Gjest Anonym bruker Skrevet 24. januar 2014 Skrevet 24. januar 2014 Hei. Har generalisert angst. Begynte på 5 mg ble ikke tatt noe opp i blodet så økte til 10 mg. Blodprøven viste 11 et eller ant å det var veldig lite så skulle gå nå rett opp til 20 mg. Da jeg begynte på tabl ble det mye verre i halsen det er der det sitter. Svelg vansker, kronisk press å trykk, tranghetsfølelse osv. Kan dette bli enda verre ved økning å bør jeg øke først til 15 mg? 0 Siter
ISW Skrevet 24. januar 2014 Skrevet 24. januar 2014 Du bør kanskje spesifisere hva du tok 5 mg av. Regner med det er Cipralex ut fra dose og serumnivå, men kanskje greit å spesifisere likevel 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 24. januar 2014 Skrevet 24. januar 2014 (endret) Hei! Da er du i samme båt som meg, bare at jeg tar det opp enda dårligere. Jeg kjenner igjen hva du mener med press/trykk. For meg var det hvertfall slik at noen muskler, spesielt i brystet, strammet seg til de første ukene da jeg kom meg opp på 40mg. Det forsvant dog etter hvert, og er nå helt borte på 50mg. Det var tilstedet omtrent hele tiden, med unntak av under trening og om natten. Du må bare ta tiden til hjelp. Men etter hva jeg har erfart er det veldig vanskelig å skille bivirkninger fra diagnosen, fordi man så lett lar seg gire opp om man har angst og får denne forsterket i oppstart av medisin. Straks du er oppe i konsentrasjon på rundt 30 nmol/l ++ blir det nok gradvis bedre. Men mitt råd er hvertfall at du kommer deg opp på en dose som gir noe respons fortest mulig, og deretter tar du tiden til hjelp, for da blir ting bedre Nå er ikke jeg lege, men det er slik det har fungert for meg. Endret 24. januar 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 29. januar 2014 Skrevet 29. januar 2014 Hva lå du på serumsnivå? Serumsnivået mitt har ligget på ca 0,75 x antall mg inntatt. Så jeg må ganske høyt opp før jeg når målet. 0 Siter
Super74 Skrevet 29. januar 2014 Skrevet 29. januar 2014 OK mitt var jo 11 så håper at når jeg nå har øket til 20 mg at det da kan bli litt bedre å så heller evnt måtte øke til 30 kanskje etterhvert. Hadde jo vært supert om jeg slapp å øke noe mer da:-) Hvor mange uker tok det før du ble bedre? 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 29. januar 2014 Skrevet 29. januar 2014 (endret) OK mitt var jo 11 så håper at når jeg nå har øket til 20 mg at det da kan bli litt bedre å så heller evnt måtte øke til 30 kanskje etterhvert. Hadde jo vært supert om jeg slapp å øke noe mer da:-) Hvor mange uker tok det før du ble bedre? Nå skal det sies at jeg fortsatt ligger på en litt for lav konsentrasjon, men legen vil at vi måler en del underveis for sikkerhets skyld. Derfor tar det en god stund å nå "målet". Jeg merker en doseendring etter ca tre uker Endret 29. januar 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
Super74 Skrevet 14. februar 2014 Skrevet 14. februar 2014 Hei. Da har jeg tatt ny serumsprøve på 20 mg cipralex å hadde bare økt fra 11- 15. Lurer på om jeg skal doble dose framover til jeg er oppe i en dose som kan begynne å gi virkning? Hvor høyt må jeg før en virkning setter inn?:-) 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 14. februar 2014 Skrevet 14. februar 2014 (endret) Hei. Da har jeg tatt ny serumsprøve på 20 mg cipralex å hadde bare økt fra 11- 15. Lurer på om jeg skal doble dose framover til jeg er oppe i en dose som kan begynne å gi virkning? Hvor høyt må jeg før en virkning setter inn?:-) Referanseområdet er fra 20-120. Men det betyr ikke at du får så veldig stor effekt av å komme innenfor. Jeg har kommet meg opp på ca 40 nå, og det med 60mg Cipralex. Legen vil dessverre ikke gå høyere i dose. Det gir litt effekt, men ikke noe voldsomt. Men jeg synes det ble merkbart ca tre uker etter jeg kom et stykke over 20 i konsentrasjon Endret 14. februar 2014 av YoplaitDouble 0 Siter
Super74 Skrevet 14. februar 2014 Skrevet 14. februar 2014 OK nå har jeg økt til 25mg denna uka så skal jeg prate med lege til mandag å da enten øke 5 eller 10 mg. Da er jeg jo litt på vei Ønsker bare det snart kan slippe litt taket er da lettere å øke dose 0 Siter
Super74 Skrevet 15. februar 2014 Skrevet 15. februar 2014 Noen som vet hva som er bra serumsnivå for å få veldig bra effekt? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2014 Skrevet 16. februar 2014 Noen som vet hva som er bra serumsnivå for å få veldig bra effekt? Noen som har input på dette? Anonymous poster hash: 8f999...9e8 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. februar 2014 Skrevet 16. februar 2014 Serumkonsentrasjonsmålinger er kun et veiledende hjelpemiddel. - ikke en slags fasit. Serumkonsentrasjonen bør i det minste ligge over nedre grense. Det er den kliniske effekten som er avgjørende. En øker dosen til en får effekt. Om serumkonsentrasjon passerer øvre "standardnivå" bør videre økning skje i samarbeid med en psykiater. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.