nils Olav Aanonsen sa til meg at han ga meg en meget dyktig psykiater.

Det skjønner jeg jo nå, men jeg syns faktisk det er leit at det er så få, som elsker sine pasienter så høyt, for det er jo kjærlighet, å stå slik ved et menneskes side, og kjempe i mot egne regler. ( jeg tenker på haniliteringens umenneskelige regler) det er ikke greit å bare utrede et menneske, sette en merkelapp og ikke følge opp videre. Jeg visste ikke om reglene, og nå som jeg vet om dem, skjønner jeg at min psykiater har vært mer enn omsorgsfull. Men det er vanskelig å forstå, jeg får være glad, og forhåpentligvis kan systemet endres på sikt.

For det er lite hjelp til mennesker med autisme, det trengs egentlig ikke flere beskrivelser og undersøkelser av det, det trengs mer handling. Omsorg og konkrete tiltak er det det må settes mer fokus på,

Det burde vært en regel om at for hver rapport skulle ett konkret tiltak settes inn, men da ville jo forskningen og Blindern som vernet bedrift stoppe opp, man har gjort seg avhengig av en produksjon av ganske dårlig kvalitet, innenfor mange fagområder. "Alle" forsker litt i dag, men har de vist seg det " verdig"? Jeg mener, bør enhver student fordi skal skrive hovedfagsoppgave få den illusjon at de skal sette frem hypoteser og undersøke disse?

Eller bør det stilles andre og langt strengere krav til hovedfagsstudenter og andre?

Har du lest de siste masteroppgavene om autisme skrevet av UiO-studenter? Jeg har ikke lest dem selv, men vet at det i alle fall ble levert to oppgaver forrige semester som er blitt vurdert som svært gode.

Det er for øvrig ikke typisk for all forskning å drive med hypotesetesting. Det foregår mye annet også.

Skrevet

Hei!

Hvorfor er det vanlig?

Det bare er slik;)

Skrevet

Hei,

Det fins nok en forklaring, men du kjenner den ikke.

Jeg ble "frisk" jeg, men så vet jeg ikke om terapi jeg har fått? Skal spørre. jeg vet fikk svar på mye jeg ikke visste, og det meste tydelig nok, sånn at jeg bare trenger si, ok.

Det er fint.

Skrevet

Har du lest de siste masteroppgavene om autisme skrevet av UiO-studenter? Jeg har ikke lest dem selv, men vet at det i alle fall ble levert to oppgaver forrige semester som er blitt vurdert som svært gode.

Det er for øvrig ikke typisk for all forskning å drive med hypotesetesting. Det foregår mye annet også.

Hei!

Nei jeg har ikke lest dem, jeg leser sjelden om autisme,

Jeg har lest hovedfagsoppgaver i marinbiologi og innenfor biologi, det var ikke mye nytt:-)

Skrevet

Hei!

Jeg mente deg, da vettu, dumma :D

da ville jo forskningen og Blindern som vernet bedrift stoppe opp, man har gjort seg avhengig av en produksjon av ganske dårlig kvalitet, innenfor mange fagområder. "Alle" forsker litt i dag, men har de vist seg det " verdig"? Jeg mener, bør enhver student fordi skal skrive hovedfagsoppgave få den illusjon at de skal sette frem hypoteser og undersøke disse?

Jeg stiller meg også veldig kritisk til "forskningen" som blir gjort i våre dager, så mange åpenbare glipper selv på doktorgradsnivå... virker som doktorgrader blir slengt etter folk nå for tiden! (Ikke helt på jordet, heller, doktorgrad i dag tilsvarer videregående skole-nivå for 100 år siden!)

Skrevet

Jeg stiller meg også veldig kritisk til "forskningen" som blir gjort i våre dager, så mange åpenbare glipper selv på doktorgradsnivå... virker som doktorgrader blir slengt etter folk nå for tiden! (Ikke helt på jordet, heller, doktorgrad i dag tilsvarer videregående skole-nivå for 100 år siden!)

Jeg blir av og til litt overrasket over hvor fri folk føler seg til å kritisere andre på en usedvanlig generaliserende måte. De jeg ser som er stipendiater og som holder på med sine phd-prosjekter, jobber stort sett svært hardt og tar sin forskning alvorlig. Det stemmer kanskje at nivået på doktorgradsarbeidene kan være noe lavere enn de var for 20 år siden, men det har sammenheng med omleggingen av utdanningssystemet. Hva bygger du påstanden om at det "virker som doktorgrader blir slengt etter folk nå for tiden" ¨på?

Skrevet

Jeg blir av og til litt overrasket over hvor fri folk føler seg til å kritisere andre på en usedvanlig generaliserende måte. De jeg ser som er stipendiater og som holder på med sine phd-prosjekter, jobber stort sett svært hardt og tar sin forskning alvorlig. Det stemmer kanskje at nivået på doktorgradsarbeidene kan være noe lavere enn de var for 20 år siden, men det har sammenheng med omleggingen av utdanningssystemet. Hva bygger du påstanden om at det "virker som doktorgrader blir slengt etter folk nå for tiden" ¨på?

Gud og hvermann har jo doktorgrad!

Skrevet

Gud og hvermann har jo doktorgrad!

Har de? I min omgangskrets har langt fra alle en doktorgrad.

Skrevet

Har de? I min omgangskrets har langt fra alle en doktorgrad.

Jeg tror faktisk ikke at jeg kjenner noen som har det heller jeg...

Skrevet

Hei!

Åååå :-)

Hyggelig og søtt av deg.

Ja videre er jeg enig:-)

Skrevet

Dette ble en veldig rar tråd som ikke lenger handler om det trådstarter skrev om.

Jeg håper du likevel fikk svarene du så etter :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...