Gå til innhold

Psykiater i Oslo som er dyktig på bipolare lidelser

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Uansett er det mindre enn gjennomsnittslønnen for en fastlege.

Jeg synes det er fint at samfunnsnyttige bedrifter går med overskudd.

Skrevet

Uansett er det mindre enn gjennomsnittslønnen for en fastlege.

Kvakkstad er eneaksjonær, legger du sammen lønn og overskudd tjener han 2-3 ganger så mye som en fastlege.

Jeg synes det er fint at samfunnsnyttige bedrifter går med overskudd.

Syntes du det er bra at vi er på vei mot et helsesystem som i USA hvor de som har penger får den ypperste hjelpen, mens resten må stå med lua i hånda og ta til takke med 3.rangs behandling?

Anonymous poster hash: b4374...bdd

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er uenig i din grunnpåstand. Vi er ikke på vei mot et helsesystem som i USA, og det er jeg meget glad for.

Det norske helsevesen er meget godt både for fattig og rik.

Skrevet

Jeg er uenig i din grunnpåstand. Vi er ikke på vei mot et helsesystem som i USA, og det er jeg meget glad for.

Nåja, sosiale kostnader er neppe 50% (i mine kalkyler opererer jeg med ca 35% til feriepenger, arbeidsgiveravgift, sykepenger, forsikringer og pensjonssparing) men jeg flisespikker litt nå.

Uansett er jeg enig med deg i at samfunnsnyttige bedrifter bør gå med overskudd, at det ikke er et økonomisk sykhetstegn. Så er jo slike bedrifter ikke helt sammenlignbare heller, all den tid noen foretrekker lønn (som kostnadsføres) andre foretrekker utbytte og noen gjør litt av hvert.

Og når denne legen faktisk har ventelister, så tyder jo det på at etterspørselen er der med prisen han har satt. Det er tross alt konkurranse i bransjen.

Skrevet (endret)

Men det er nok best for de som har økonomi til betale seg ut av helsekøene. 

Endret av slabbedask
Skrevet

Selv om det en psykiater tar for tjenestene virker dyrt - uansett hvorfor, kan nok mange av oss konkludere med at det uansett årsak handler om at det er dyrt for den enkeltes lommebok. Asker/Bærum/deler av Oslo består av en del mennesker med (mildt sagt) over gjennomsnittet god råd (bodd i umiddelbar nærhet til rikmannssteder selv, uten å være rikere enn man blir av en middels god uføretrygd). For andre er det slik at desperasjon etter hjelp medfører at det tas kontakt, på tross av forbrukslån med høyrente. For mange kan bare tanken på ventetid skremme veldig. Selv har jeg vært heldig. Da jeg for en god del år siden ble henvist til det offentlige, hadde jeg time hos psykiater etter halvannen mnd. Det skal dog sies at jeg hadde en fastlege som virkelig jobbet for det. Han var ikke redd for å ta godt i med henvisningen, selv om det ikke var snakk om noen løgn. Dette sier vel så mye om hvor viktig det er hva legen som henviser skriver.

En vei jeg vet noen har gått, er å bruke privat allmennpraktiker for å få henvisning. 700-1000kr pr time er tross alt ikke SÅ umulig som direkteavtaler med en psykiater som tar fra det mangedobbelte. Andre bytter fastlege, og får rask hjelp om de finner en lege de kommuniserer godt med.

Kompetansen til de privatpraktiserende aktørene er ikke gode å vite noe særlig om før man treffer den aktuelle. I så henseende er det igjen helt avgjørende hva den som henviser faktisk skriver. I det offentlige er man ikke garantert å komme til en superbehandler, men man stiller med gode rettigheter med tanke på å få byttet behandler om det ikke funker med den man kommer til først. Sitter man med en privatpraktiserende det ikke funker med, kan det lett bli bumpy road med ny leting, venting og prøving.

Nå snakker jeg utifra erfarig fra Bærum primært. Jeg har opp igjennom både vært innom privatpraktiserende med driftsavtale og ansatte i det offentlige. For min del er nok erfaringen med det offentlige best - i alle fall når det kommer til poliklinisk behandling. Dessverre varierer kvaliteten på tilbudene en del - noe som nok slår spesielt negativt ut på små steder. Jeg ville personlig råde til å begynne hos fastlegen, og heller forsøke bytte av denne (noe man etter loven kan gjøre to ggr. i året via nett eller telefon til helfo's fastlegetelefon). Sørg for en tett dialog rundt hva som skal stå i henvisningen, og sørg for mulighet til å foreslå alternativer om det er formuleringer som med fordel kan justeres eller endres. 

Det er veldig leit at ventetidene skal variere så mye i lengde avhengig av hvor i landet man bor. Selv søkte jeg i utgangspunktet hjelp for panikklidelse og generalisert angst - før den bipolare lidelsen min kom inn i betraktningen. En god fastlege burde kunne være støtte i ventetiden på spesialisthjelp. Noen er flinke med psykiatri, andre er dessverre ikke det.

Om jeg skal anbefale en god fastlege i Bærum, må det bli Nina Lindstad. Hun er noe av det mest forståelsesfulle og empatiske jeg har møtt av fastleger.

En god psykiater ved offentlig poliklinikk er Dr. Lars Linderoth.

Anonymous poster hash: 19ece...7f1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...