Gå til innhold

indre stemmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er indre stemmer, vet at de fleste er andres stemmer, men et par, spesiellt en, er ikke andres. Hvilken lidelse er det snakk om?

Skrevet

Hva er indre stemmer, vet at de fleste er andres stemmer, men et par, spesiellt en, er ikke andres. Hvilken lidelse er det snakk om?

Samvittigheten er jo en indre stemme, og det er din egen eller gode makter Ellers kan man også ha andre stemmer der fra fortiden f.eks.

Skrevet

Schizofreni , bl.a.

Skrevet

Hørselshallusinasjoner trenger ikke nødvendigvis være tegn på en mental lidelse, selv om det ofte er det.

Skrevet

Jeg tror indre stemmer er noe de aller fleste mennesker har. Vi går igjennom samtaler vi har hatt i løpet av dagen bl.a. Vi driver også med kontinuerlig selvprat, men legger ikke merke til det fordi det er så vanlig. Jeg husker fra barndommen at min mor stod på kjøkkenet og kranglet høylytt med sine stemmer. Dette skjedde hver dag så jeg var vant til det.

Verre blir det når de indre stemmene skriker og skråler så man blir fullstendig innvadert og ikke får de bort. Når de kommer i rasende tempo og mindfullness og meditasjon er umulig å gjennomføre. Da mener jeg det er sykt. Det hemmer en fullstendig og er bare et mareritt.

Det verste er når stemmene kommer utenifra og snakker negativt om deg og kommanderer deg til å gjøre forskjellige ting. Da er det sykdom.

Jeg snakker kun ut fra egen erfaring selvfølgelig.

Skrevet

Personlig har jeg ikke hatt stemmer som høres ut som andre, men en ond versjonen av megselv. Jeg krangler støtt og stadig med den. Da jeg mest sannsynlig var psykotisk og umediainert trodde jeg den var implantert av Satan, slik att Gud som lyttet på tankene mine skulle tro det var min vilje. Det var ett mareritt, for jeg følte att tankene mine var ett kosmisk spill mellom Gud og Satan. Og jeg så tegn på att dette stemte overalt, i beskjeder bare jeg forstod.

Skrevet

Personlig har jeg ikke hatt stemmer som høres ut som andre, men en ond versjonen av megselv. Jeg krangler støtt og stadig med den. Da jeg mest sannsynlig var psykotisk og umediainert trodde jeg den var implantert av Satan, slik att Gud som lyttet på tankene mine skulle tro det var min vilje. Det var ett mareritt, for jeg følte att tankene mine var ett kosmisk spill mellom Gud og Satan. Og jeg så tegn på att dette stemte overalt, i beskjeder bare jeg forstod.

Jeg fikk svar på det jeg egentlig lurte på i dag, da jeg var og snakket med en pastor. Jeg hadde lenge blitt " kommandert" til å stadig i større og større grad rette opp noe ondt jeg hadde gjort for mange år siden, og hadde tenkt/fryktet at dette var den hellige ånd. Men han forklarte at den hellige ånd ikke manifisterte seg slik, men derimot var glede, tålmodighet, kjærlighet etc. Han sa at det heller var "han under" som plaget meg.

Så nå har jeg det mye bedre, og føler at jeg kan begynne livet mitt som kristen.

Skrevet

Jeg fikk svar på det jeg egentlig lurte på i dag, da jeg var og snakket med en pastor. Jeg hadde lenge blitt " kommandert" til å stadig i større og større grad rette opp noe ondt jeg hadde gjort for mange år siden, og hadde tenkt/fryktet at dette var den hellige ånd. Men han forklarte at den hellige ånd ikke manifisterte seg slik, men derimot var glede, tålmodighet, kjærlighet etc. Han sa at det heller var "han under" som plaget meg.

Så nå har jeg det mye bedre, og føler at jeg kan begynne livet mitt som kristen.

Så du har det bedre med å vite det er "han under"?

Underlig.

Skrevet

Så du har det bedre med å vite det er "han under"?

Underlig.

Ja, fikk endelig svar.

Følte meg som kaptein Ahab i Moby Dick, som jakter sin hvite hval helt til verdens ende.

Pastoren forklarte mange kristne også er plaget av tvangstanker, og blir plaget av djevelen. Men når man har tatt i mot Jesus, så har man på en måte rotfestet håpet.

Jeg har det slikt, først kom tro, og nå har jeg fått håp. Gleder meg til punkt tre :-)

Skrevet

Ja, fikk endelig svar.

Følte meg som kaptein Ahab i Moby Dick, som jakter sin hvite hval helt til verdens ende.

Pastoren forklarte mange kristne også er plaget av tvangstanker, og blir plaget av djevelen. Men når man har tatt i mot Jesus, så har man på en måte rotfestet håpet.

Jeg har det slikt, først kom tro, og nå har jeg fått håp. Gleder meg til punkt tre :-)

Ok lykke til :) :) Djevelen er overalt... :mellow::huh:

Skrevet

Ok lykke til :) :) Djevelen er overalt... :mellow::huh:

Dette prøver jeg veldig hardt å ikke tro på :angry: . Har blitt matet, og skremt meg sånne ting siden jeg ble født. Når jeg blir syk, tror jeg det er noe av årsaken. Jeg ser det vonde på en måte. Kan være i mørket, alle steder egentlig. Dette gjør meg livredd.

Jeg prøver å si til meg selv at det er ikke sånn, det kan det ikke være :blink:  :ph34r: .

Skrevet

Dette prøver jeg veldig hardt å ikke tro på :angry: . Har blitt matet, og skremt meg sånne ting siden jeg ble født. Når jeg blir syk, tror jeg det er noe av årsaken. Jeg ser det vonde på en måte. Kan være i mørket, alle steder egentlig. Dette gjør meg livredd.

Jeg prøver å si til meg selv at det er ikke sånn, det kan det ikke være :blink::ph34r: .

Unnskyld om jeg tok opp noe vondt, skal ikke gjøre det igjen.

Skrevet

Dette prøver jeg veldig hardt å ikke tro på :angry: . Har blitt matet, og skremt meg sånne ting siden jeg ble født. Når jeg blir syk, tror jeg det er noe av årsaken. Jeg ser det vonde på en måte. Kan være i mørket, alle steder egentlig. Dette gjør meg livredd.

Jeg prøver å si til meg selv at det er ikke sånn, det kan det ikke være :blink:  :ph34r: .

Jeg ble livredd etter min første røyk da jeg stod opp i dag, la meg ned i sofaen og trodde jeg skulle besvime. Kattet stirret intenst på meg og jeg sa navnet hans flere ganger, tror dette var noe vondt men tror katten hjalp meg. Dyr er gode.

Hva vi tror eller ikke tror er opp til oss.

Skrevet

Vil tro du har bedre av å gå til en psykiater, enn en pastor som åpenbart er en ignorant klovn :)

A

Skrevet

Vil tro du har bedre av å gå til en psykiater, enn en pastor som åpenbart er en ignorant klovn :)

A

Jeg likte ham veldig godt. Var godt å høre at det var flere i samme situasjon som meg, siden jeg nå ikke føler meg så alene.

Skrevet

Unnskyld om jeg tok opp noe vondt, skal ikke gjøre det igjen.

Hei, ikke din skyld at jeg strever med dette. Det gjør jeg enten du skriver det, eller ikke :) . Rasjonelt sett har jeg ingen tro på sånne ting, tror det er sykdom hos meg som gjør meg så redd.

Skrevet

Jeg ble livredd etter min første røyk da jeg stod opp i dag, la meg ned i sofaen og trodde jeg skulle besvime. Kattet stirret intenst på meg og jeg sa navnet hans flere ganger, tror dette var noe vondt men tror katten hjalp meg. Dyr er gode.

Hva vi tror eller ikke tror er opp til oss.

Jeg prøver hardt å tro at det jeg opplever/ser ikke er sant. Jeg er mye redd :ph34r: .

Skrevet

Jaja, personlig merker jeg att religiøse problemer forsterkes og blir psykdom, hos psykose og tvangstankelidende. Nå som jeg er medisinert, tror jeg ikke på Gud i det hele tatt, og skulle han finnes, så kunne han dra dit pepper! Gror.

Da jeg var syk, så ba jeg hele døgnet, hvert minutt om att Gud måtte kaste ut stemmen fra hodet og fjerne forbannelsene. Jeg fikk aldri noe hjelp. Dette varte og rakk nesten ett år, og når jeg endelig kom til en psykiater og fikk medisiner, så forsvant stemmen sakte men sikkert. Jeg krangler fortsatt med den av og til, men ikke så intenst og hektisk som det var. Og disse tegnende de er kun magisk tenkning.

Skrevet

Jeg prøver hardt å tro at det jeg opplever/ser ikke er sant. Jeg er mye redd :ph34r: .

Ikke godt å være redd :(

Skrevet

Jeg har fått høre noen ganger at jeg har magisk tenkning. Mulig det. Tror jeg holder på å bli friskere. Da kan jeg jobbe med dette. Tror medisin er en stor del av denne tilfriskingen. Bra du er bedre da, jeg har også et håp i det fjerne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...