AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 Skrevet 5. februar 2014 Jeg går på SSRI pga GAD og lett depresjon, men føler ikke jeg får så mye mer energi i hverdagen. Jeg bare bryr meg mindre om det som irriterte meg tidligere. 1. Er Wellbutrin noe man kan forsøke å legge til? 2. Frarådes dette pasienter med mild panikk i anamnesen? 3. Kan Wellbutrin forverre angst under hele behandlingen, eller kun i oppstart? Anonymous poster hash: ed7cb...285 0 Siter
Beverly123 Skrevet 5. februar 2014 Skrevet 5. februar 2014 Dette lurer jeg også på. Har hørt at det gir økt angst, men kanskje ikke i kombo med SSRI/SNRI? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 Skrevet 5. februar 2014 Kombinasjonen blir jo omtrent som Efexor, men med fordelen at man kan regulere dosen på hver av komponentene. Og Efexor brukes jo mot angst... Anonymous poster hash: ed7cb...285 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. februar 2014 Skrevet 5. februar 2014 Erfaringene er så ulike fra person til person, at en kan kun finne ut av det ved å prøve. Personlig synes jeg det er et forsøk verdt, men avgjørelsen blir opp til den enkelte. Det er uansett ikke farlig å prøve. PS. Kombinasjonen blir IKKE som Efexor. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 Skrevet 5. februar 2014 Erfaringene er så ulike fra person til person, at en kan kun finne ut av det ved å prøve. Personlig synes jeg det er et forsøk verdt, men avgjørelsen blir opp til den enkelte. Det er uansett ikke farlig å prøve. PS. Kombinasjonen blir IKKE som Efexor. Kan du forklare hva som er forskjellen mellom SNRI og SSRI+Wellbutrin? Anonymous poster hash: ed7cb...285 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. februar 2014 Skrevet 5. februar 2014 Kan du forklare hva som er forskjellen mellom SNRI og SSRI+Wellbutrin? Anonymous poster hash: ed7cb...285 SSRI virker på serotoninsystemet. SNRI (Efexor / Cymbalta) virker på serotonin- + noradrenalinsystemet. Wellbutrin virker på noradrenalin + dopaminsystemet http://helsepersonell.gsk.no/produktoversikt/WellbutrinRetard/Virkningsmekanisme.html Med kun SNRI vil du ikke få noen påvirkning på dopaminsystemet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 Skrevet 5. februar 2014 PS. Kombinasjonen blir IKKE som Efexor. Hva blir det da? Jeg står mellom lett-aktivert aggresjon og beredskaps-følelse med kun wellbutrin, og 20 timers søvn hvis jeg legger til e-/citalopram. Styrke er forsøkt justert, uten effekt. Begge alternativer er dårlig forenelig med mitt daglige virke. Tips? Anonymous poster hash: d26f4...336 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.