Gå til innhold

GAD og mild depresjon - Legge til Wellbutrin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på SSRI pga GAD og lett depresjon, men føler ikke jeg får så mye mer energi i hverdagen. Jeg bare bryr meg mindre om det som irriterte meg tidligere.

1. Er Wellbutrin noe man kan forsøke å legge til?

2. Frarådes dette pasienter med mild panikk i anamnesen?

3. Kan Wellbutrin forverre angst under hele behandlingen, eller kun i oppstart?

Anonymous poster hash: ed7cb...285
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Har hørt at det gir økt angst, men kanskje ikke i kombo med SSRI/SNRI?

Skrevet

Kombinasjonen blir jo omtrent som Efexor, men med fordelen at man kan regulere dosen på hver av komponentene. Og Efexor brukes jo mot angst...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Erfaringene er så ulike fra person til person, at en kan kun finne ut av det ved å prøve.

Personlig synes jeg det er et forsøk verdt, men avgjørelsen blir opp til den enkelte. Det er uansett ikke farlig å prøve.

PS. Kombinasjonen blir IKKE som Efexor.

Skrevet

Erfaringene er så ulike fra person til person, at en kan kun finne ut av det ved å prøve.

Personlig synes jeg det er et forsøk verdt, men avgjørelsen blir opp til den enkelte. Det er uansett ikke farlig å prøve.

Kan du forklare hva som er forskjellen mellom SNRI og SSRI+Wellbutrin?  :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan du forklare hva som er forskjellen mellom SNRI og SSRI+Wellbutrin?  :)

SSRI virker på serotoninsystemet.

SNRI (Efexor / Cymbalta) virker på serotonin- + noradrenalinsystemet.

Wellbutrin virker på noradrenalin + dopaminsystemet

http://helsepersonell.gsk.no/produktoversikt/WellbutrinRetard/Virkningsmekanisme.html

Med kun SNRI vil du ikke få noen påvirkning på dopaminsystemet.

Skrevet

Hva blir det da? 

Jeg står mellom lett-aktivert aggresjon og beredskaps-følelse med kun wellbutrin, og 20 timers søvn hvis jeg legger til e-/citalopram. Styrke er forsøkt justert, uten effekt. Begge alternativer er dårlig forenelig med mitt daglige virke. Tips?

Anonymous poster hash: d26f4...336

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...