Gå til innhold

svekket hukommelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er en mann(40), som i noen år har tatt mindre doser av cipralex og risperidon. I det siste har jeg merket at jeg glemmer ting som jeg brukte å huske før. Jeg husket ikke navnet på Courtney Love eller Robert Duval, og en del andre kjendiser som jeg før brukte å kunne ramse opp øyeblikkelig. Dette bekymrer meg litt, og jeg lurer på om det kan ha noe med medisineringen å gjøre?

Jeg har også opplevd en del andre rare ting, blant annet hjertebank, men dette gikk over etter en stund.

Jeg vil ikke gå til legen unødvendig. Faktisk er leger det verste jeg vet. Men burde jeg være bekymret for dette med hukommelsen? Har noen andre opplevd noen lignende bivirkinger av de medisinene jeg nevnte?

La meg bare si med en gang at vi ikke har noen historier om demens eller lignende sykdommer i famlien.

Anonymous poster hash: 486b4...db4

Skrevet

Men burde jeg være bekymret for dette med hukommelsen? Har noen andre opplevd noen lignende bivirkinger av de medisinene jeg nevnte?

Ja, men om det skyldes Cipralex eller ikke er jeg ikke sikker på. Føler meg helt lobotomert.

Anonymous poster hash: 14104...d66

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sannsynligvis er det sykdommen(e) som du bruker Cipralex og risperidon mot, som gjør at du har noe nedsatt konsentrasjon og oppmerksomhet. Det kan oppfattes som dårligere hukommelse.

I tillegg begynner de første tegn til kognitiv svekkelse å melde seg i din alder. Av en eller annen grunn, som jeg ikke kjenner, viser det seg med Dysnomi (nedsatt evne til å huske navn). Denne svekkelsen kan bli meget uttalt uten at andre tegn til svekkelse kan påvises.

Jeg oppfatter derfor dine symptomer som helt normale.

Skrevet

Takker for svar

Sannsynligvis er det sykdommen(e) som du bruker Cipralex og risperidon mot, som gjør at du har noe nedsatt konsentrasjon og oppmerksomhet. Det kan oppfattes som dårligere hukommelse.

I tillegg begynner de første tegn til kognitiv svekkelse å melde seg i din alder. Av en eller annen grunn, som jeg ikke kjenner, viser det seg med Dysnomi (nedsatt evne til å huske navn). Denne svekkelsen kan bli meget uttalt uten at andre tegn til svekkelse kan påvises.

Jeg oppfatter derfor dine symptomer som helt normale.

Takker for svar. Så det du sier er at det enten skyldtes sykdom eller at det er naturlig? Jeg tror ikke det skyldtes sykdom, for jeg har vært stabil ganske lenge. Dette har liksom sneket seg på meg. Plutselig når jeg leter etter navn på ting, så husker jeg de ikke like godt lengre. Men det er ikke slik at jeg legger merke til det i hverdagen, bare i øyeblikk hvor jeg leter etter noe.

Det kan som sagt være aldersrelatert. Jeg vet imidlertid ikke hvor glad jeg er for på bli minnet om at jeg er i ferd med å bli gammel:)

Jeg googlet medisinene mine på internett, og på drugs.com er "forgetfulness" listet opp som en mulig bivirkning av medisinene mine. Faktisk, har jeg opplevd flere av bivirkningene på listen, bla svært nedsatt sexlyst og hjertebank. Jeg lurer på om jeg kunne be om å få skiftet ut en av medisinene til noe annet? Jeg har ikke spesielt lyst til å begynne med noe større undersøkelser igjen.

Da jeg fikk hjertebank (det var legen som gjorde meg oppmerksom på dette på en undersøkelse. Tok så ekg) knyttet ikke fastlegen dette til medisinene mine. Men jeg ser at felleskatalogen nevner hjertebank som en mulig bivirkning av både escitalopram og risperidon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...