Gå til innhold

Forvarsel før selvmordstanker:

Anbefalte innlegg

Skrevet

1.Du har ingen jobb,eller mistet jobben for mer enn 10 år siden og er over 50 år.

2.Du er skilt og er uvenner med x-kone og alle dine barn.

3.Ingen av vennene eller i familien forstår hvordan du har det eller hve en depresjon eller eller hva bipolar sykdom er.

4.Du har kjørt deg fast i ett blindspor eller i enden av en blindgate og bilen din er for stor eller for lang.Du kommer ikke ut uten å rygge og det er trangt og du er alene.

5.Du liker ikke alkohol eller dop.Men lykkepiller/valium/tolvon/trilafon er deilige saker.

6.Du er enten enebarn eller dine søsken er mye eldre eller mye yngre.De bor kanskje langt borte og begge dine foreldre er døde.

7.Du blir nektet behandling i ditt fylke fordi du ikke har forsøkt aktivt selvmord de siste 5 år,eller har hatt selvmordtanker i mer enn 10 år.Du har minst ett barn du ikke har hatt kontakt med på minst 5 år.

8.Ingen i din familie forstår hva depresjon er eller at du står på kanten av stupet.

9.Du har ett kjæledyr og er mer glad i det enn deg selv eller hele din nærmeste familie.Det er ditt "barn"

10.Du bor i 3 etage eller lavere.Du har ikke noe tau som tåler din vekt,eller har ikke noen trær i nærheten.Du har ingen sovetabletter som med alkohol kan gi deg den evige søvn.Du liker ikke blodsøl.

11.Du skulle ønske du var vakrere,yngre,eller mer utadvendt,som du var i 20-30 årene.Du er nå bitter og innesluttet.

12.Du stoler ikke på ett eneste menneske og minst av alt det motsatte kjønn.(Eller det samme om du er homse/lesbe).

13.Du angrer stort sett på alt du har gjort i livet,og ser meget mørkt på framtiden.

14.Du gruer deg til sommeren,for da ser alle hvor feit du er.Du må smile på alle soldager,spesielt de varme.

15.Du skulle helst ha gravd deg ned i ett dypt hull,eller å ha bodd i en kjeller,eller bare jobbet natta.

16.Du blir irritert når folk smiler,eller er hyggelige.(De skulle bare ha visst)

17.Når du drar til butikken 1-4 dager i uka bruker du minst 10 minutter på å prate med vilt fremmede,eller 20 min med kjenninger.(gjerne 2x10 min)

18.Du er en stygt gammelt troll som aldri skulle vært født.

19.Du har ikke hatt noe nettverk på minst 10 år,og prater bare med naboen,postmannen og kassadama.Gjerne også med folka i banken og posten også.

20.Du håper alt er over i løpet av 12 mnd.

Skrevet

1.Du har ingen jobb,eller mistet jobben for mer enn 10 år siden og er over 50 år.

3.Ingen av vennene eller i familien forstår hvordan du har det eller hve en depresjon eller eller hva bipolar sykdom er.

4.Du har kjørt deg fast i ett blindspor eller i enden av en blindgate og bilen din er for stor eller for lang.Du kommer ikke ut uten å rygge og det er trangt og du er alene.

5.Du liker ikke alkohol eller dop.Men lykkepiller/valium/tolvon/trilafon er deilige saker.

6.Du er enten enebarn eller dine søsken er mye eldre eller mye yngre.De bor kanskje langt borte og begge dine foreldre er døde.

7.Du blir nektet behandling i ditt fylke fordi du ikke har forsøkt aktivt selvmord de siste 5 år,eller har hatt selvmordtanker i mer enn 10 år.Du har minst ett barn du ikke har hatt kontakt med på minst 5 år.

8.Ingen i din familie forstår hva depresjon er eller at du står på kanten av stupet.

9.Du har ett kjæledyr og er mer glad i det enn deg selv eller hele din nærmeste familie.Det er ditt "barn"

10.Du bor i 3 etage eller lavere.Du har ikke noe tau som tåler din vekt,eller har ikke noen trær i nærheten.Du har ingen sovetabletter som med alkohol kan gi deg den evige søvn.Du liker ikke blodsøl.

11.Du skulle ønske du var vakrere,yngre,eller mer utadvendt,som du var i 20-30 årene.Du er nå bitter og innesluttet.

12.Du stoler ikke på ett eneste menneske og minst av alt det motsatte kjønn.(Eller det samme om du er homse/lesbe).

13.Du angrer stort sett på alt du har gjort i livet,og ser meget mørkt på framtiden.

14.Du gruer deg til sommeren,for da ser alle hvor feit du er.Du må smile på alle soldager,spesielt de varme.

15.Du skulle helst ha gravd deg ned i ett dypt hull,eller å ha bodd i en kjeller,eller bare jobbet natta.

16.Du blir irritert når folk smiler,eller er hyggelige.(De skulle bare ha visst)

17.Når du drar til butikken 1-4 dager i uka bruker du minst 10 minutter på å prate med vilt fremmede,eller 20 min med kjenninger.(gjerne 2x10 min)

19.Du har ikke hatt noe nettverk på minst 10 år,og prater bare med naboen,postmannen og kassadama.Gjerne også med folka i banken og posten også.

Ille at du ikke får noe hjelp da. 

Anonymous poster hash: 4c3ad...6a4

Skrevet

7. Du blir nektet behandling i ditt fylke fordi du ikke har forsøkt aktivt selvmord de siste 5 år eller har hatt selvmordtanker i mer enn 10 år.

Jeg skjønner ikke punkt 7. Muligheten for å få hjelp / behandling er vel ikke avhengig av at man har forsøkt eller planlagt selvmord? Det må være en misforståelse - eller er du tilbudt en type behandling du ikke vil ha?
Skrevet

Dette var de negative sidene ved livet ditt.

Lag en tilsvarende liste med positive sider.

Mange av tingene på lista kan vendes til det positive, hvis du selv vil.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det krever at en oppgir tanken om å være et offer.

Skrevet

Jeg tror det er ganske vesentlig at du ikke bare fokuserer på det du IKKE har. Du har noe som er mye mer verdifullt, du har ditt eget liv og dine egne muligheter.

Satt helt på spissen. Sett at du kunne fått en milliard kroner og fantastisk kone, det eneste som du måtte betale var å kutte av deg begge beina og måtte putte en brennende blåselampe opp bak en gang om dagen. Ville du gjort det? Nei, for det du har er verdt mer.

Gjest afterglow
Skrevet

Du har skrevet på dol om din livssituasjon gjennom flere år. Det er nå flere år siden du første gang skrev at du hadde fått avslag på behandling i spesialisthelsetjenesten.

Dersom du fortsatt ønsker behandling og har lyst til å prøve å komme deg litt videre i forhold til både offermentalitet og destruktiv livsstil, så synes jeg du skal ta opp med fastlegen hvorvidt vedkommende tror det nå vil være mulig å få et aktivt behandlings/rehabiliteringstilbud.

Tror du selv at du ville kunne ha hatt utbytte av behandling?

Skrevet

Dette var de negative sidene ved livet ditt.

Lag en tilsvarende liste med positive sider.

Listen er ment som forvarsel for den som har selvmordstanker eller er sterkt deprimert over noe tid.Dette er altså generelle betraktninger fra en "pasient" som har blitt mobbet hele livet av både far,familie og arbeidskolleger,og aldri har fått satt rot noe sted i norges land.Enebarn,begge foreldre jobber,og ofrer da barnets fremtid på "mamons" alter,altså penger.Jeg kunne godt ha betalt 1 million for enten:Å få min psykiske helse tilbake,mine foreldre tilbake,eller å hatt ett søsken.

Overlever jeg dette,skal jeg skrive bok om,ensomheten og døden.Og at ingen noensinne har eller har villet å hjelpe meg på mine premisser.Folk skulle altid tre sine meninger ned over mitt hode.

Skrevet

Jeg kommer aldri til å oppgi tanken om å være ett offer,før jeg selv ønsker å leve.Er jeg ett offer,ønsker jeg bare å dø.Er det 5% tanker om liv og 95% om å dø,vil jeg krabbe og rope om hjelp på isen som den St.Bernhard hunden i Rogaland.Jeg gir ikke opp så lenge jeg våkner om morgenen,og vil se French komme hjem.At jeg håper å se begge mine barn før jeg dør.At både hjerte og øye klarer å holde ut min livlengde.(2 sykdommer somatisk).

Skrevet

Jeg kommer aldri til å oppgi tanken om å være ett offer,før jeg selv ønsker å leve.Er jeg ett offer,ønsker jeg bare å dø.Er det 5% tanker om liv og 95% om å dø,vil jeg krabbe og rope om hjelp på isen som den St.Bernhard hunden i Rogaland.Jeg gir ikke opp så lenge jeg våkner om morgenen,og vil se French komme hjem.At jeg håper å se begge mine barn før jeg dør.At både hjerte og øye klarer å holde ut min livlengde.(2 sykdommer somatisk).

Jeg skjønner ikke helt innleggene dine. I det ene øyeblikket forteller du om tanker/planer for å ta livet ditt, og i andre innlegg er du livredd for å dø av ymse sykdommer.

Doesn't make sense to me..

Skrevet

Jeg skjønner ikke punkt 7. Muligheten for å få hjelp / behandling er vel ikke avhengig av at man har forsøkt eller planlagt selvmord? Det må være en misforståelse - eller er du tilbudt en type behandling du ikke vil ha?

Hei!

Tror ikke det.

Har en nabo jeg hjelper, fordi hun ikke tenker/ vurderer selvmord, ingen hjelp å få.

Jeg er hjelpen, med kjøringen for å avlaste

Jeg er vel da en godt betalt og og vel begrunnet trygdet autist :-)

Min nabo trenger hjelp, alene og med svært syk partner, paranoid, heldigvis er hun sterk og flink og arbeidsom, hun bærer sin mann og sparer deg og meg for mange penger.

Når hun trenger hjelp, fins den ikke:-( for hun kan ikke vurdere selvmord.

Da har hun kun en å støtte seg til, en som handler mandler på halv pris eller kjører søppel, hennes autistnabo.

Sånn er det, og av den grunn tenker jeg NHD ikke vet hvordan det er å Steve , ganske logisk og forklarbart med psyken og overskuddet.

Skrevet

Hei!

Det burde du kanskje skrevet tydeligere til andre het inne:-)

Du har noen løse skruer:-)

Skrevet

Hei!

Tror ikke det.

Har en nabo jeg hjelper, fordi hun ikke tenker/ vurderer selvmord, ingen hjelp å få.

Slik er det for meg også.

Skrevet

Tror ikke det.

Så alle som er i hjelpeapparatet, har vurdert selvmord? Jeg påstår ikke at alle kan få den behandlingen de ønsker seg eller at ting er perfekte på annen måte, men det stemmer da ikke at man blir avvist på fylkesnivå hvis man ikke har selvmordstanker eller et selvmordsforsøk å vise til.
Skrevet

Slik er det for meg også. Anonymous poster hash: 4c3ad...6a4

Hei!

Det er tankevekkende og nyttig informasjon for tankeendringer.

Men mer alvorlig og jordnært er at så mange flinke mennesker strever i ensomhet med å ta seg av ansvar / barn. Syns min nabo og mange burde Råden hjelp dere trenger

Skrevet

Så alle som er i hjelpeapparatet, har vurdert selvmord? Jeg påstår ikke at alle kan få den behandlingen de ønsker seg eller at ting er perfekte på annen måte, men det stemmer da ikke at man blir avvist på fylkesnivå hvis man ikke har selvmordstanker eller et selvmordsforsøk å vise til.

Hei!

Det er min, dog, begrensede, men tankevekkende erfaring

Det har endret mitt syn på mye:

Fra massakrer, uføretrygd i Spania, til rettferdigheten. Helsevesenet forvalter.

Det! Og ikke dine ideer om følelser og synsing er viktig.

Erfaringer sier mer enn tall, og ord, og løgn.

Det er ikke en nabo som jeg hjelper, demn naboen er alle steder,:-(

Den hjelpen jeg fikk, er en urettferdig forskjellsbehandling og ikke normen .

Skrevet

Det! Og ikke dine ideer om følelser og synsing er viktig.

Erfaringer sier mer enn tall, og ord, og løgn.

Hvilke ideer er det jeg har om følelser og synsing?

Jeg tillater meg bare å stille spørsmålstegn ved påstanden om at man må ha hatt selvmordstanker eller forsøkt å begå selvmord, for å få hjelp.

Skrevet

Min erfaring er at det er det første (og siste) man blir spurt om. Svarer man nei, er det veldig vanskelig å få hjelp. Bortsett fra piller, som ihvertfall jeg blir totalt zombie i hodet av.

Skrevet

Jeg tror det er ganske vesentlig at du ikke bare fokuserer på det du IKKE har. Du har noe som er mye mer verdifullt, du har ditt eget liv og dine egne muligheter.

Satt helt på spissen. Sett at du kunne fått en milliard kroner og fantastisk kone, det eneste som du måtte betale var å kutte av deg begge beina og måtte putte en brennende blåselampe opp bak en gang om dagen. Ville du gjort det? Nei, for det du har er verdt mer.

Er ingenting,og har ingenting av verdi utenom huset til 2 mill. Stygge gamle menn er verdiløse fordi ingen vil ha de.

Skrevet

Selv med selvmordstanker og 3 forsøk blir jeg nektet behandling på Lillestrøm Klinikken som er mitt behandlingstilbud for oss i vår kommune i Akershus.Søkt 2 ganger.2 ganger avslag.Er det nå jeg skal sette "hva var det jeg sa?" på min gravsten?

Det eneste jeg koser meg med er søvnen og katten.Det er slitsomt å åpne regninger,fryse,regn og kulde.

Er det rart noen "kjøper seg en varm kropp" noen ganger?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...