Gå til innhold

NHD: Second opinion på påstand fra fastlege

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg trenger en second opinion på en sak fastlegen påstår.

Først noen fakta:

- Trapper opp Cipralex meget sakte og er nettopp kommet til 60mg

- Jeg har IKKE mutert gen som gjør at leveren forbrenner medisinen fortere enn normalt

- Legen er sikker på at det er absorbsjonen i tarmen som er dårlig

- Har hatt tilnærmet konstant forhold mellom dose/serumverdi hittil, uten noen trend mot at det "tar av" ved høyere doser

- Har ca 8x lavere serumverdi enn man ville forventet av en gitt dose

Påstand fra fastlegen:

"Vi kan bare øke 10mg av gangen, og må ta blodprøve for hvert 10mg hele veien oppover. Dette fordi du kan få et eksponentielt forhold mellom dose/serumverdi når vi kommer høyt nok opp i dose, og vi vet ikke riktig hvor dette begynner."

1) Stemmer dette?

2) Det er oppgitt at Cipralex har linæer farmakokinetikk - men her snakker vi vel om  hvordan leveren bryter ned stoffet?

3) Dårlig faglig formulert: Kan det tenkes at jeg etter hvert får en form for metning i måten medisinen absorberes i tarmen, slik at med stor nok dose vil det plutselig være mulig å suge opp en større andel av "overskuddet"? Det er vel omtrent noe sånt påstanden til fastlegen går ut på, såvidt jeg forstår. 

Skrevet

Høres ut som en oppgave vi kunne ha fått på skolen. Spent på svar. 

Anonymous poster hash: d8fe1...182
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Fastlegen din tar heldigvis feil, men ....

Jeg har meget stor forståelse for fastlegens strategi. Dette er nemlig en spesialistoppgave, og jeg forstår at fastlegen vil ta dette langsomt.

Det nye og bedre er imidlertid at fastlegen i det hele tatt tørr å være med på en nødvendig doseøkning. Om dere ikke kan finne en spesialist som i det minste kan gi dere ryggdekning, får du vel finne deg i å bruke denne tiden.

YoplaitDouble
Skrevet

Takk for at du tok deg tid til å se på dette  :)

Det positive med det er jo hvertfall at det ikke plutselig "smeller" av en doseøkning. Jeg har jo begynt å komme opp i merkbar dose, men uten at effekten er blitt så stor ennå. Jeg merker ikke stort negativt ved doseøkning lenger uansett. Da får jeg nesten høre på fastlegen. Jeg tror det vil ta lengre tid om jeg nå skal skaffe en spesialist på dette, og dessuten kan jeg da risikere å møte på den typen som sier at jeg ikke skal over 20mg. Da er jeg stuck uten effekt  :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...