Gå til innhold

Nye bekjenskaper, hva sier man om seg selv uten å skremme folk vekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er singel og kunne godt tenke meg noe å leve sammen med på sikt, men fordi jeg sliter med lavt selvbilde/selvbilde og angst for sosiale situasjoner ser framtidsutsiktene dårlig ut. Det er for så vidt ikke noe galt med meg, jeg er relativt oppegående og helt gjennomsnittlig i utseende, men jeg har noen problemer med meg selv som gjør at livet mitt ikke er helt på skinner når det gjelder utdanning, jobb og sosiale relasjoner. Dette er med på å gjøre det enda vanskeligere for meg, da jeg ikke er spesielt glad i å snakke om meg selv i utgangspunktet og i hvert fall ikke over ting jeg ikke liker ved meg selv eller skammer meg over. Har imidlertid kommet over en kontaktannonse i den lokale avisen her jeg bor som høres ok ut, selv om det stod litt lite konkret om denne personen med tanke på alder på vedkommende og de han ønsker kontakt med, men det står at han er ute etter vennskap i første omgang og det føles litt tryggere ut. Er helt amatør når det kommer til slike ting og vet ikke hva jeg bør forvente, men det virket som det var en ganske jordnær fyr på bakgrunn av det lille som stod. Har vurdert å sende et brev, men er virkelig usikker på hva jeg skal skrive og fortelle om meg selv, regner med det ikke er noe sjakktrekk og skrive om psykiske vansker, da skremmer jeg vel bare vedkommende bort. Hva hadde dere skrevet om dere selv og evt. sykdom? Føler jeg har så mye negativt med meg at jeg er usikker på om det i det heletatt er noe vits å sende et brev, men prøver jeg ikke å gjøre noe for å endre situasjonen så kommer jeg i alle fall ikke videre i livet og det er jo det jeg helst vil. Tror også at det kan hjelpe meg i forhold til depresjonene mine som ofte forsterkes fordi jeg ikke føler jeg har noe positivt i livet mitt og tenker at et forhold kanskje kan bøte på litt av ensomhetsfølelsen og at jeg også vil kunne få et mer sosialt liv om jeg har noen å oppleve ting med i stedet for å isolere meg hjemme i leiligheten. Ville du ha forsøkt å svare om dette var deg eller må jeg vente til den dagen jeg ikke lenger sliter psykisk (om den dagen i det hele tatt kommer…)?         

Anonymous poster hash: c462b...641

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sjenert og introvert er to adjektiver som kan beskrive deg uten at en tyr til diagnoser.

Skrevet

Sjenert og introvert er to adjektiver som kan beskrive deg uten at en tyr til diagnoser.

Men synes du det er riktig å etablere et forhold til noen om livet ikke er helt stabilt? Jeg veksler mellom relativt gode perioder med mest angst symptomer, til tyngre depresjoner. På en måte hadde jeg håpet at et forhold (som er noe av det jeg ønsker å mestre, for utenom skole, jobb, sosiale situasjoner m.m.) kan bidra til å forhindre eller lette nye depresjoner fordi det er en positiv ting i livet, eller blir dette helt feil og egoistisk av meg å tenke? Ønsker jo heller ikke å "bruke" andre mennesker for selv å bli bedre, det ville blitt helt feil for meg å legge mine egne problemer over på noen andre og derfor er jeg veldig usikker på om det i det hele tatt er ok om jeg tar kontakt med noen...?  

Skrevet

Jeg er singel og kunne godt tenke meg noe å leve sammen med på sikt, men fordi jeg sliter med lavt selvbilde/selvbilde og angst for sosiale situasjoner ser framtidsutsiktene dårlig ut. Det er for så vidt ikke noe galt med meg, jeg er relativt oppegående og helt gjennomsnittlig i utseende, men jeg har noen problemer med meg selv som gjør at livet mitt ikke er helt på skinner når det gjelder utdanning, jobb og sosiale relasjoner. Dette er med på å gjøre det enda vanskeligere for meg, da jeg ikke er spesielt glad i å snakke om meg selv i utgangspunktet og i hvert fall ikke over ting jeg ikke liker ved meg selv eller skammer meg over. Har imidlertid kommet over en kontaktannonse i den lokale avisen her jeg bor som høres ok ut, selv om det stod litt lite konkret om denne personen med tanke på alder på vedkommende og de han ønsker kontakt med, men det står at han er ute etter vennskap i første omgang og det føles litt tryggere ut. Er helt amatør når det kommer til slike ting og vet ikke hva jeg bør forvente, men det virket som det var en ganske jordnær fyr på bakgrunn av det lille som stod. Har vurdert å sende et brev, men er virkelig usikker på hva jeg skal skrive og fortelle om meg selv, regner med det ikke er noe sjakktrekk og skrive om psykiske vansker, da skremmer jeg vel bare vedkommende bort. Hva hadde dere skrevet om dere selv og evt. sykdom? Føler jeg har så mye negativt med meg at jeg er usikker på om det i det heletatt er noe vits å sende et brev, men prøver jeg ikke å gjøre noe for å endre situasjonen så kommer jeg i alle fall ikke videre i livet og det er jo det jeg helst vil. Tror også at det kan hjelpe meg i forhold til depresjonene mine som ofte forsterkes fordi jeg ikke føler jeg har noe positivt i livet mitt og tenker at et forhold kanskje kan bøte på litt av ensomhetsfølelsen og at jeg også vil kunne få et mer sosialt liv om jeg har noen å oppleve ting med i stedet for å isolere meg hjemme i leiligheten. Ville du ha forsøkt å svare om dette var deg eller må jeg vente til den dagen jeg ikke lenger sliter psykisk (om den dagen i det hele tatt kommer…)?         

Du skriver godt, du er reflektert og det tyder på at du er intelligent. Du er åpen for å endre deg og ikke minst tør du å vise deg sårbar. Dette er jo fantastiske egenskaper som gjør deg til et interessant menneske. Du kan som NHD skriver bruke ordene "sjenert" og "introvert" som en måte å beskrive deg selv på, men husk nå å skryte litt også  :)

Det er overraskende mange som sliter med å finne en partner av uante årsaker og det er også overraskende mange som sliter med noe psykisk. Folk er mer åpne i dag og aksepterer psykiske problemer mye mer enn tidligere. Du trenger ikke utlevere deg på første date. Ta det litt etter litt og hvis mannen stikker av så var han neppe den rette for deg uansett! Du må våge å miste fotfestet om du skal bevege deg. Lykke til :D

Anonymous poster hash: b5e98...b04

Skrevet

Har du lyst til å sende vedkommende ett brev så skal du selvsagt gjøre det. Du skal heller ikke skrive så mye om deg selv i første brevet og skal du si noe om dine psykiske problemer så er det veldig lenge til, så ta kontakt.

Jeg er helt sikker på at han blir glad for å få brev i fra deg.

Du skal ikke tenke sånn at du skal vente med å etablere ett forhold til du blir frisk, kanskje ett forhold vil hjelpe deg til å bli frisk, så sett i gang og skriv brev nå:-)

Lykke til:-)

Skrevet

Til alle som har svart meg, tusen takk for støtten dere gir meg. Har begynt å skrible ned litt på en blokk, men føler det er veldig vanskelig å skrive noe positivt om meg selv og også hva som er relevant og ikke å vite for vedkommende, ønsker jo ikke å utlevere meg fullstendig til en vilt fremmed heller...

Skrevet

Til alle som har svart meg, tusen takk for støtten dere gir meg. Har begynt å skrible ned litt på en blokk, men føler det er veldig vanskelig å skrive noe positivt om meg selv og også hva som er relevant og ikke å vite for vedkommende, ønsker jo ikke å utlevere meg fullstendig til en vilt fremmed heller...

Tenk litt på hva du selv ville ønsket å høre i et brev fra en fremmed som ønsker kontakt. Skriv litt om hva som gjorde at du ville kontakte han og finn gjerne noe dere har til felles (eks: han vil starte med vennskap og det vil du også). Jeg er helt sikker på at han blir glad for et brev fra deg. Du uttrykker deg bra og du har en ærlighet i skrivestilen din som er tiltrekkende  :)

Anonymous poster hash: b5e98...b04

Skrevet

Slikt er vanskelig , ja. Sliter med det samme. Liker ikke utseende mitt, lite selvtillitt, dårlig utdannelse og dårlig helse. Ikke mye å skryte av, he he. Ønsker deg lykke til.

Anonymous poster hash: 18324...325

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...