Gå til innhold

Hørt om sykdommen "Doctor's Fear"?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Legen min fortalte idag at det finnes en psykisk lidelse som heter "Doctor's Fear" eller "doktorens frykt".

Noen som har hørt noe om eller vet noe om denne?

Hilsen Jesus

Endret av Florencio
Skrevet

Jeg ble lurt litt her, du er på psyk forumet og kaller deg Jesus, da begynte bjellene å ringe. Men så innså jeg at du kom lenger sør fra :) Regner med at frykt for leger er det samme som frykt for edderkopper eller frykt for hva som helst man kan ha frykt for, og da må du bare komme deg til legen å innse at han er ikke farlig han bare hjelper deg, det som er farlig er å ikke dra til legen ;) lykke til

Anonymous poster hash: 89ee0...372
Skrevet

Begynte bjellene å ringe? Høres ut som kirketid. Er du omvendt? :-)

Tulla :-)

Kan være farlig å dra til legen - kan bli anmeldt for å ha dratt til han :-)

Skrevet

Legen min fortalte idag at det finnes en psykisk lidelse som heter "Doctor's Fear" eller "doktorens frykt".

Noen som har hørt noe om eller vet noe om denne?

Hilsen Jesus

Doctor's fear brukes ofte som forklaring på hvorfor mange har for høyt blodtrykk når legen måler. Dersom legen tar flere målinger og gir pasienten mulighet til å bli litt mer avslappet, vil også ofte blodtrykksmålingen vise mer normale verdier.

Skrevet

Doctor's fear brukes ofte som forklaring på hvorfor mange har for høyt blodtrykk når legen måler. Dersom legen tar flere målinger og gir pasienten mulighet til å bli litt mer avslappet, vil også ofte blodtrykksmålingen vise mer normale verdier.

Ja, en hypokondri kan slå to veier.

Noen hypokondere er ekstremt avslappet hos legen (de kan sitte der og bli beroliget) - det kan faktisk gi resultatet "maskert hypertensjon" - altså at blodtrykket er lavere hos legen enn ellers.

Men det vanligste er det du beskriver. Man sitter der liksom og venter på dommen. Tror denne "sykdommen" er ekstremt vanlig.

Skrevet

Ja, en hypokondri kan slå to veier.

Noen hypokondere er ekstremt avslappet hos legen (de kan sitte der og bli beroliget) - det kan faktisk gi resultatet "maskert hypertensjon" - altså at blodtrykket er lavere hos legen enn ellers.

Men det vanligste er det du beskriver. Man sitter der liksom og venter på dommen. Tror denne "sykdommen" er ekstremt vanlig.

Det fenomenet jeg beskrev, er i alle fall så avgjort innenfor det normale.

Skrevet

Legeskrekk, det er pasienten som er redd, ikke legen - men jeg antar det er oppklart nå. Hei, Jesus!

Skrevet (endret)

Legeskrekk, det er pasienten som er redd, ikke legen - men jeg antar det er oppklart nå. Hei, Jesus!

Tror legene er redde jeg. Redde for å tape ansikt. Redde for å tape styrke. Redde for å tape ære.

Ære være Gud i det høyeste.

Hilsen Jesus

Endret av Florencio
Skrevet

Tror legene er redde jeg. Redde for å tape ansikt. Redde for å tape styrke. Redde for å tape ære.

Ære være Gud i det høyeste.

Hilsen Jesus

Du har nok rett i det, leger er autoritære og kan bestemme andres sjebne.

Skrevet

Legeskrekk... Jeg har det selv, fordi noen leger faktisk kan virke skumle. Har det selv, men jeg har vært heldig og funnet en veldig fin fastlege som absolutt ikke er autoritær. Han lytter virkelig, og husker meg fra gang til gang.

Om legen er redd visse pasientgrupper kan det jo være en leges frykt. Leger er jo folk de og ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...