Gå til innhold

Vanskelig å godta, men gjør det!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det er ekstremt vanskelig for meg å godta det andre ser, mener og erfarer, uten at jeg selv forstår det.

Likevel har jeg godtatt at min psykiater og avdelingsoverlegen mener jeg har autisme.

Selvsagt at jeg har barn med samme diagnose får meg jo til å tie stille med protester.

Men i dag da jeg ventet på en dame som skulle hjelpe meg med noe praktisk satt jeg og tenkte på akkurat det, hvor utrivelig komplisert det er at andre... merker og mener jeg har autisme, omtrent før meg selv.

Jeg satt og tenkte på, "men hva er det?"

Og fant ikke noe svar.

Men nå fant jeg :-)

http://www.forskning.no/artikler/2013/november/372261

Jeg har dårlig øyekontakt/annerledes, nå som jeg er oppmerksom på det, merler jeg det selv, jeg misliker øyne på meg, jeg er konsentrert på saken, det jeg skal si, og blir rett og slett forbauset og overrasket over øyekontaktens betydning??

Er det ikke ordene, fornuften, tankene, fremskrittet, forbedringene, analysen som bør være det sentrale?

For meg JA

For andre Tja og nei.

Det er godt å ha autisme, om hele verden var autistisk, for over 90 % syns det er viktig å se inn i øynene., at øyne er viktigere enn ord, kalkulasjoner, begregninger og en objektiv vurdering

Men jeg ser nå at om andre mennesker var mer opptatt av tall, kalkulasjoner, reelle fakta og beregninger, fremfor følelser, så ville ikke autisme vært noen funksjonshemning, for de med evne til å kommunisere med ord og ikke med øyne og følelser:-(

Faktisk kunne de annalytisk analgte, godt forenes med de autistiske, det er noe av samme tankegang.

Sett på den måten og i den konteksten, vil et hvert overdrevent følelsesmenneske være i kategorien psykisk syk, og for meg er de det, hvis de ikke klarer å se fakta i en sak, men alltid må la upresise følelser komme i veien.

Sånt misliker jeg.

Skrevet

En diagnose trenger ikke bare være negativt. Det kan være positivt også. Mange med bipolar lidelse er f. eks. mer kreativ enn andre. Du virker jo veldig logisk og fakta orientert og det er jo positivt! Husk på de gode tingene med diagnosen din.

Min mattelærer på vdg hadde Asperger's og han var den beste læreren jeg noensinne har hatt og det vil jeg tro er delvis pga av diagnosen hans. Det kan være en styrke også om man lærer å bruke den riktig. 

Skrevet (endret)

En diagnose trenger ikke bare være negativt. Det kan være positivt også. Mange med bipolar lidelse er f. eks. mer kreativ enn andre. Du virker jo veldig logisk og fakta orientert og det er jo positivt! Husk på de gode tingene med diagnosen din.

Min mattelærer på vdg hadde Asperger's og han var den beste læreren jeg noensinne har hatt og det vil jeg tro er delvis pga av diagnosen hans. Det kan være en styrke også om man lærer å bruke den riktig.

Jeg tenker som deg.

En diagnose gjør også at man kan få/får riktig hjelp, muligheten til å forstå seg selv (bedre) - og dermed også muligheten til å få det bra/bedre.

Ps. Det kan jo være frustrerende å ikke få noen diagnose også - at man ikke finner årsaken til plagene en har...

Endret av hww
Skrevet

Jeg tenker som deg.

En diagnose gjør også at man kan få/får riktig hjelp, muligheten til å forstå seg selv (bedre) - og dermed også muligheten til å få det bra/bedre.

Ps. Det kan jo være frustrerende å ikke få noen diagnose også - at man ikke finner årsaken til plagene en har...

Ja, jeg har fremdeles ikke fått noen diagnose og det er veldig frustrerede.

Skrevet

Det er ekstremt vanskelig for meg å godta det andre ser, mener og erfarer, uten at jeg selv forstår det.

Jeg tror det er mye i livet ditt du er rimelig sikker på, selv om du ikke kan "se" det.

Tenk for eksempel på dette: 

* Jeg vil tro helt sikker tro at du elsker dine barn, men ingen kan se det bare ved å se på deg. Ingenting ved håret ditt, hendene dine, klærne dine etc. viser dette. Men du vet det godt!

* Du er glad i din mann. Dette vet du også sikkert, men kjærligheten er også "usynlig".

* Du tror på Gud, ettersom jeg forstår. Tro er noe en har inni seg, men en kan ikke se på noen at de tror på Gud. 

Du har asperger. Det synes ikke, men du vet det godt likevel.

Skrevet

Jeg tror det er mye i livet ditt du er rimelig sikker på, selv om du ikke kan "se" det.

Tenk for eksempel på dette: 

* Jeg vil tro helt sikker tro at du elsker dine barn, men ingen kan se det bare ved å se på deg. Ingenting ved håret ditt, hendene dine, klærne dine etc. viser dette. Men du vet det godt!

* Du er glad i din mann. Dette vet du også sikkert, men kjærligheten er også "usynlig".

* Du tror på Gud, ettersom jeg forstår. Tro er noe en har inni seg, men en kan ikke se på noen at de tror på Gud. 

Du har asperger. Det synes ikke, men du vet det godt likevel.

Hei!

Lure ting å minne meg på:-)

Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat fått tilbud om å undervise i matematikk, jeg tenker tenke på det litt.

Jeg er i en eksistensiell krise og jeg må vite når den går over før jeg tar avgjørelser.

Det er et annet menneske som skrev til meg at jeg er i en eksistensiell krise, derfor er jeg det, og det er nok riktig, da det er veldig alvorlig, men jeg har mer å gjøre enn noen gang, slik at det er en fordel å ha mye å gjøre.

Min matteforeleser samt fysikk har også asperger, mener han :-)

Etter å ha truffet meg, han strever en del, lir jo så mye misforståelkser rundt han.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...