Gå til innhold

Flest menn mellom 40 og 60 begår selvdrap.Årsak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det menns manglende evne til den gode samtalen,bygge nettverk,å tørre å vise svakhet,ta initiativ til å både snakke og gi seg selv tilgivelse? Tror mange menn føler seg lurt av mange kvinner og støtteapparatet rundt dem.Ingen får så mye støtte som kvinner og barn.Menn blir ofte stående alene og tyr enten til drap,selvdrap,alkohol eller narkotika.

På tide å gi menn tilgivelse for "fedrenes synder"? Jeg mener,jeg har aldri drept noen eller voldtatt noen.Enda blir jeg skilt etter 10 år uten å begripe hvorfor.Kvinner tilgir,men glemmer aldri.Tilgivelse for menn,betyr at man glemmer det,og går tilbake til start.Vi er så enfoldige slik.Kvinner derimot,gjemmer på alle syndene,og tar ut skillsmisse når syndene har passert ett hvisst antall,uten å informere mannen om at 8-10 synder = skillsmisse.På arbeidsplasser fikk man 3 muntlige adravsler,før man fikk en skriftlig.3 skriftlige = sparken.Kvinner gir hverken muntlige eller skriftlige advarsler,de tar bare ut skillsmisse når deres hemmelige regnskap har nådd toppen,om det er 5 grove eller 10 mindre grove synder.Fysisk vold og voldtekt ikke medregnet.Selv menn fortår at dette er skillsmissegrund.Også vold mot barn under 7 år og grov vold mellom 7 og 18 år.

Vi menn er ganske dumme,får vi middag 5 dager i uka og sengekos 2 ganger i uka,er vi fornøyd,og aner ingen ugler i mosen.Man trenger ikke å snakke sammen.Han får noen øl på lørdager og får lov til å se på fotball i undertøyet.Han har ett kjærlighetsforhold til sin bil og sin båt.Og verktøy er hans lidenskap. Disneyland for en mann er Biltema og Clas Ohlson.Og årets bilutstilling på Norges Varemesse.

Kvinner derimot,er så komplekse at jeg bare kan gjette meg til hvordan de fungerer.Her var mitt forslag.

Om jeg blir 56 i november,vet ingen.

Skrevet

Nå syntes jeg du generaliserer veldig altså.

Skrevet

Er det menns manglende evne til den gode samtalen,bygge nettverk,å tørre å vise svakhet,ta initiativ til å både snakke og gi seg selv tilgivelse? Tror mange menn føler seg lurt av mange kvinner og støtteapparatet rundt dem.Ingen får så mye støtte som kvinner og barn.Menn blir ofte stående alene og tyr enten til drap,selvdrap,alkohol eller narkotika.

På tide å gi menn tilgivelse for "fedrenes synder"? Jeg mener,jeg har aldri drept noen eller voldtatt noen.Enda blir jeg skilt etter 10 år uten å begripe hvorfor.Kvinner tilgir,men glemmer aldri.Tilgivelse for menn,betyr at man glemmer det,og går tilbake til start.Vi er så enfoldige slik.Kvinner derimot,gjemmer på alle syndene,og tar ut skillsmisse når syndene har passert ett hvisst antall,uten å informere mannen om at 8-10 synder = skillsmisse.På arbeidsplasser fikk man 3 muntlige adravsler,før man fikk en skriftlig.3 skriftlige = sparken.Kvinner gir hverken muntlige eller skriftlige advarsler,de tar bare ut skillsmisse når deres hemmelige regnskap har nådd toppen,om det er 5 grove eller 10 mindre grove synder.Fysisk vold og voldtekt ikke medregnet.Selv menn fortår at dette er skillsmissegrund.Også vold mot barn under 7 år og grov vold mellom 7 og 18 år.

Vi menn er ganske dumme,får vi middag 5 dager i uka og sengekos 2 ganger i uka,er vi fornøyd,og aner ingen ugler i mosen.Man trenger ikke å snakke sammen.Han får noen øl på lørdager og får lov til å se på fotball i undertøyet.Han har ett kjærlighetsforhold til sin bil og sin båt.Og verktøy er hans lidenskap. Disneyland for en mann er Biltema og Clas Ohlson.Og årets bilutstilling på Norges Varemesse.

Kvinner derimot,er så komplekse at jeg bare kan gjette meg til hvordan de fungerer.Her var mitt forslag.

Menn må oppføre seg pent hvis de vil beholde en kvinne. Når kvinnen vil skilles har det gått for langt! Menn blir kanskje skjemt bort av moren sin eller de lærer aldri hvordan de bør oppføre seg?

Skrevet (endret)

Kanskje det er noe der noen  blir mer bevisst om alder tid. Kanskje bygger seg opp en del skyld følelse for mange ting en må bære, og dette går også på selvfølelsen,  og blir kanskje deprimert og  finner ikke mening i livet eller tilværelsen ?

Endret av FGT
Skrevet

Menn må oppføre seg pent hvis de vil beholde en kvinne. Når kvinnen vil skilles har det gått for langt! Menn blir kanskje skjemt bort av moren sin eller de lærer aldri hvordan de bør oppføre seg?

Det går vel begge veier. Mange kvinner som ikke kan oppføre seg også.

Anonymous poster hash: 4ca0b...a84

Skrevet

Kvinner er ikke mer komplekse, men mer ustrukturerte i tankegangen og emosjonelle. Når de ikke håndterer eget emosjonelle kaos, får gubben skylden for å ikke ha hjulpet henne tilstrekkelig med det.

Det kommmer nok av et kunstig høyt forventningsnivå til menn. Og jeg tror du har rett i at de har vanskeligere for å tilgi. Når du forteller at du ikke visste det skulle gå slik, sier det noe om sviktende kommunikasjon. Og det er ikke bare ditt ansvar.

70% av alle skilsmisser blir tatt ut av kvinner.  Legg merke til at de fleste angrer på at de tok ut skilsmisse. Menn sliter vel oftere med rusmisbruk, spilleavhengighet og for høyt aggresjonsnivå,men jeg tviler på at menn er mer utro enn kvinner. For menn er kona ofte den eneste han snakker ut med i fortrolighet og ofte den eneste reele støtte i tilværelsen. Når hun blir borte, tar med barna, mesteparten av økonomisk verdi og lar ham sitte igjen med barnebidrag uten mulighet til å ha barna hos seg, er tilværelsen knust.

Dette var jo bare nokså kort. Her er selvfølgelig langt flere nyanser. Også kvinner bedriver mental og fysisk mishandling. Det er vel en mager trøst at det sjelden er skyld hos bare en part for at en skilsmisse skal oppstå.

Men i sum taper mange menn stort på skilsmisse. Uten noe mer i tilværelse av  verdi, er sikkert veien kort til selvmord. Ikke la deg overmanne av sånne emosjoner og spesielt ikke av selvforakt. Tenk på deg selv som et verdifullt menneske, for det er du. Nedturen ved skilsmisse varer noen måneder, men det er også et liv etterpå, og det kan du ikke la gå fra deg.

Anonymous poster hash: 8f48e...afb

Skrevet

Enig i at noen mannfolk virkelig er dumme. De har veldig høye tanker om seg selv, er lite tilpasningsdyktige og ikke så rent lite bortskjemte. De som ikke er av det slaget klarer seg mye bedre.

Skrevet

70% av alle skilsmisser blir tatt ut av kvinner.  Legg merke til at de fleste angrer på at de tok ut skilsmisse.

Hvor har du dette fra?

Anonymous poster hash: 4ca0b...a84

Skrevet

Eller de vet ikke annen måte å kommunisere på enn tale.

Skrevet

Av ca 550 mennesker er det ca 400 menn og 150 kvinner som gjør dette hvert år.De aller fleste er over 35 år.Hadde vært interresant å vite hvorfor det er nesten 3x så mange menn som kvinner? Har menn mye dårligere selvinsikt enn kvinner?

Skrevet

Kan det skyldes at menn er opplært til at de skal være de sterke og de som håndterer/beskytter/har kontroll.  Vi  kvinner samtaler med hverandre/andre. Vi gråter/skriker/prater/deler med oss av følelser og får med dette både greier ut av systemet, får bearbeidet, får synspunkter på, får grått sammen med osv. Vi starter med andre ord opprydding i følelser og bearbeidelsen er i gang. Mange kvinner vurderer ikke det å dele vanskelige ting til et nederlag. Det kan være vel så vanskelig for oss å dele, men vi gjør det.

Jeg tror ikke menn har mye dårligere selvinnsikt enn kvinner, men jeg tror de har vanskeligere for å kanalisere/dele ting når det virkelig røyner på. De blir alene med følelsene og en del av de vurderer nok at denne type følelser er lite mannlig og det hele blir en nedadgående spiral i forhold til hvordan de vurderer seg selv i forhold til andre når de ikke klarer håndtere/finne løsninger.

Det burde skrives/snakkes mer om menn og deres følelsesliv. Menn er ikke enklere enn kvinner i sitt følelsesliv. Vi burde slutte å generalisere og forenkle dem. Snakke om dem som en gruppe som er fornøyd bare de kan sitte i undertøyet, få mat servert 5 dager i uka og 2xsex. Menn er ikke slik. Noen menn er slik....

Anonymous poster hash: b0765...0b6
Skrevet

Kan det skyldes at menn er opplært til at de skal være de sterke og de som håndterer/beskytter/har kontroll.  Vi  kvinner samtaler med hverandre/andre. Vi gråter/skriker/prater/deler med oss av følelser og får med dette både greier ut av systemet, får bearbeidet, får synspunkter på, får grått sammen med osv. Vi starter med andre ord opprydding i følelser og bearbeidelsen er i gang. Mange kvinner vurderer ikke det å dele vanskelige ting til et nederlag. Det kan være vel så vanskelig for oss å dele, men vi gjør det.

Jeg tror ikke menn har mye dårligere selvinnsikt enn kvinner, men jeg tror de har vanskeligere for å kanalisere/dele ting når det virkelig røyner på. De blir alene med følelsene og en del av de vurderer nok at denne type følelser er lite mannlig og det hele blir en nedadgående spiral i forhold til hvordan de vurderer seg selv i forhold til andre når de ikke klarer håndtere/finne løsninger.

Det burde skrives/snakkes mer om menn og deres følelsesliv. Menn er ikke enklere enn kvinner i sitt følelsesliv. Vi burde slutte å generalisere og forenkle dem. Snakke om dem som en gruppe som er fornøyd bare de kan sitte i undertøyet, få mat servert 5 dager i uka og 2xsex. Menn er ikke slik. Noen menn er slik....

Jeg gråter/skriker aldri, prater/deler sjelden, og jeg er kvinne. Jeg er kanskje mer mann enn kvinne i måten å være på? Det betyr ikke at jeg ikke er i stand til å bearbeide/tenke/føle. De menn som ikke er i stand til å takle normal motgang må det være noe annet "galt" med enn at de er menn.

Skrevet

Jeg gråter/skriker aldri, prater/deler sjelden, og jeg er kvinne. Jeg er kanskje mer mann enn kvinne i måten å være på? Det betyr ikke at jeg ikke er i stand til å bearbeide/tenke/føle. De menn som ikke er i stand til å takle normal motgang må det være noe annet "galt" med enn at de er menn.

Kanskje er du mer mann enn kvinne i måten å være på. Det er ingenting galt i det :) Vi snakker ikke om menn som ikke er i stand til å takle motgang her føler jeg. Vi snakker om at langt fler menn tar livet av seg enn kvinner. Jeg antar at vi kan være enig i at normal motgang sjelden ender i selvmord?

Skrevet

Nei, jeg er ikke enig. Det ser for meg ut som enkelte menn takler normal motgang veldig dårlig. Hva er det som gjør at noen går og skyter seg over ting som ville sendt  en som meg under dyna i noen dager? Stolthet? Ære? Skjønner ikke det der, jeg.

Skrevet

Nei, jeg er ikke enig. Det ser for meg ut som enkelte menn takler normal motgang veldig dårlig. Hva er det som gjør at noen går og skyter seg over ting som ville sendt  en som meg under dyna i noen dager? Stolthet? Ære? Skjønner ikke det der, jeg.

Tydelig at vi har ulik erfaring/opplevelse på området. Jeg har opplevd flere selvmord nært, utført av menn, og det lå langt mer bak at det endte så tragisk enn stolthet og ære. Blir nesten litt dårlig av det du skriver kjenner jeg, så avslutter her. God natt :)

Skrevet

Hva er det igjen, da? Sorg, smerte og skam må vi alle føle på i løpet av livet, men det er veldig stor forskjell på hvordan vi takler det. Jeg har også opplevd selvmord ganske nært, og jeg kan ærlig talt ikke se at selvmordernes smerte skal være så mye verre enn andres.

Skrevet

Av ca 550 mennesker er det ca 400 menn og 150 kvinner som gjør dette hvert år.De aller fleste er over 35 år.Hadde vært interresant å vite hvorfor det er nesten 3x så mange menn som kvinner? Har menn mye dårligere selvinsikt enn kvinner?

Nei, den er sikkert for dårlig hos begge kjønn. Men her en stor forskjell, menn sliter med høyere aggresjonsnivå enn kvinner. Og det leder lettere til handlinger man senere kan angre på. Og disse handlingene kan skape selvforakt. Man kan også møte forakt fra andre i den sammenheng og det øker selvforakten.

Og motsatt - aktverdige handlinger overfor andre gir ofte anerkjennelse og gode ord. I så fall dempes selvforakten. Så til "egenterapi" vil nok gode handlinger mot andre også hjelpe den som sliter med selvmordstanker.

Anonymous poster hash: 8f48e...afb

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For det første er det ikke så store aldersvariasjoner som mange tror.

I den grad det finnes en årsak, er den sannsynligvis at menn i den alderen er de med størst gjennomføringsevne.

Skrevet

Jeg tror mange menn har hemligheter som er vonde å svelge,og som medfører straff.Det kan være voldtek eller voldtektsforsøk,narkotika eller vold.En klassekamerat ble så stygt mobbet at han til slutt ble alkoholiker.Han var i utgangspunktet svak og ikke smart nok til å klare skole og jobb.Noen gutter har kanskje tukla for mye med kusiner,søstre eller tremininger som er maks 5 år yngre? De har kanskje kjørt ulovlig med bil eller moped og fått anmerkning hos politiet.Vanskelig da med utdannelse og jobb.

Mitt største problem var mobbing,flytting og ensomhet.Når jeg protesterte på flyttingen sa de altid:"Du får nok nye venner skjønner du". Jeg lurer på hvor mange enebarn det er som har flyttet 5 ganger fra 1958-78?

Som nøkkelbarn måtte jeg finne ut av det meste alene,og jeg utviklet vel en sær og selvstendig oppførsel som få andre 15-25 åringer hadde? Et annet problem er vel at jeg ser alt for mye bakover og gremmes.Framtiden finnes ikke og det er mest negativt.Jorda går under eller aliens tar over.Kvinnene utrydder mennene,eller beholder 10% til avl.kun 20 åringer.De sterkeste og smarteste.

Xena,Jean d'arc,Florence Nightinggale,Gro og andre har gitt kvinnene nok selvfølelse til å valse over menn med loven i hånd.En periode sa barneloven at "Far er den som enhver tid er gift eller samboer med mor".Vi er altså redusert til sæddonor og lommebok.

Merkelig at kvinnene ikke ser at eksplosjonen av homofile kan ha noe med dem å gjøre? Det finnes desverre bare 2 kjønn.

Skrevet

1. Noen gutter har kanskje tukla for mye med kusiner, søstre eller tremenninger som er maks 5 år yngre?

2. Et annet problem er vel at jeg ser alt for mye bakover og gremmes.

3. Kvinnene utrydder mennene, eller beholder 10% til avl kun 20-åringer.

4. Xena, Jeanne d'Arc, Florence Nightingale, Gro og andre har gitt kvinnene nok selvfølelse til å valse over menn med loven i hånd. En periode sa barneloven at "Far er den som enhver tid er gift eller samboer med mor". Vi er altså redusert til sæddonor og lommebok.

5. Merkelig at kvinnene ikke ser at eksplosjonen av homofile kan ha noe med dem å gjøre?

1. Hvafornoe? (Og hvor kommer aldersbegrensningen på 5 år inn?) Det er for øvrig fullt lovlig at søskenbarn og tremenninger roter med hverandre, dersom begge er enige om det.  Jeg tror ikke det er så innmari mange menn som får et tungt liv fordi de tuklet med søsteren sin.

2. Ja, absolutt!

3. På verdensbasis (og det er vel perspektivet man bør ha, hvis man skal se på risikoen for utryddelse av noe eller noen) leder vel menn ganske klart når det gjelder drap og andre ting som minner om utryddelse. 

4. Xena er vel en figur på linje med Supermann og Fantomet.  Tror gutta leder ganske klart her også.  Jeanne d'Arc ble brent på bålet, i likhet med mange andre kvinner som forsøkte å stikke seg fram.  Florence N. var svært lite opptatt av å "valse over menn".  Det var ikke kjønnskamp hun først og fremst holdt på med. Gro er topp-politiker, de representerer folket og bør være av begge kjønn - eller hva?   

Jeg vet ikke om det er pater est-regelen du tenker på, men den og flere av disse "barnelovene" hadde som formål å redusere annenrangs-statusen til såkalte "uekte barn".  (Det uttrykket har en herlig dobbeltbetydning, ikke sant?) Hvis du hadde blitt født av en "ugift mor", ville du sikkert hatt verre ting å se tilbake på enn at du måtte låse deg inn selv etter skoletid.    

5. Hvis det er noen "eksplosjon" av homofile, må det vel gjelde begge kjønn.  Er det menns skyld at flere kvinner blir lesbiske, eller er dette også kvinnenes feil?  Kan en eventuell økning ha noe med åpenhet i samfunnet å gjøre? Det finnes fremdeles land som skryter av at de ikke har homofile - er det fordi kvinnene der fremdeles oppfører seg bra?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...