Gå til innhold

Hvorfor er det så lite fokus på mennesker som sliter i vårt samfunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er de vellykkede man for det meste hører om. Samfunnet dyrker de vellykkede. De som sliter blir gjemt bort - får ikke jobb, skammer seg over sykdom, blir ensomme etc. Hvorfor må det være slik? Hva med å legge mer tilrette for de som sliter? Funksjonshemmede blir sittende hjemme uten stimuli fra omverden. Det samme med syke og eldre. Samfunnet bør vel tjene på å ha fok flest i arbeid og legge til rette for det. Attføringsbedrifter, dagsenter, fontenehus er ikke bra nok tilbud for alle.

Endret av tjohei1
Skrevet

Det er de vellykkede man for det meste hører om. Samfunnet dyrker de vellykkede. De som sliter blir gjemt bort - får ikke jobb, skammer seg over sykdom, blir ensomme etc. Hvorfor må det være slik? Hva med å legge mer tilrette for de som sliter? Funksjonshemmede blir sittende hjemme uten stimuli fra omverden. Det samme med syke og eldre.

Hva slags tiltak ønsker du? Hvilke tiltak finnes i dag?

Skrevet (endret)

Hva slags tiltak ønsker du? Hvilke tiltak finnes i dag?

Tiltak som finnes er kurs, praksisplasser, fontenehus og attføringsbedrifter. Jeg etterlyser arbeidsgivere som ønsker å ansette de som ønsker å jobbe. Man kunne F.eks. Ha et backupsystem hvis en ikke kan stille opp, kan en annen gjøre det. Fleksible arbeidstiden bør også brukes og kurs med fleksibilitet. Det er synd at folk som ikke passer inn i A4 verdenen, blir helt tilsidesatt i samfunnet. Eldre mennesker har også ressurser som de bør få bruke.

Endret av tjohei1
Skrevet (endret)

Det er de vellykkede man for det meste hører om. Samfunnet dyrker de vellykkede. De som sliter blir gjemt bort - får ikke jobb, skammer seg over sykdom, blir ensomme etc. Hvorfor må det være slik? Hva med å legge mer tilrette for de som sliter? Funksjonshemmede blir sittende hjemme uten stimuli fra omverden. Det samme med syke og eldre. Samfunnet bør vel tjene på å ha fok flest i arbeid og legge til rette for det. Attføringsbedrifter, dagsenter, fontenehus er ikke bra nok tilbud for alle.

Jeg skjønner at det kan føles sånn for deg som sliter selv, men jeg som selv både er fysisk og psykisk frisk oppfatter faktisk at tonen har blitt langt bedre de siste - tja - 10-15 årene (er det lenge siden Kjell Magne Bondevik stod fram med utbrent-diagnosen forresten?).

Jeg syns det tegnes et langt mer nyansert bilde i dag, der man ikke _enten_ er vellykket _eller_ mislykket. Rett som det er formidles det historier som eksemplifiserer at det å leve også kan innebære å erfare at alle arenaer ikke nødvendigvis er tipp-topp hele tiden.

Mange såkalte "vellykkede" har gitt ulike fysiske eller psykiske utfordringer "et ansikt", og dette har iallefall gitt meg en viss innsikt og forståelse for hvordan det er å leve med kroniske sykdommer som kreft, HIV/AIDS etc, psykiske lidelser som angst, depresjon, bipolaritet, borderline etc, og i tillegg har svært mange med avhengighet ala rusmisbruk, spilleavhengighet eller spiseforstyrrelser stått fram og fortalt om hvordan deres utfordringer har påvirket både dem og deres pårørende. Dette syns jeg er veldig flott, og jeg har mange ganger tenkt at dette er veldig, veldig viktig i dagens Norge, der det optimaliserte og perferfekte menneske fremstilles som et ideal både i media, i blogger og på sosiale medier.

Endret av Kayia
Skrevet

Tiltak som finnes er kurs, praksisplasser, fontenehus og attføringsbedrifter. Jeg etterlyser arbeidsgivere som ønsker å ansette de som ønsker å jobbe. Man kunne F.eks. Ha et backupsystem hvis en ikke kan stille opp, kan en annen gjøre det. Fleksible arbeidstiden bør også brukes og kurs med fleksibilitet. Det er synd at folk som ikke passer inn i A4 verdenen, blir helt tilsidesatt i samfunnet. Eldre mennesker har også ressurser som de bør få bruke.

Enig. Det burde vært mer tilbud slik at folk slapp å bare sitte hjemme for seg selv.

Skrevet

Enig. Det burde vært mer tilbud slik at folk slapp å bare sitte hjemme for seg selv.

Da kan folk selv ta initiativ til å lage aktiviteter for seg selv, ikke bare sitte med hendene i fanget og vente på at andre skal ta initiativ.

Ta kontakt med Frivillighetssentralen og kom med ønsker om hvilke aktiviteter, du savner og som du kunne tenke deg å bidra med å dra i gang i kommunen.

Skrevet

Da kan folk selv ta initiativ til å lage aktiviteter for seg selv, ikke bare sitte med hendene i fanget og vente på at andre skal ta initiativ.

Ta kontakt med Frivillighetssentralen og kom med ønsker om hvilke aktiviteter, du savner og som du kunne tenke deg å bidra med å dra i gang i kommunen.

Thø!

Skrevet

Her er det snakk om at man ønsker å tjene penger selv om man har begrensninger og at samfunnet burde legge til rette for det.

Skrevet

Her er det snakk om at man ønsker å tjene penger selv om man har begrensninger og at samfunnet burde legge til rette for det.

Kan man ikke få arbeidsplass sponset av NAV?

Anonymous poster hash: 79549...961

Skrevet

Kan man ikke få arbeidsplass sponset av NAV? Anonymous poster hash: 79549...961

Det er først når du har vært lenge i praksisplass.

Skrevet

Det er først når du har vært lenge i praksisplass.

Men det er vel en grunn til at man er i praksisplass?

Skrevet

Enig i at det ideelt sett burde vært fleire tilbud til de som faller utenfor, og at det er vanskelig å få innpass på arbeidsmarkedet om man har nedsatt arbeidsevne. Men det finnes muligheter:

Via NAV finnes det ulike ordninger og tilskudd til arbeidsgivere ang tilrettelegging, både for å beholde arbeidstakere og ta inn nye med nedsatt arbeidsevne (gidder ikke linke til alle ordningene her, søk på nav.no). 

"Nye" alderspensjonister kan tjene så mye de orker ved siden av uavkorta alderspensjon:

https://www.nav.no/Pensjon/Pensjon/Alderspensjon.226309.cms

Uførepensjonister kan reaktiveres med hjelp fra NAV, anbefaler deg å åpne PDF-linken i høyre meny:

https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon/Tilbake+til+arbeid

Tidsubestemt lønnstilskudd (TULT) er et meget godt virkemiddel:

https://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Aktuelle+tema/Tidsubestemt+l%C3%B8nnstilskudd.805374506.cms

VTA (Varig tilrettelagt arbeid) i ordinær virksomhet er et annet;

https://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsrettede+tiltak/Varig+tilrettelagt+arbeid/Varig+tilrettelagt+arbeid.905.cms 

Når det er sagt, koker mye ned til at det finnes arbeidsgivere som er villige til å gå inn på disse løsningene, og at det finnes nok midler og tiltaksplasser. I min kommune / NAV-kontor er det tildelt to TULT-plasser og to VTA ordinær - alt for lite i en kommune som har mange hundre 100% uføre. Utfordringen er å finne aktuelle og ikke minst villige arbeidsgivere, for deretter å vurdere hvem av brukerne man skal prioritere.. 

Skrevet

Jo, men virkeligheten er slik at det finnes ikke bedrifter (verken i privat eller offentlig virksomhet) som har råd til å lønne en arbeidstaker som kommer på jobb de timene man orker / er i form, og som ikke har fastsatt arbeidstid eller -oppgaver. Det er lett å si at "samfunnet" bør legge til rette; men hvem er samfunnet i dette tilfellet, tenker du?

Mitt beste råd er å engasjere deg i politikken  ;)

Skrevet

Thø!

Hvorfor "Thø!"? Hva er galt med svaret til Høstløv?

Skrevet

Jo, men virkeligheten er slik at det finnes ikke bedrifter (verken i privat eller offentlig virksomhet) som har råd til å lønne en arbeidstaker som kommer på jobb de timene man orker / er i form, og som ikke har fastsatt arbeidstid eller -oppgaver. Det er lett å si at "samfunnet" bør legge til rette; men hvem er samfunnet i dette tilfellet, tenker du?

Mitt beste råd er å engasjere deg i politikken  ;)

Siden man ikke kan redigere innlegg, korrigerer jeg meg sjøl her:

De færreste bedrifter har råd til "tilfeldig" arbeidskraft med mindre de har støtte fra NAV eller andre instanser.

Skrevet

Jeg synes det er veldig mye fokus på folk som sliter, men det er ikke så enkelt å fikse jobb til alle som vil ha. Det er dessverre ikke sånn at nesten alle bedrifter bare kan hoste opp perfekte jobber til de som vil tjene litt ekstra men som trolig vil være mye borte, i varierende form, vil trenge spesiell tilrettelegging og som kanskje aldri har vært i arbeidslivet før. Det hadde vært flott, men det er ikke sånn virkeligheten er.

Skrevet

Jeg synes det er veldig mye fokus på folk som sliter, men det er ikke så enkelt å fikse jobb til alle som vil ha. Det er dessverre ikke sånn at nesten alle bedrifter bare kan hoste opp perfekte jobber til de som vil tjene litt ekstra men som trolig vil være mye borte, i varierende form, vil trenge spesiell tilrettelegging og som kanskje aldri har vært i arbeidslivet før. Det hadde vært flott, men det er ikke sånn virkeligheten er.

Viktig poeng, og man kan faktisk ikke forvente dette som mal innen privat sektor. Til det består landet vårt av for mange SMB'er som ikke har økonomisk ryggrad til å innføre IA som standard.

Det som overrasker meg er at svært mange av de som forventer tilrettelegging i offentlig sektor i neste øyeblikk kritiserer offentlig sektor for ikke å funke perfekt, feilfritt til enhver tid - alltid. Gjør en saksbehandler eller en omsorgsarbeider en feil er det utilgivelig og "de" må ordne opp. Disse synspunktene er - som du er inne på - selvfølgelig ikke forenelige. 

Skrevet

Hun order ikke å ta initiativ gjøre noe selv?

Skrevet

Kanskje det går an å orientere seg på nettet om muligheten av å jobbe hjemmefra? Det krever overskudd å sette seg inn i dette, men orker man å være på dol går det fint an å bruke en halvtime av sin tid på dette også.

Jeg ble bedt om å slutte på min siste jobb og jeg skal si det var et skudd for baugen! Det har virkelig brent seg fast. Nå har jeg 100 % uførepensjon etter å ha prøvd alt via nav, helt mislykket, men jeg klarer ikke å gi meg. Jeg vil jobbe på et eller annet vis. Kanskje jeg klarer 3-4 timer fra høsten av? Kanskje jeg kunne klart å gjøre dette hjemmefra?

Ja, det er de mest vellykkede menneskene man hører mest om. Vi beundrer dem og ser opp til dem. At det går an å ha klart så mye! Noen er svært unge og har den merittlisten bak seg.

Aftenposten hadde en god stund artikler om hverdagshelter. Det likte jeg. Det er mange måter å bidra på.

Skrevet

Ingenting galt med svaret til Høstløv. Resten orker jeg ikke forklare for du vil ikke forstå det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...