Gå til innhold

Sukker og psyke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trudde virkelig at jeg ville få mer energi av sukker. Det ser liksom så riktig ut..sukker = energi.

Men etter at jeg kutta ned inntaket av sukkerdrikker fra 7-8liter hver dag ned til max 2 liter og minst 2 liter vann hver dag, føler jeg meg bedre. Mer energi til å stå opp-og forbli oppe!

Føler ikke at depresjonen har sluppet taket, men med mer energi har jeg faktisk muligheten til å gå turer som igjen skal virke positivt på depresjon.

Anbefaler de som sliter med sukkerinntak om å prøve og forsøke kutte ned.

Ja, jeg er superovervektig, men føler endelig at jeg faktisk kan gjøre noe med det...håper jeg...

Hånd i hånd

Anonymous poster hash: a20e6...9f8
Skrevet

Problemet med sukker er jo det som skjer i tiden etter sukkerinntaket. Det kan for enkelte være en "quick fix" men etter du har inntatt sukkeret og kroppen har skilt ut insulin, så faller blodsukkeret til lavere nivåer enn det var før du inntok sukker, og det gir både angst og nedstemthet. Den eneste løsningen er gjerne da å innta enda mer sukker, og problemet baller på seg. Man kan ikke spise sukker hele tiden, så det er ikke til å unngå at man blir i dårlig humør.

At du drakk 7-8 liter sukkerdrikker om dagen høres jo helt ille ut, og det er veldig bra at du greier å kutte ned på det. 

Skrevet

Problemet med sukker er jo det som skjer i tiden etter sukkerinntaket. Det kan for enkelte være en "quick fix" men etter du har inntatt sukkeret og kroppen har skilt ut insulin, så faller blodsukkeret til lavere nivåer enn det var før du inntok sukker, og det gir både angst og nedstemthet. Den eneste løsningen er gjerne da å innta enda mer sukker, og problemet baller på seg. Man kan ikke spise sukker hele tiden, så det er ikke til å unngå at man blir i dårlig humør.

At du drakk 7-8 liter sukkerdrikker om dagen høres jo helt ille ut, og det er veldig bra at du greier å kutte ned på det. 

Nå anser ikke jeg dårlig humør som det samme som depresjon og nedstemthet, men skjønner hva du skriver !

Jeg har målt for diabetes 2 og det har jeg gudskjelov ikke, men hadde jeg fortsatt i samme sporet hadde nok ikke det vært til å unngå tror jeg.

Jeg er selv veldig glad for å ha klart kutte ned. Fikk hjelp da jeg ble kvitt tørsten ved reduksjon av Lithionit...

Skrevet

Det er faktisk pussig det der med energi... man skulle intuitivt tro at jo mer energi man inntok, jo mer energisk ble man! Men det er ikke sånn. Inntar man for mye på en gang, og mer enn kaloribehovet, uten annen næring samtidig, blir det bare lagret, og man blir enda slappere! Mens man kan ha kaloriunderskudd og være så satans full av pepp at man ikke skulle tro det gikk an, så lenge man får i seg den rette blandingen av makro- og mikronæringsstoffer. Ferdigmat og snop er tappet for næring, og når det i tillegg er prossesert så det er ferdig fordøyd, og samtidig appelerer til den "late" smakssansen, er det ikke rart at vi mer enn gjerne spiser oss syke. Vi blir underernærte og fete på en gang. Dette er hva helsemyndighetene burde ta utgangspunkt i, og ikke gi råd om å spise tørr, kjedelig og smakløs mat. De rådene er det nemlig ingen som verken kan eller vil følge.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har du opplevd at bilmotoren er sterkere når tanken er full enn når den er halvfull?

Nei, en får ikke mer energi av å fylle tanken.

Skrevet

Har du opplevd at bilmotoren er sterkere når tanken er full enn når den er halvfull?

Nei, en får ikke mer energi av å fylle tanken.

er nok dum for skjønte ikke helt den.

uansett fornøyd med mer energi og mindre sukker innabords

Anonymous poster hash: ada64...f2a

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Energinivået er så godt som aldri begrenset av råstoff. Unntaket er slike ting som Birkebeinerløpet/rittet og sykling Trondheim-Oslo. Ved maksimale anstrengelser ut over en til to timer vil prestasjonene gå ned om en ikke tilføres væske og energi.

For de som ikke konkurrerer på høyt nivå, er det ikke energitilførselen som begrenser prestasjonene/energien. Den begrensende faktor er kroppens evne til å produsere energi.  Denne kan bare økes ved trening.

Skrevet

Energinivået er så godt som aldri begrenset av råstoff. Unntaket er slike ting som Birkebeinerløpet/rittet og sykling Trondheim-Oslo. Ved maksimale anstrengelser ut over en til to timer vil prestasjonene gå ned om en ikke tilføres væske og energi.

For de som ikke konkurrerer på høyt nivå, er det ikke energitilførselen som begrenser prestasjonene/energien. Den begrensende faktor er kroppens evne til å produsere energi.  Denne kan bare økes ved trening.

Okey - Jeg kan - med følelsen av mer energi - endelig bevege meg mer. Begynt på trening hver mandag, håper det blir enda bedre etterhvert. Fra 0 trening er det en start, i tillegg tar jeg trappene i stede for heis, også fin trening!

Jeg gleder meg til å klare gå ned noen kilo - som også hemmer meg endel i hverdagen :mellow:

Skrevet (endret)

Et gullkorn som jeg har tatt meg den frihet å lagre! Men, jeg kjenner stor forskjell på når jeg får i meg næringsstoffene jeg trenger, og når jeg ikke får det. Spiser jeg bare potetgull og sjokolade, orker jeg ingenting, og har heller ikke mulighet til å trene meg opp. Når jeg starter å spise bedre, får jeg straks mer overskudd. Spiller ikke mikronæringsstoffene noen rolle i energiomsetningen? Eller er det protein som er viktig? Fettsyrer?

Det jeg kanskje egentlig lurer på, er hvorfor det tilsynelatende er så stor forskjell på folk. Noen har energi uansett hva de spiser. En kamerat av meg påsto med overbevisning at å innta kaffe og napoleonskake er noe av det mest hensiktsmessige man kunne gjøre før en fysisk anstrengelse. Jeg trenger mer vitaminer og variert mat for å klare å gå ut av døra.

Endret av Bella Dotte
Skrevet

Et gullkorn som jeg har tatt meg den frihet å lagre! Men, jeg kjenner stor forskjell på når jeg får i meg næringsstoffene jeg trenger, og når jeg ikke får det. Spiser jeg bare potetgull og sjokolade, orker jeg ingenting, og har heller ikke mulighet til å trene meg opp. Når jeg starter å spise bedre, får jeg straks mer overskudd. Spiller ikke mikronæringsstoffene noen rolle i energiomsetningen? Eller er det protein som er viktig? Fettsyrer?

Det jeg kanskje egentlig lurer på, er hvorfor det tilsynelatende er så stor forskjell på folk. Noen har energi uansett hva de spiser. En kamerat av meg påsto med overbevisning at å innta kaffe og napoleonskake er noe av det mest hensiktsmessige man kunne gjøre før en fysisk anstrengelse. Jeg trenger mer vitaminer og variert mat for å klare å gå ut av døra.

Jeg merker også økt overskudd når jeg er sunn. Men kroppen - les: hodet - skriker etter sukker hele tiden. Og nå fikk jeg lyst på Napoleonskake :)

Skrevet

Jeg merker også økt overskudd når jeg er sunn. Men kroppen - les: hodet - skriker etter sukker hele tiden. Og nå fikk jeg lyst på Napoleonskake :)

.... Og i stedet for kaka så tar du.....? ;)

Skrevet

Skjønner den. Men kroppen vet ingenting om vitaminer og raske karbohydrater, og i naturen er det mest energirike og smakfulle, også det som har mest av andre næringsstoffer. Så i hundretusener av år har det gått bra å spise det man får lyst på (ofte måtte man bare spise det som var tilgjengelig). Med moderne mat er det motsatt: jo mer delikat, jo mer energi, og jo mindre vitaminer. Så da må hodet inn og bestemme. Etterhvert som man blir vant med en type mat, får man gjerne forandret smakssansen, slik at man foretrekker naturlige eller unaturlige matvarer, alt ettersom. Men det er ingen "onde" eller "gode" matvarer, bare så det er sagt. Alt kan spises, med måte. (Det er mulig å spise for mange gulrøtter også, husk det.)

Skrevet

.... Og i stedet for kaka så tar du.....? ;)

Blir ikke kake, men har lyst på "alt"..... ;)

Skrevet

Jeg er opptatt av dette temaet, så det er ikke rart at jeg kommer over mye. Har nettopp lest innpå her, via forumet på Myfitnesspal: http://ellynsatterinstitute.org/hte/eatingcompetence.php Gir mye gjenklang fra hva jeg har oppdaget i det siste, mht anbefalte spisevaner og hvorfor det ikke nytter å presse folk til å "spise sunt".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...