Gå til innhold

Forelder med mulig adjd

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

heisann, jeg er en mann i starten av 20-årene. har akkurat fått time for utredning av adhd, men det er fortsatt en stund til og jeg er litt utålmodig av meg. I barndommen var jeg ganske flink og rask på skolen, men ettersom jeg ble raskere ferdig med oppgaver ble jeg ofte forstyrrelses momentet i klassen og forsamlinger da jeg ikke klarte å sitte stille. i senere alder ble skole kjedelig, de fagene jeg fant litt interessant gjorde jeg fortsatt en dårlig jobb i men ting klistret seg i hjernen så jeg klarte alltid å komme meg gjennom med middels karakterer, framover i tenårene ble det veldig vanskelig for meg å få venner da jeg fikk beskjed om at jeg var litt intens og uforutsigbar. dette resulterte i en del mobbing og andre vansker. etterhvert fant jeg min "vennekrets" men klarte aldri å helt se det, i dag har jeg en del venner ettersom jeg bruker vannvittig mye energi på å holde meg "normal" og gjør det jeg kan for å være en grei person.
Forholdet mitt til mine foreldre har alltid vært opp og nedturer ettersom jeg aldri klarer å holde avtaler, og har i 2 tilfeller stjålet noen tusenlapper uten å tenke over konsekvensene, de har gjort ting mot meg og min bror som ikke har vært bra og har trigget et sinne der jeg ender opp med å ødelegge ting rundt i huset. når det kommer til jobb er jeg ganske fortvilet, jeg har akkurat blitt far til ei lita jente og hun er min første prioritet, Men økonomisk sitter jeg ganske godt i saksa, null jobb, gjeld på 25000kr som jeg vet jeg burde betale ned men brukere heller pengene på noe gøy. noe som går utover moren til jenta og jenta (vi bor sammen, men jeg flytter ut da vi ikke fungere sammen) jeg klarer fint å ta oppvasken eller vaske klær, men å få ting inn i skapet på plass klarer jeg ikke. slik er det i jobbsituasjonen også, har hatt rundt 10-15 jobber siden jeg var 16 men har aldri klart å holde på dem lengre enn 3mnd og har aldri trivdes med de jobbene jeg har hatt. den eneste grunnen til at jeg har bestemt meg for å be om utredning er etter en krangel med min mor der jeg ble så sint at jeg måtte dra for å ikke gå fysisk til angrep på henne. etter 2 uker med stillhet snakket vi sammen og hun spurte om jeg var villig til å sjekke, og med tanke på min datter tenkte jeg at det kanskje er best slik.
når det kommer til rastløshet er den alltid der, skal jeg sitte med noe som krever konsentrasjon skjer det 2 ting, først blir jeg stresset og er det kjedelig gidder jeg egentlig ikke å se på oppgaven og gjør det slurvete og raskt bare for å bli ferdig. om kveldene da jeg skal legge meg klarer jeg ikke ligge stille, jeg er i konstant bevegelse om det er tromming med fingrene på sengekanten eller biting av negler er det alltid noe. grunnen til at jeg kom hit er pga anonymitet, da jeg er redd for at jeg kanskje blir sett på som for uansvarlig for å ha datteren min 50/50 når den tid kommer, eller at de tar fra meg foreldrerett helt i psykiatri utredelsen. er det noe som plager meg går hjernen min i høygir og resulterer i at jeg blir deprimert (tar sorgene i stor grad på forskudd)

hva skal jeg gjøre?

Skrevet

Det høres lurt ut at du nå skal utredes for adhd. Håper det er en flink utreder. Kan jeg spørre hvor du får tatt utredningen? Ikke alle er like flinke til å oppdage adhd. Veldig synd du ikke har fått utredning for dette tidligere.

Dersom du har adhd, vil du kunne få medisiner. Dette vil kunne føre til et bedre liv for deg, fordi det vil hjelpe deg til å kontrollere impulsene dine, sinnet ditt, og å bli mindre rastløs. Husk at ofte må man prøve ut ulike medisiner over tid for å få rett virkning.

Jeg håper du også ber om henvisning til en terapeut som kan hjelpe deg å organisere livet ditt bedre. Alle med ADHD-liknende symptomer burde få slik veiledning. Men ofte må man stå på mye selv for å finne hjelp, man må google og ringe og lete og mase for å få god utredning og god behandling. Vi har selv en med adhd i familien så jeg har sett dette på nært hold.

Når det gjelder økonomi, vil jeg råde deg til å kontakte kommunenes Gjeldsrådgiver. Det er gratis. Noen ganger er denne rådgiveren organisert under ditt lokale NAV, andre ganger i kommunen. Ring kommunens sentralbord og spør.

Ønsker deg lykke til, og la oss høre hvordan det går!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...