Gå til innhold

Trene på sosiale situasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mer en nok folk som sliter med sosial angst. For det er jo den vanligste angst lidelsen. Men hvor kan jeg finne likesinnede som trenger å trene på sosiale situasjoner ?, det er sikkert mange av oss som trenger et slikt tilbud og er lei av å bli flådd økonomisk av psykologer. Jeg er på leting men finner ingen ting.

Har prøvd nettstedet "sidetmedord" av mental helse, men finner liksom ikke noe der heller. Noen som har noen tips?

(bor i Trøndelag).

Anonymous poster hash: a5635...c5b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mer en nok folk som sliter med sosial angst. For det er jo den vanligste angst lidelsen. Men hvor kan jeg finne likesinnede som trenger å trene på sosiale situasjoner ?, det er sikkert mange av oss som trenger et slikt tilbud og er lei av å bli flådd økonomisk av psykologer. Jeg er på leting men finner ingen ting.

Har prøvd nettstedet "sidetmedord" av mental helse, men finner liksom ikke noe der heller. Noen som har noen tips?

(bor i Trøndelag).

Hei!

Jeg vet ikke.

Jeg vet ikke heller om det er lurt å finne likesinnede dvs redde mennesker.

Det som virker er å ta tyren ved hornene når du må. Det fikk jeg beskjed om at var eneste måten, jeg var redd for bråket i skolegården og baller som kunne bli skutt på meg, da sa min psykiater akkurat hvordan jeg skulle løse det, nå gjør jeg det også er det greit. (problemet løst)

Men jeg er ikke flink sosialt, det er en realitet, men jeg blir ikke engstelig pga av det, det glemmer jeg jo fort, det er ergerlig, nå som jeg vet at det har med meg å gjøre, men jeg blir ikke engstelig.

Jeg blir urolig når jeg må pga av snømåking kjøre ca 5-7 min senere hjemmefra om morgenen, jeg liker rutiner,  Men uro er noe annet enn sosial angst.

Kanskje bunner derfor sosial angst i noe helt annet, og en engstelig personlighetstype.

Eller kanskje funderer man på feil ting, jeg tror det hjelper å ha fokus på interesser.

Skrevet

Miljøtjenesten?

Anonymous poster hash: 81a25...c61
Skrevet

Kanskje Mental Helse eller lignende foreninger der du bor har møter og samlinger? Da kan jo møtet i seg selv være en treningssituasjon, eller så kan du sikkert komme i kontakt med likesinnede der.

Skrevet

Det er en sosial angst gruppe på facebook. Der kan du bli kjent og skrive på nett. Ellers kan du sikkert også bli kjent med noen trivelige trøndere igjennom gruppen ;)

Anonymous poster hash: 28469...e1d
Skrevet

Det er en sosial angst gruppe på facebook. Der kan du bli kjent og skrive på nett. Ellers kan du sikkert også bli kjent med noen trivelige trøndere igjennom gruppen ;)

Jeg har face book, men har aldri meldt meg inn i en slik gruppe før.

Hvordan skal jeg søke den opp?

Er man anonym der inne? eller kommer hele profilen din opp, vil andre face book venner se at jeg har blitt medlem av gruppen?

På forhånd takk.

Skrevet

Jeg har face book, men har aldri meldt meg inn i en slik gruppe før.Hvordan skal jeg søke den opp?Er man anonym der inne? eller kommer hele profilen din opp, vil andre face book venner se at jeg har blitt medlem av gruppen? På forhånd takk. Anonymous poster hash: a5635...c5b

Du kan jo søke opp og se om det finnes noen slike grupper som er lukket?

Ellers kan du også ringe eller sende en mail til "angstringen"'og spørre litt der...

http://www.angstringen.no

Skrevet (endret)

(bor i Trøndelag).

Forsøk å kontakte disse: http://www.angstringen.no

For psykologer med avtale betaler du kun opp til kr. 2105 (for 2014).

Endret av XbellaX
Skrevet

Jeg så ikke du alt hadde fått linken, beklager

Skrevet

Så merkelig at psykologen din ikke kan hjelpe deg med sosial trening, enten i form av rollespill eller forberedelse på og debriefing av virkelige situasjoner, eller engang tipse deg om feks angstringen. Hva skulle man gjort uten dol!

Skrevet

Det er mer en nok folk som sliter med sosial angst. For det er jo den vanligste angst lidelsen. Men hvor kan jeg finne likesinnede som trenger å trene på sosiale situasjoner ?, det er sikkert mange av oss som trenger et slikt tilbud og er lei av å bli flådd økonomisk av psykologer. Jeg er på leting men finner ingen ting.Har prøvd nettstedet "sidetmedord" av mental helse, men finner liksom ikke noe der heller. Noen som har noen tips? (bor i Trøndelag). Anonymous poster hash: a5635...c5b

Angstringen, selvhjelpsgrupper, attføringsbedrifter, praksisplasser eller gruppeterapi. Eller søke kontakt med likesinnede og danne en gruppe hvor dere kan trene dere på hverandre. Slike grupper kan startes på sidermedord eller på Facebook. Der kan du ha hemmelig gruppe slik at andre ikke kan se at du er medlem.

Skrevet

Angstringen, selvhjelpsgrupper, attføringsbedrifter, praksisplasser eller gruppeterapi. Eller søke kontakt med likesinnede og danne en gruppe hvor dere kan trene dere på hverandre. Slike grupper kan startes på sidermedord eller på Facebook. Der kan du ha hemmelig gruppe slik at andre ikke kan se at du er medlem.

Hei!

Jeg tror det er langt med fornuftig å møte ulikesinnede, melde seg på dykkerkurs feks.

Det gjorde jeg pga av vannskrekken, og jeg ble kurert, jeg var nok alene om vannskrekk på dykkekurset, så det var ulikesinnede.

Da ble det ikke sutring og jamring, men kvelertak på meg selv, jeg er glad for det, men det var ikke behagelig da det påstod.

Skrevet

Jeg har face book, men har aldri meldt meg inn i en slik gruppe før.

Hvordan skal jeg søke den opp?

Er man anonym der inne? eller kommer hele profilen din opp, vil andre face book venner se at jeg har blitt medlem av gruppen?

På forhånd takk.

Beklager sent svar. Søk på sosial angst. Det er en lukket gruppe. Du er ikke anonym der inne, men ingen utenfor ser at du er medlem. Ingen av dine venner som ikke er medlem selv vil se at du er medlem.

Skrevet (endret)

Har ikke tro på å rotte seg sammen i en spesiell gruppe, der alle kjenner alle, selv om det også er viktig til tider, men også  å søke opp steder og mennesker som ikke kjenner deg, der ikke forventer noe av at andre skal ta spesielt hensyn til en.

Endret av FGT
Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke.

Jeg vet ikke heller om det er lurt å finne likesinnede dvs redde mennesker.

Det som virker er å ta tyren ved hornene når du må. Det fikk jeg beskjed om at var eneste måten, jeg var redd for bråket i skolegården og baller som kunne bli skutt på meg, da sa min psykiater akkurat hvordan jeg skulle løse det, nå gjør jeg det også er det greit. (problemet løst)

Men jeg er ikke flink sosialt, det er en realitet, men jeg blir ikke engstelig pga av det, det glemmer jeg jo fort, det er ergerlig, nå som jeg vet at det har med meg å gjøre, men jeg blir ikke engstelig.

Jeg blir urolig når jeg må pga av snømåking kjøre ca 5-7 min senere hjemmefra om morgenen, jeg liker rutiner,  Men uro er noe annet enn sosial angst.

Kanskje bunner derfor sosial angst i noe helt annet, og en engstelig personlighetstype.

Eller kanskje funderer man på feil ting, jeg tror det hjelper å ha fokus på interesser.

Her blander du kortene. Angst for bråk, og det å ikke være flink sosialt er noe helt annet enn sosial angst. Sosial angst er når du i sosiale lag er så redd at du ikke greier å kjenne på annet enn frykten du har i deg. Det er ikke bare å hoppe i en stor forsamling, og så fikser det seg selv. Man må vite hvordan man skal endre tankene underveis, og hvordan man skal endre fokus fra seg selv.

Interesser er viktig, men når man har sosial angst blir man ofte tvunget til å fraskrive seg sosiale interesser. 

Skrevet

Her blander du kortene. Angst for bråk, og det å ikke være flink sosialt er noe helt annet enn sosial angst. Sosial angst er når du i sosiale lag er så redd at du ikke greier å kjenne på annet enn frykten du har i deg. Det er ikke bare å hoppe i en stor forsamling, og så fikser det seg selv. Man må vite hvordan man skal endre tankene underveis, og hvordan man skal endre fokus fra seg selv.

Men det å ikke være flink sosialt kan både forveksles med og føre til sosial angst, og å ikke ta tak i at man faktisk ikke mestrer, vil gjøre det veldig mye vanskeligere å behandle sosialangsten (åpenbart). Nå gikk det jo ganske kjapt i mitt tilfelle, men det kunne ha gått enda kjappere hvis jeg hadde blitt tatt på alvor da jeg sa at jeg "egentlig ikke er så redd for folk, jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre med dem". Da Aspergerdiagnosen var på plass, og jeg så å si hadde papirer på at jeg ikke hadde sosiale evner, ble alt paradoksalt lettere, da la jeg lista helt ned og bygde meg gradvis opp med å lese og observere og herme og trene og lage min egen versjon av det jeg observerte. Det funket faktisk over enhver forventning. Jeg har vært fri for sosial angst i to år nå.

Skrevet

Interesser er viktig, men når man har sosial angst blir man ofte tvunget til å fraskrive seg sosiale interesser.

Enig. Det frarøver deg en viktig del av livet og kan Bl a føre til at du ikke ønsker å leve. Det er også slitsomt og går utover den fysiske helsa pga at en spenner seg.

Heldigvis finnes det god behandling for det, men det krever mye av deg fordi du bla må legge ned en stor innsats i eksponering og utsette deg for masse angst og ubehag.

Hilsen en som har hatt en kombinasjon av unnvikende pf og sosial angst og er frisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...