Gå til innhold

Ønsker tips om type antidepressivum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Prøver igjen. Skulle så veldig gjerne hatt et råd. Skal gå til fastlegen med dette, men ville gjerne vite litt på forhånd.

Diagnoser:

• Tilbakevendende depresjoner, noen episoder diagnostisert som alvorlige med melankoli. Uvisst om det er innen bipolart spekter, men aldri hatt tydelig mani.
  • Tourettes syndrom.
  • Mistenker selv ADD i tillegg, men dette er ikke diagnostisert.

Medisiner prøvd før:

Har tidligere prøvd flere forskjellige medikamenter som Cipramil, Zoloft, Lamictal, Efexor, Tolvon, Remeron (ikke alt samtidig naturligvis). Ble til slutt bra på Efexor og Remeron, men først ca 9 måneder etter oppstart av disse, så vet ikke hvordan sammenhengen var.

Aktuelt:

Bruker nå 15 mg. Remeron for søvn, stort sett med god effekt.

Siste tiden mer problem med konsentrasjon, sosialanst og bekymringer rundt helse, både egen og andre familiemedlemmers. Noen dager lite tiltakslyst og nedstemthet, men det er det med konsentrasjon og angst som er mest fremtredende. Tror kanskje nedstemtheten kommer som resultat av Ansten og følelsen av å ikke mestre dagliglivet så godt. Angsten går ikke på panikkanfall, mer at jeg føler meg klønete, utilstrekkelig, redd for hva andre tenker. Bare hvis jeg må snakke for en forsamling kommer mer panikkfølelse med skjelving og hjertebank.

En endring i livet mitt kan ha utløst dette i denne omgang, men jeg kan ikke unngå denne nye situasjonen.

Spørsmål:

Hvis jeg nå skal ta mer medisiner; anbefaler du å forsøke å øke Remeron i første omgang, eller er det andre medisiner som er smartere å prøve i tillegg når konsentrasjon og angst er hovedproblemet?

Anonymous poster hash: c36b3...319

Anonymous poster hash: c36b3...319
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det meste taler for et nytt forsøk med Efexor.

For personer med depresjon og ADD/ADHD er det førstevalg.

Om du virkelig har bipolar lidelse, kan det tale mot Efexor. På den annen side, skulle det utløse mani/hypomani, er i hvert fall diagnosen klar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...