Gå til innhold

Med skrekkblandet fryd

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag skal jeg hente hjem en valp. Jeg har brukt månedsvis på å bestemme meg for å anskaffe meg hund. Jeg har alltid hatt hund i livet mitt, men pga psykisk sykdom har jeg vært uten hund i 3 år nå. Jeg har isolert meg, jeg har mistet fullstendig lysten på å være i aktivitet og alle mine gamle interesseres har jeg lagt død. Denne hunden skal være med på å hjelpe meg å komme meg ut i skogen, være aktiv igjen og ikke minst gi meg noe jeg kan være glad i og som gir meg ansvar. Frykten for at jeg ikke skal klare å ta vare på hunden, at den skal dø, bli påkjørt av toget eller bli syk er stor. Likevel håper jeg at denne lille valpen skal vekke følelser i meg som jeg før hadde og at den skal gi meg mer livsglede.

Er det flere her inne som har dyr og som føler at dyrene holder dere friskere?

Anonymous poster hash: cbd0c...589
Skrevet

Jeg tror at omsorgen for en hund kan bidra svært positivt i ditt liv. En hund gir masse kontakt i hverdagslivet og du blir nødt til å gå tur flere ganger daglig. Siden du har hatt hund før, så vet du hva et forsvarlig hundehold krever :-)

Min mann fikk en hjelpehund da han ble syk. Hunden bidro så avgjort til økt livskvalitet de siste årene han levde. Nå er hunden også død, og det har blitt ganske tomt i huset etter den.

Skrevet (endret)

Jeg tror at omsorgen for en hund kan bidra svært positivt i ditt liv. En hund gir masse kontakt i hverdagslivet og du blir nødt til å gå tur flere ganger daglig. Siden du har hatt hund før, så vet du hva et forsvarlig hundehold krever :-)

Min mann fikk en hjelpehund da han ble syk. Hunden bidro så avgjort til økt livskvalitet de siste årene han levde. Nå er hunden også død, og det har blitt ganske tomt i huset etter den.

Jeg har også lyst på hund. Vi har snakket lenge om å skaffe oss det. Men jeg er redd for å gjøre det, de lever jo ikke så vekdig lenge, og den dagen den ikke er mer så får jeg problemer. Man blir så knyttet til den.. Ville du frarådet meg å skaffe meg hund? Endret av hww
Skrevet

Jeg har også lyst på hund. Vi har snakket lenge om å skaffe oss det. Men jeg er redd for å gjøre det, de lever jo ikke så vekdig lenge, og den dagen den ikke er mer så får jeg problemer. Man blir så knyttet til den.. Ville du frarådet meg å skaffe meg hund?

Hunder lever relativt lenge, 10-15 år. Jeg synes ikke det at man mister dem er et argument for ikke å unne seg gleden ved å hund. Derimot er det viktig at man vet hva det krever av tid, slik at det å ha hund ikke bare ender opp som noe man har dårlig samvittighet i forhold til. Forskning har vist at mennesker med hund lever lenger og har bedre helse; en av grunnene er at man som hundeeier må gå tur flere ganger daglig og det er jo noe de fleste av oss har godt av.

Skrevet

Hunder lever relativt lenge, 10-15 år. Jeg synes ikke det at man mister dem er et argument for ikke å unne seg gleden ved å hund. Derimot er det viktig at man vet hva det krever av tid, slik at det å ha hund ikke bare ender opp som noe man har dårlig samvittighet i forhold til. Forskning har vist at mennesker med hund lever lenger og har bedre helse; en av grunnene er at man som hundeeier må gå tur flere ganger daglig og det er jo noe de fleste av oss har godt av.

Jeg vokste opp med hund, broren min hadde en, og han har også en nå. Jeg vet hvor stort ansvar det er. Jeg klarte ikke ta det innover meg når den døde (den ble 16-17 år). Jeg var ganske "kald". Så jeg vet ikke om jeg takler å ha egen hund.. Men som du skriver så er det jo en glede så lenge den lever. Får tenke litt på den. Takk skal du ha :)

Skrevet

Som frosken sier, så er det viktigste man må vurdere tiden og stabiliteten en hund trenger. I tillegg kommer kostnadene - til ordentlig mat, vaksiner, forsikring, kanskje større bil for noen, kennel om man skal på ferie osv.

Trådstarter virker godt forberedt :) Det blir nok en veldig fin opplevelse!

Skrevet

I dag skal jeg hente hjem en valp. Jeg har brukt månedsvis på å bestemme meg for å anskaffe meg hund. Jeg har alltid hatt hund i livet mitt, men pga psykisk sykdom har jeg vært uten hund i 3 år nå. Jeg har isolert meg, jeg har mistet fullstendig lysten på å være i aktivitet og alle mine gamle interesseres har jeg lagt død. Denne hunden skal være med på å hjelpe meg å komme meg ut i skogen, være aktiv igjen og ikke minst gi meg noe jeg kan være glad i og som gir meg ansvar. Frykten for at jeg ikke skal klare å ta vare på hunden, at den skal dø, bli påkjørt av toget eller bli syk er stor. Likevel håper jeg at denne lille valpen skal vekke følelser i meg som jeg før hadde og at den skal gi meg mer livsglede.

Dette synes jeg høres fantastisk positivt ut. Jeg tror du kommer til å gi den lille kroppen et veldig godt hjem, og jeg er helt sikker på at den lille kommer til å gjøre "jobben" sin til fulle. Det er ingenting i verden som slår en god tur med en firbent kompanjong.

Skrevet

Så koseligt :-)! Tør jeg spørre hvilken rase det er?

Skrevet

Jeg syns dette var et veloverveid og godt valg. Du tar ansvar for din egen helse samtidig som du får en trofast venn :) Lykke til! Fortell oss hvordan møtet med hunden går om du har lyst. Glad på dine vegne :)

Anonymous poster hash: bfd48...1b9

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Nå har jeg hentet hjem mitt lille gull fra en seriøs oppdretter hvor jeg fikk gleden av å møte alle hundene, de andre valpene og se gården deres som var utrolig flott. Hunden ligger nå å sover på brystkassen min og varmen fra henne er slående. Jeg kjenner ett lite liv inntil meg og hun er bare utrolig vakker og tillitsfull. Hun er helt perfekt og jeg tror dette var akkurat det jeg trengte. Gleder meg til fremtiden vår og føler meg mer motivert enn noen gang til å bli bedre. :)  Så til dere som overveier hund så tenker jeg at man bare må slå til. Om man har tid og råd til det så skal man ikke vente eller la ambivalensen seire. Vi lever nå og vet ikke hvor lenge vi får være her. 

Skrevet

Så koseligt :-)! Tør jeg spørre hvilken rase det er?

Det er en Cavalier tispe i fargen black and tan. Hun er bedårende vakker :wub:

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Nå har jeg hentet hjem mitt lille gull fra en seriøs oppdretter hvor jeg fikk gleden av å møte alle hundene, de andre valpene og se gården deres som var utrolig flott. Hunden ligger nå å sover på brystkassen min og varmen fra henne er slående. Jeg kjenner ett lite liv inntil meg og hun er bare utrolig vakker og tillitsfull. Hun er helt perfekt og jeg tror dette var akkurat det jeg trengte. Gleder meg til fremtiden vår og føler meg mer motivert enn noen gang til å bli bedre. :)  Så til dere som overveier hund så tenker jeg at man bare må slå til. Om man har tid og råd til det så skal man ikke vente eller la ambivalensen seire. Vi lever nå og vet ikke hvor lenge vi får være her. 

Skaff deg en god forsikring, det koster men det er verdt det,  og hjertelig lykke til. Nyt selskapet :-)

Skrevet

Skaff deg en god forsikring, det koster men det er verdt det,  og hjertelig lykke til. Nyt selskapet :-)

Jeg har i Agria  :)  Takk

Skrevet

Det er en Cavalier tispe i fargen black and tan. Hun er bedårende vakker :wub:

Sikkert den vakreste hunden i hele verden akkurat nå ;-)

Skrevet

Sikkert den vakreste hunden i hele verden akkurat nå ;-)

Det er det ingen tvil om! Jeg er forelsket allerede  :D

Skrevet

Som frosken sier, så er det viktigste man må vurdere tiden og stabiliteten en hund trenger. I tillegg kommer kostnadene - til ordentlig mat, vaksiner, forsikring, kanskje større bil for noen, kennel om man skal på ferie osv.

Trådstarter virker godt forberedt :) Det blir nok en veldig fin opplevelse!

Noen som vet sånn ca hva utgiftene til å ha hund er gj snitt pr måned? Har tenkt på å kanskje skaffe meg en da jeg er mye alene, men har fryktelig dårlig råd.. :/

Anonymous poster hash: 9df6d...ab6

Skrevet

Noen som vet sånn ca hva utgiftene til å ha hund er gj snitt pr måned? Har tenkt på å kanskje skaffe meg en da jeg er mye alene, men har fryktelig dårlig råd.. :/

Det er nok så varierende at jeg vanskelig kan gi en eksakt sum. Store hunder spiser naturligvis mer enn små, man kan kjøpe mange forskjellige for-typer til forskjellige priser, hunderase og eventuelt blanding spiller inn, hvor mange kurs man ønsker eller må delta på, hvilken forsikring man velger, hvor heldig/uheldig man er med hundens helse osv.

Jeg vil si fra 600-2000 kr per måned.

Skrevet

Jeg kan ikke si hvor mye det koster i måneden å ha hund, men når jeg ser på innlegget du har svart på så har jeg noen kommentarer.

Når det gjelder kennel, så må du jo selv vurdere om du reiser mye på ferie. Hvis du aldri reiser bort så har du ikke den utgiften.  

Også angående bil så er det du som vet om du trenger ny bil for å ha en hund. Når det gjelder vaksiner så er det ikke så mange vaksiner vår hund har tatt. Mulig du må ta oftere hvis du skal ha den på kennel.  

Om du trenger forsikring er også en vurdering.  Men hvis du ikke har det så vet du lite om hvor mye utgifter til dyrlegen kan komme på.  Ikke alle har forsikring. Vi har det ikke, og til nå har vi spart på det, men vi vet jo aldri.

Jeg lurer litt på hva hun mener med ordentlig mat.  Vår hund får vanlig mat som vi kjøper på kolonialen, noe restemiddag og noen ganger egg.  Den lever bra med det, og er fornøyd.  

Så jeg tror det er veldig stor forskjell på hvor mye folk bruker med å ha hund.  Men det følger kostnader med, du blir bundet, men får veldig mye tilbake.  Så det skal en nøye vurderinge til før du skaffer deg hund.  Jeg har ikke angret.

Anonymous poster hash: 25e08...f7d

Skrevet

Det er nok så varierende at jeg vanskelig kan gi en eksakt sum. Store hunder spiser naturligvis mer enn små, man kan kjøpe mange forskjellige for-typer til forskjellige priser, hunderase og eventuelt blanding spiller inn, hvor mange kurs man ønsker eller må delta på, hvilken forsikring man velger, hvor heldig/uheldig man er med hundens helse osv.

Jeg vil si fra 600-2000 kr per måned.

Jeg tviler veldig sterkt på at vi bruker så mye på å ha hund.  Akkurat den måneden den vaksineres blir det jo litt mer.  Eller om det er noe ekstra utenom. Vi har en middels stor hund.

Skrevet

Jeg tviler veldig sterkt på at vi bruker så mye på å ha hund.  Akkurat den måneden den vaksineres blir det jo litt mer.  Eller om det er noe ekstra utenom. Vi har en middels stor hund.

Når vi hadde hund brukte vi 150 kroner per måned på forsikring, 350 kroner på mat, ca. 1000 kr i året på kurs, 1000 kr per år på utstyr. Dette blir 666 kr per måned. Foret var spesielt allergifor, men ellers var vi veldig nøkterne dyreeiere. Om man kjøper rasehund er det en stor utgift i begynnelsen også, i tillegg til større sjanse for medisinske komplikasjoner.

Som sagt i svaret mitt så er det ikke noe man med enkelthet kan gi et nummer på. Det blir som å spørre hva det koster å ha barn ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...