Gå til innhold

Kvalme, psykisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så innmari kvalm hele tiden. Har jo vært psykisk syk i flere år, men det var ikke før i august jeg mistet matlysten og fikk denne intense kvalmen. Utviklet samtidig en depresjon, det startet vel egentlig med at matlysten forsvant. Nå er jo depresjonen bedre, men kvalmen er der fortsatt.

Er dette vanlig ved psykiske lidelser? Noen gode råd?

Skrevet

Jeg er så innmari kvalm hele tiden. Har jo vært psykisk syk i flere år, men det var ikke før i august jeg mistet matlysten og fikk denne intense kvalmen. Utviklet samtidig en depresjon, det startet vel egentlig med at matlysten forsvant. Nå er jo depresjonen bedre, men kvalmen er der fortsatt.

Ja, dette er svært vanlig. Men det kan selvfølgelig skyldes noe annet også. Ta en tur til legen og få det sjekket ut.

Skrevet

Har du sjekket om du har magesår? Viktig å ikke ta for gitt at kvalme har psykisk årsak.

Skrevet

Ja, dette er svært vanlig. Men det kan selvfølgelig skyldes noe annet også. Ta en tur til legen og få det sjekket ut.

Jeg er redd for hva det kan være. Var på gastroskopi, litt rød nederst i spiserøret, ellers okey. Hva annet fysisk kan det evt vært?

Skrevet

Har du sjekket om du har magesår? Viktig å ikke ta for gitt at kvalme har psykisk årsak.

Har ikke magesår nå nei. Det har jeg hatt før, men da var jeg ikke kvalm. Bør jeg oppsøke lege og utrede dette videre tror du?  Har vært så langt nede at jeg liksom har sett dette i sammenheng. Nå er jeg jo bedre, da er det rart at kvalmen fortsatt er der.

Skrevet

Jeg har hatt mye kvalme og rart med magen som skyldes psykosomatikk. Heldigvis noen år siden nå. Var til mange sjekker, men de fantvaldri noe.

Skrevet

Har det akkurat likens som deg! 

Vært kvalm hver dag siden påska i fjor jeg nå, hver dag! Vært på gastroskopi, blodprøver.. Alt mulig, de finner ingenting, men så har jeg angst og depresjoner i tillegg da. 

Så du hadde svart på tråden min om Wellbutrin Retard, så.. jeg håper bare at dette kan hjelpe meg med kvalmen også.. 

Føler du selv at du har angst? Er det noe spesielt du tenker mye på, er bekymret eller redd for? 

Skrevet

Angst kan i hvertfall gi kvalme. Men det forsvinner når angsten forsvinner. Jeg ville tatt det opp med lege. 

Anonymous poster hash: 27673...575
Skrevet (endret)

Det er vanlig, men du må selvfølgelig få sjekket at alt er bra med fordøyelse og annet før man konkluderer at det er psykosomatisk.

Jeg sliter i perioder med kvalme. Det som hjelper meg er mye vann, lette og regelmessige måltider og trening. Når det blir for ille legger jeg meg ned i tyve minutter (ikke for å sove) - da roer det seg ofte en stund.

Redigerer: I tillegg drikker jeg mint-te. Det er bra for magen og demper kvalme bedre for meg enn ingefær.

Endret av Solemnity
Skrevet

zyprexa hjalp meg veldig mot psykisk kvalme. Men da har du jo spiseuhyret i steden da.

Anonymous poster hash: 954d3...3f9
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vennligst ta dette i beste mening. Det er ikke ment negativt eller irettesettende - kun veiledende.

Ditt spørsmål/problem kan ikke finne sin løsning på nett.

Langvarig kvalme kan ha mange årsaker, hvorav en av dem kan være psykisk. Det er imidlertid helt umulig både for legfolk og spesialister å komme noe nærmere det riktige svaret her på nett. Årsakene kan også være alt mulig fra relativt bagatellmessig til svært alvorlig.

Det eneste fornuftige svaret er at dette må undersøkes i RL - dvs hos fastlegen.

Skrevet

Vennligst ta dette i beste mening. Det er ikke ment negativt eller irettesettende - kun veiledende.

Ditt spørsmål/problem kan ikke finne sin løsning på nett.

Langvarig kvalme kan ha mange årsaker, hvorav en av dem kan være psykisk. Det er imidlertid helt umulig både for legfolk og spesialister å komme noe nærmere det riktige svaret her på nett. Årsakene kan også være alt mulig fra relativt bagatellmessig til svært alvorlig.

Det eneste fornuftige svaret er at dette må undersøkes i RL - dvs hos fastlegen.

Jeg tar ikke gode råd ille opp :) . Det er kanskje på tide at jeg oppsøker fastlegen, depresjonen har gjort meg tiltaksløs og litt gi f. Skal ringe i dag ^_^ .

Skrevet

Har det akkurat likens som deg! 

Vært kvalm hver dag siden påska i fjor jeg nå, hver dag! Vært på gastroskopi, blodprøver.. Alt mulig, de finner ingenting, men så har jeg angst og depresjoner i tillegg da. 

Så du hadde svart på tråden min om Wellbutrin Retard, så.. jeg håper bare at dette kan hjelpe meg med kvalmen også.. 

Føler du selv at du har angst? Er det noe spesielt du tenker mye på, er bekymret eller redd for? 

Jeg er i hvert fall ikke kvalm på grunn av wellbutrin, den er jeg sikker på. Har hatt angst i mange år, siden jeg var ganske så ung. Aldri hatt denne kvalmen før. Mulig den følger depresjonen kom jo sånn cirka samtidig. Jeg er nok ikke helt frisk enda. Må vel dra meg til legen en tur :) .

Skrevet

Jeg er i hvert fall ikke kvalm på grunn av wellbutrin, den er jeg sikker på. Har hatt angst i mange år, siden jeg var ganske så ung. Aldri hatt denne kvalmen før. Mulig den følger depresjonen kom jo sånn cirka samtidig. Jeg er nok ikke helt frisk enda. Må vel dra meg til legen en tur :) .

Jaa, gjør det! Det tror jeg er veldig lurt av deg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...