Gå til innhold

Nei beklager autisme...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I søk etter en psykiater som kan ta noen samtaler med et menneske med autisme, fikk jeg i dag det fjerde svaret/avslaget, vedkommende psykiater sa at "beklager ikke kompetanse på autisme, mitt brev beveget han dypt (takk hyggelig, virkelig setter jeg pris på!), og han håper jeg finner hjelp og mente det finnes en forening..." :-) Ja det gjør det :-) autismeforening og autisme regionalt fagsenter og habiliteringer osv... Problemet er bare at alle bare forsker, holder kurs eller utreder.

Det er for min del, fordi menneske jeg søker hjelp for står meg nær, nedslående, men objektivt sett er det på den andre siden akkurat en bekreftelse på at psykiatrien og psykiatere generelt, vet forbausende lite om autisme.

Jeg har lurt på hvorfor, jeg lurer fortsatt på hvorfor, men jeg tror det er ikke så lett når en annerledeshet, er så grunnleggende fravikende hele deres læresystem om feks terapiformer, for vi trenger jo ikke terapi,og ingen medisin fins, bare forklaringer og formler og oppskrifter. (de har jeg fått, vant psykiater-mamma-ugle-mor i tilfeldighetenes gedigne lotteri) Det er ikke rettferdig at det fins én førstepris i et så avgjørende lotteri!

Satt på spissen (merkelig måte å si, overdrevet på, ) blir det litt sånn:

Vi med autisme er litt/eller mye, i vår egen verden av våre interesser, de skygger for andre viktige ting i livet, dette medfører at vi oppfattes rigide,, rare og til tider robotaktge/mekaniske, eller komisk formelle.

Jeg vet at mange mennesker med autisme i mangel av hjelp får psykiske lidelser, i tillegg, men jeg tror de av oss som er så heldige/ i vår egen verden at det ikke skjer, nettopp av "venner" kolleger og familie, bare blir sett på som det nærmeste man kommer romvesener:-) Ingen av mine venner ser på meg som syk, men de oppfatter meg annerledes, og nå forstår jeg, litt, bittelitt bedre hvorfor :-) (jeg orker ikke protestere på det mer, men takket være deres tydelig uttalte aksept er det lettere å godta det)

Det du NHD burde rydde opp i før du argumenterer med pasienter, er å få din egen profesjonstand mer enige, et raskt googlesøk vil få deg til å oppdage at du er langt fra på flertallets side hva angår autisme og psykisk lidelse.

Jeg står mellom deg NHD og de som mener "autisme er fantastisk"

Jeg syns at autisme er handikap, rett og slett av den realitet at barn med autisme eller voksne med autisme trenger mer hjelp, noe som ofte er helt fraværende, i mangel av kompetanse. Jeg er feks handikappet :-) og på søndag skal jeg på kino, jeg sa til studentene at de som vil lede en handikappet får halv pris, det var flere som ville være min ledsager  :D Jeg sa pop corn må dere kjøpe selv, og da, og der, og aha, lo jeg akkurat på samme tid med alle de andre. Jeg sluttet faktisk le først, for alle lydene i ørene, fikk meg raskt på tanken om at "hei jeg ler på riktig tid". Da smilte jeg, fordi da ble jeg glad.

Fantastisk hvordan halv pris på kino gjør andre i godt humør.

Men selv ble jeg utredet av to nevrologer, så så psykisk, er det nok ikke.

De forsker nå nettopp på Ullevål/de er med i en stor internasjonal studie , som vi er med i nå :-) nettopp om gener og arv og autisme, 

Snart heter kanskje asperger "Up syndrom", litt fordi motsatt av Down syndrom.

Vi er ganske ukurerbare, og ganske motsatte av de med Dowv syndrom, men like på et område.

Ærlighet.

Det er jo bra at alle avslagene kan gi meg et godt smil og en god humor på innsiden, men ut over det er det svært alvorlig, og det får meg til å revurdere andre tanker jeg har hatt om omsorg og kjærlighet, men det er et helt annet kapittel :-) 

Skrevet

En psykiater forholder seg vel ofte til psykiatriske diagnoser som kan medisineres, side de er utdannet leger i bunnen?

Kanskje du heller bør lete etter en psykolog?

Skrevet

En psykiater forholder seg vel ofte til psykiatriske diagnoser som kan medisineres, side de er utdannet leger i bunnen?

Kanskje du heller bør lete etter en psykolog?

Hei!

Det er samme svaret fra de, jeg har henvendt meg til to.

Nå har jeg ikke ønsker om utredning, men samtaler der forklaringer på mekanismer leveres.

Utredning får vi et annet sted, der de ikke har tid til å gi den nødvendige informasjon, jeg kan ikke gi denne informasjonen, av ulike grunner, jeg har den, men jeg har andre interesser.

Og mine interesser er rett og slett umulige å dele i to, jeg klarer aldri det, ha fokus skikkelig på to saker.

Jeg er opptatt med andre ting og selv om jeg nå kjenner systemet og hvordan mennesker i hovedregel fungerer, det er ikke ulikt et visst enkelt operativsystem, så har jeg ikke laget/utskrevet manualen, dette fordi jeg er travel, og rett og slett ikke er SÅ interessert, jeg har helt andre interesser.

Hvis jeg var nok interessert hadde jeg skrevet ut oppskriften, men det vil ta meg år og jeg er nå opptatt med noe annet jeg må bli ferdig med.

Skrevet

Hei!

Det er samme svaret fra de, jeg har henvendt meg til to.

Nå har jeg ikke ønsker om utredning, men samtaler der forklaringer på mekanismer leveres.

Utredning får vi et annet sted, der de ikke har tid til å gi den nødvendige informasjon, jeg kan ikke gi denne informasjonen, av ulike grunner, jeg har den, men jeg har andre interesser.

Og mine interesser er rett og slett umulige å dele i to, jeg klarer aldri det, ha fokus skikkelig på to saker.

Jeg er opptatt med andre ting og selv om jeg nå kjenner systemet og hvordan mennesker i hovedregel fungerer, det er ikke ulikt et visst enkelt operativsystem, så har jeg ikke laget/utskrevet manualen, dette fordi jeg er travel, og rett og slett ikke er SÅ interessert, jeg har helt andre interesser.

Hvis jeg var nok interessert hadde jeg skrevet ut oppskriften, men det vil ta meg år og jeg er nå opptatt med noe annet jeg må bli ferdig med.

Hei!

Det skulle være Ett år, det er omlag den tid jeg raskt har kalkulert det vil ta meg å skrive ut en manual.

Jeg har hele inni meg, og i følge min psykiater, bør den utgis, men jeg lurer på hvorfor det må være meg?

Når jeg henvender meg for å få en medisin av en lege, så er det vel fordi jeg ikke har tid å finne den opp selv.

Skrevet

Manual, ja - du har vel lest "aspergere - brukerveiledning"? Den hjalp meg selv om den er rettet mot omgivelsene og ikke direkte mot "pasienten" selv. Kan det være noe å hente der?

Skrevet

Manual, ja - du har vel lest "aspergere - brukerveiledning"? Den hjalp meg selv om den er rettet mot omgivelsene og ikke direkte mot "pasienten" selv. Kan det være noe å hente der?

Hei!

Nei den er utrolig dårlig!!

Tåpelig og lite detaljer, ekstremt overfladisk og unyttig.

Min manual er på sikkert 600 lystelige sider med lesning, mye nyttig informasjon sa min psykiater.

Sykt morsomt sa min medstudent, og hadde ikke autisme i hodet engang.??

Jeg spurte hva er morsomt, da sa hun, "alt".

Derfor må den være informativ og morsom :-)

Og den forblir min:-)

Jeg har ikke tenkt til å gi etter for press om å oppgi newtons lover, jeg skal presse min psykiater til å innse hva hun skal bruke sin pensjonstilværelse til, jeg må bare lære meg manipulasjon først, jeg skal lese på wikipedia, og google "hvordan manipulere andre mennesker".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...