Gå til innhold

Morsmelk i grøt?

Anbefalte innlegg

Gjest Nicodemus

Min lille gutt er nå blitt 4 månder og det ser ut som om han snart kan ha behov for noe mer enn morsmelk om kvelden. Har bestemt meg for å se det an et par kvelder, kanskje det bare er økedager, men hvis det ikke blir bedre har jeg bestemt meg for å begynne med litt grøt. Jeg har fått et hefte på helsestasjonen der det står endel oppskrifter på barnemat, og jeg vil helst lage alt selv.

Jeg har kjøpt inn rismel og maismel til å lage grøt med, og i oppskriften står det at melk og mel skal kokes opp.

Det jeg lurer på er om det da er noen vits å bruke morsmelk? Vil ikke det meste av næringen i morsmelken forsvinne ved så sterk varme?

Jeg er innstilt på å amme lengst mulig, og jeg har spart opp et lite lager med morsmelk i frysen som var beregnet på grøt, men da må det jo være bedre å lage grøten på erstatning, og heller gi morsmelken ved andre annledninger.

Syns iallefall jeg har hørt at man ikke skal værme morsmelk for mye.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3970-morsmelk-i-gr%C3%B8t/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære nicodemus.

Du kan absolutt bruke morsmelk i grøten. Den mister ikke mere næring enn annen melk. Det er riktig at de sykdomsbeskyttende faktorene i morsmelk kan ødelegges om du varmer opp melken til mer enn 50-55C, men dette har kun betydning for de barna som kun får morsmelk og som får den på annen måte enn fra brystet. Feks. barn som er på sykehuset og ikke kan ta brystet. Ditt barn får fortsatt melk fra deg og om melken i grøten blir over 50c det gjør ingen ting.

Informasjon via Internett erstatter ikke

konsultasjon med lege eller annet kvalifisert

medisinsk personell. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre

deg med din kontaktperson i det offentlige

helsevesen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/3970-morsmelk-i-gr%C3%B8t/#findComment-24417
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...