Gå til innhold

bare middag og melk


skybekke

Anbefalte innlegg

Dattera mi på 11 mnd. spiser ikke så mye mat utenom morsmelk. Hun spiser nesten kun middag på glass av den faste føden hun får. Det spiser hun ca 3 ganger til dagen og det blir ca 2 middagsglass pr dag. Hun er tynn for alderen er 74 cm og veier 7970 gr. Er det ikke bra å gi kun middag, og er det nok jern i disse middagsglassene? Har også hørt det er bittelitt salt i dem, og er det usunt? Hvordan skal jeg få i henne mer av annen mat? Hun drikker morsmelk ca to ganger om natten og mange ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke noen ekspert på området, men det høres litt rart ut med tre middagsmåltider om dagen+ melk. Jeg tror ikke barnet får i seg alle næringsstoffene hun trenger gjennom dette. Sånn som jeg har forstått det er middagen egentlig ikke et særlig viktig måltid ernæringsmessig sett, det er gjennom grøt, brødmat og (mors-)melk ungen får i seg det nødvendige. Liker ikke barnet ditt grøt eller brød?

Du får sikkert flere svar enn dette, men jeg tror jeg ville lagt om kostholdet hennes litt, gradvis erstatte et par av middagene med grøt eller brød. Hvis grøten ikke faller i smak, prøv å ha litt fruktpuré på hver skje, det hjalp på sønnen min da han ble grøtlei. Og brødskive med syltetøy er søtt og godt. Etter hvert som ungen blir vant til smaken av brød kan du introdusere litt sunnere pålegg, men sånn i starten fungerer syltetøy bra som "lokkemat".

Sønnen min på 9 mndr spiser brød+morsmelk til frokost, grøt til lunsj, middag, og grøt til kvelds. Til måltidene drikker han vann/juice blandet med vann, + morsmelk før eller etter måltidene, og når han ellers måtte ha lyst på pupp.

Du sier ikke noe om hvorfor hun bare spiser middag, det kunne vært interessant å høre. Etter hvert som hun blir større skal hun jo spise det samme som større barn og voksne, og tre middager er jo ikke akkurat det vanlige........

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Dette spørsmålet bør du ta opp i forumet for ernæring eller ved mer personlig veiledning på helsestasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there,done that.

Ikke før i 10-11 mnd alder ville vesla spise brødskive til vanlig.

Hvis hun tåler mel/grøt uten å få forstoppelse (noe vesla ikke gjorde) prøv å kok jerntilsatt mel inn i middagen. (Fåes kjøpt iallefall i coop-butikker).Da dekkes jernbehovet.Vesla har også nå begynt å like havregrøt (havregryn,vann,sukker).

Når det gjelder brød ville ikke vesla ha noe søtt.Det første vi fikk henne til å spise ordentlig av var lammerull med sennep på brødskiva!!Prøv forskjellige pålegger.Nå som hun nærmer seg året kan hun jo spise det meste.Fisk/smøreost/syletøy/kjøttpålegg i småbiter etc."Dynk" gjerne brødskiven med litt vann.

Når det gjelder salt i middagen er jo barnet ditt gammelt nok til å snart spise samme middag som dere,så det tror jeg ikke du trenger bekymre deg om.For de yngre er ikke akkurat de bittesmå saltmengdene i nestle-glassene farlig,men det hadde kanskje vært lettere for kroppen deres uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...