Gå til innhold

Trenger litt "reassurance" nå..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har skikkelig angst i dag. Tror det kan være fordi jeg skal på ferie i morgen nesten til andre siden av jorda. Vekk fra familie, osv.

Jeg har mange små-angster, av typen: Hva om flyet kræsjer? Hva om medisinene mine beslaglegges siden jeg ikke har resepten med? Hva om jeg blir "stuck" på den andre siden av jorda med alvorlig angst i halvannen uke uten å kunne reise hjem? Hva om jeg blir alvorlig syk (fysisk eller psykisk) der borte? Hva om noe skjer med familien min mens jeg er der borte? Og oppi alt dette, så fortsetter angsten min for suicidalitet å vise seg fram. Nå er den av typen; "hva om jeg får så angst at jeg bare mister lysten til å leve og gjør meg selv noe galt?"

Begynner nesten å lure på om jeg har GAD og ikke bare OCD alene :)

Jeg tror at frykten min for suicidalitet mest går på en ekstrem ansvarsfølelse. Jeg har absolutt ikke lyst til å dø, men det ville vært hundre ganger verre om jeg en gang mistet kontroll og tok mitt eget liv. Tenk hva det ville gjort mot familien min. Jobben min. Fremtiden min. Alle som jeg elsker og som elsker meg..

Uff, jeg har lest så mye gjennom tidene om at angst alene er en risikofaktor for suicidalitet (og det var da jeg gikk fra angst for depresjon til angst for angst, hvis du skjønner). 

Jeg føler bare at jeg trenger litt konkret feedback på hvor jævlig livet skal være hvis man blir "ekte" suicidal. Det er vel ikke mulig at en velfungerende ung mann med fremtiden foran seg, gode venner og fantastisk familie, god jobb og økonomi, ingen depresjon, ingen panikkanfall, ingen traumer, ingen personlighetsforstyrrelser og ingen rusproblemer bare skulle miste livslysten og ta livet sitt på impuls, sånn helt uten grunn?

Vær så snill og gi meg en liten "brannslukking" slik at jeg kan nyte ferien min i stedet for å være engstelig :-)

Skrevet

Ingenting av det du skriver gir meg tanker om at du er i risiko for å begå selvmord. Tror du må minne deg selv på at selvmord er en aktiv _handling_., det er ikke noe som _bare skjer_. Selvmord er en handling som det er lett å unngå å gjøre.

Du bare surrer rundt i tankespinn når du bekymrer deg for alle disse tingene.

God ferie:-)

Skrevet

Ingenting av det du skriver gir meg tanker om at du er i risiko for å begå selvmord. Tror du må minne deg selv på at selvmord er en aktiv _handling_., det er ikke noe som _bare skjer_. Selvmord er en handling som det er lett å unngå å gjøre.

Du bare surrer rundt i tankespinn når du bekymrer deg for alle disse tingene.

God ferie:-)

Hjertelig takk. Du har nok helt rett :-)

Skrevet

Det er absolutt ingen grunn til at det vil skje - så slapp helt av :)

God tur, og nyt ferien :) jeg misunner deg en smule, for å si det slik :P

Skrevet

Hjertelig takk. Du har nok helt rett :-)

Jeg var egentlig fristet til å si at du bare surrer nå og at du må stoppe deg selv fra dette tullet. Men så bestemte jeg meg for å pakke det litt bedre inn. Men det er egentlig det jeg mener;-)

YoplaitDouble
Skrevet

Jeg har også hatt disse tankene dine i forbindelse med reiser:

"Hva om medisinene mine beslaglegges siden jeg ikke har resepten med? Hva om jeg blir "stuck" på den andre siden av jorda med alvorlig angst i halvannen uke uten å kunne reise hjem? Hva om jeg blir alvorlig syk (fysisk eller psykisk) der borte?"

Det er veldig frustrerende når man vet at dette bare er tull, men likevel ligger det der og kverner bak i hodet. Jeg tror dette er vanlig for folk med angst eller bekymringstanker at man tenker worst case i alle tilfeller. Kanskje det er en mulighet å forsøke å overdrive disse tankene og forsøke å latterliggjøre dem, for å overbevise seg selv om at dette ikke har noen rot i virkeligheten.

Det går nok bra! Du får ha god tur  B) 

Skrevet

"Jeg føler bare at jeg trenger litt konkret feedback på hvor jævlig livet skal være hvis man blir "ekte" suicidal. Det er vel ikke mulig at en velfungerende ung mann med fremtiden foran seg, gode venner og fantastisk familie, god jobb og økonomi, ingen depresjon, ingen panikkanfall, ingen traumer, ingen personlighetsforstyrrelser og ingen rusproblemer bare skulle miste livslysten og ta livet sitt på impuls, sånn helt uten grunn?

Vær så snill og gi meg en liten "brannslukking" slik at jeg kan nyte ferien min i stedet for å være engstelig :-)"

Hentet fra trådstarters innlegg i tråden om personlighetsforstyrrelser: 

"Ser  også at de engstelige personlighetsforstyrrelsene beskrives som milde eller mindre alvorlige. Hvorfor er dette? Er de lettere å bli kvitt/frisk fra? Er det fordi de ikke påvirker andre mennesker i like stor grad, men heller innvirker på individet som har den?

Må jo si at jeg stusser litt over at de betegnes som milde eller mindre alvorlige da de for meg representerer mye subjektiv lidelse og store personlige problemer med å fungere. Jeg klarer ikke å fullføre utdannelse, selv om det objektivt sett ikke er noe galt med intelligensen min (i følge behandlerne jeg har gått hos) får jeg det ikke til, jeg fungerer ikke i jobbsammenheng eller sosialt og jeg klarer ikke gå inn i nære relasjoner/forhold og dermed får jeg heller aldri stiftet en familie, men forblir ensom. Dette medfører sterkt redusert livskvalitet for meg og fører videre til stadige tilbakevendende depresjoner preget av håpløshet, mislykkethet og selvmordstanker/forsøk."

Jeg er trådstarter i den tråden og her forteller jeg kort hva min personlighetsforstyrrelse fører med seg av funksjonssvikt og redusert livskvalitet for meg selv. Klarer du å sette deg selv inn i min situasjon, føle de tingene jeg føler? For da tror jeg at du ganske raskt hadde klart å skille mellom dine opplevde selvmordstanker og den håpløsheten jeg føler... 

Anonymous poster hash: 211d5...f2e
Skrevet

"Jeg føler bare at jeg trenger litt konkret feedback på hvor jævlig livet skal være hvis man blir "ekte" suicidal. Det er vel ikke mulig at en velfungerende ung mann med fremtiden foran seg, gode venner og fantastisk familie, god jobb og økonomi, ingen depresjon, ingen panikkanfall, ingen traumer, ingen personlighetsforstyrrelser og ingen rusproblemer bare skulle miste livslysten og ta livet sitt på impuls, sånn helt uten grunn?

Vær så snill og gi meg en liten "brannslukking" slik at jeg kan nyte ferien min i stedet for å være engstelig :-)"

Hentet fra trådstarters innlegg i tråden om personlighetsforstyrrelser: 

"Ser  også at de engstelige personlighetsforstyrrelsene beskrives som milde eller mindre alvorlige. Hvorfor er dette? Er de lettere å bli kvitt/frisk fra? Er det fordi de ikke påvirker andre mennesker i like stor grad, men heller innvirker på individet som har den?

Må jo si at jeg stusser litt over at de betegnes som milde eller mindre alvorlige da de for meg representerer mye subjektiv lidelse og store personlige problemer med å fungere. Jeg klarer ikke å fullføre utdannelse, selv om det objektivt sett ikke er noe galt med intelligensen min (i følge behandlerne jeg har gått hos) får jeg det ikke til, jeg fungerer ikke i jobbsammenheng eller sosialt og jeg klarer ikke gå inn i nære relasjoner/forhold og dermed får jeg heller aldri stiftet en familie, men forblir ensom. Dette medfører sterkt redusert livskvalitet for meg og fører videre til stadige tilbakevendende depresjoner preget av håpløshet, mislykkethet og selvmordstanker/forsøk."

Jeg er trådstarter i den tråden og her forteller jeg kort hva min personlighetsforstyrrelse fører med seg av funksjonssvikt og redusert livskvalitet for meg selv. Klarer du å sette deg selv inn i min situasjon, føle de tingene jeg føler? For da tror jeg at du ganske raskt hadde klart å skille mellom dine opplevde selvmordstanker og den håpløsheten jeg føler... 

Beklager at jeg svarte deg. Angrer på det nå når jeg har fått tenkt meg litt om.

Blir bare provosert av at en som deg - med et "perfekt liv" kan tenke på selvmord, men forstår jo at du ikke gjør det med vilje og at du overhodet ikke ønsker det selv, så beklager igjen... Er ikke meningen å la min egen frustrasjon og dårlige humør gå ut over andre, så bare glem alt sammen!  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...