Gå til innhold

behandling av depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Jeg har fått diagnosen lett/moderat depresjon, og er sykemeldt 40%. For å få sykemeldingen, måtte jeg gå med på å ta antidepressiva. Legens argument er som følger: NAV kan ikke godkjenne sykemeldingen om du ikke tar imot behandling". Jeg vil helst ha en henvisning til terapi, da jeg er ganske sikker på hva som har utløst dette og mener det vil være den beste behandlingen for meg. Det jeg leser om Cipralex på diverse debattforum er heller ikke særlig oppløftende. Kan det virkelig stemme at NAV ikke godkjenner en sykemelding når man faktisk har en diagnose, og det finnes alternative behandlingsformer? Har legen rett, eller bør jeg bytte lege? Tanken på antidepressiva gir meg mer angst enn noe annet.

Skrevet

Jeg har fått diagnosen lett/moderat depresjon, og er sykemeldt 40%. For å få sykemeldingen, måtte jeg gå med på å ta antidepressiva. Legens argument er som følger: NAV kan ikke godkjenne sykemeldingen om du ikke tar imot behandling". Jeg vil helst ha en henvisning til terapi, da jeg er ganske sikker på hva som har utløst dette og mener det vil være den beste behandlingen for meg. Det jeg leser om Cipralex på diverse debattforum er heller ikke særlig oppløftende. Kan det virkelig stemme at NAV ikke godkjenner en sykemelding når man faktisk har en diagnose, og det finnes alternative behandlingsformer? 

Det tror jeg ikke. Men det kommer vel an på hvor lang vente tid det er da.

Anonymous poster hash: 2c39e...1ad

Skrevet

For å få AAP må man enten være i behandling eller på venteliste for å få behandling. Så du kan jo bli henvist til psykolog og ikke ta medisine?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er i grenseland.

På den ene side har legen rett. For å få sykepenger, er du forpliktet til å la deg utrede og behandle på den av legen anbefalte måte.

På den annen side er det ikke åpenbart at medisiner er den eneste, beste og mest effektive behandling i dette tilfellet.

Det mangler noen opplysninger, bl.a. om evt tidligere depresjoner, tidligere behandling og effekten av denne.

Hvis dette er førstegangsdepresjon, den ikke er alvorligere enn mild til moderat, og det er klare ytre, utløsende faktorer, synes jeg legen har vært for streng i tolkningen.

Samtidig bør det da ikke være behov for mer enn et par ukers sykemelding.

Skrevet

Jeg synes dette høres veldig spesielt ut og hadde ønsket en annen lege.

Jeg skjønner heller ikke hva 2 ukers sykemelding skal løse uten tabletter og terapi. (heller ikke med egentlig)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...