Gå til innhold

NHD Lurer på om jeg bare skal øke på medisinene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lå på 0,6 ved siste måling av lithium nivået. Det var effektivt sist jeg økte under påkjenninger, så jeg lurer på om det ikke er det beste å prøve det igjen. Situasjonen er for vanskelig, jeg takler det ikke, og nå begynner jeg å bli destruktiv igjen også.   

Eller er jeg feig som tyr til medisiner?  Burde jeg bare klare å komme igjennom det uten å øke?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Økning er klokskap - ikke feighet.

Jeg er dog tilhenger av legemedvirkning ved medisinendring der det er mulig.

Skrevet (endret)

Jeg skal snakke med psykiateren når jeg får tak i han.

Men tror ikke jeg venter lengre med å øke.

Endret av eller
Skrevet

Jeg skal snakke med psykiateren når jeg får tak i han.

Men tror ikke jeg venter lengre med å øke.

Kanskje begynner du å knekke noe av koden for din sykdom, dette var både en innsiktsfull og klok tankegang. 

Har du fått tak i din behandler?

Skrevet

Jeg lå på 0,6 ved siste måling av lithium nivået. Det var effektivt sist jeg økte under påkjenninger, så jeg lurer på om det ikke er det beste å prøve det igjen. Situasjonen er for vanskelig, jeg takler det ikke, og nå begynner jeg å bli destruktiv igjen også.   

Eller er jeg feig som tyr til medisiner?  Burde jeg bare klare å komme igjennom det uten å øke?

Jeg synes det er litt viktig å skille mellom hva slags medisiner det er snakk om. Å øke litium for å forhindre svingninger kan jeg ikke se noe galt med, tvert i mot. Derimot ville jeg vært mer skeptisk om du begynte å ta store doser sobril i en vanskelig livssituasjon, det ville jeg vært tvilende til at var så konstruktivt.

Håper at ting snart løser seg litt for deg.

Skrevet

Jeg synes det er litt viktig å skille mellom hva slags medisiner det er snakk om. Å øke litium for å forhindre svingninger kan jeg ikke se noe galt med, tvert i mot. Derimot ville jeg vært mer skeptisk om du begynte å ta store doser sobril i en vanskelig livssituasjon, det ville jeg vært tvilende til at var så konstruktivt.

Håper at ting snart løser seg litt for deg.

Det er lithium jeg vil øke.  Da håper jeg at jeg skal klare meg uten sobril som jeg nå også hadde begynt å ty litt til igjen.  Jeg var innstilt på å klare det uten å øke, men tror likevel jeg gjør lurest i å øke nå.  Sannsynligvis er dosen jeg går på akkurat nok til å holde meg stabil når alt er stabilt. 

Skrevet

Kanskje begynner du å knekke noe av koden for din sykdom, dette var både en innsiktsfull og klok tankegang. 

Har du fått tak i din behandler?

Jeg har ikke fått tak i behandleren, men får prøve igjen i morgen.  Uansett så øker jeg nå.  Han var enig med meg sist jeg gjorde det, og går ut fra at han er det nå også.

Skrevet

Det er lithium jeg vil øke.  Da håper jeg at jeg skal klare meg uten sobril som jeg nå også hadde begynt å ty litt til igjen.  Jeg var innstilt på å klare det uten å øke, men tror likevel jeg gjør lurest i å øke nå.  Sannsynligvis er dosen jeg går på akkurat nok til å holde meg stabil når alt er stabilt. 

Jeg skjønte at det er litium du vil øke, derfor jeg mener det er konstruktivt:-) Kommentaren min vedr. sobril var for å tydeliggjøre kontrasten.

Skrevet

Jeg får ikke snakket med psykiateren før slutten av måneden, men jeg sa til sekretæren at hun skulle gi beskjed videre om at jeg økte lithium nå. Da burde det vel være greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...