Gå til innhold

Ang medisinering og utmattelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei NHD! Jeg har vært psyk i 20 år. Ut og inn av psyk, i alt ca 60 innleggelser. Fått flere ulike diagnoser og under siste innleggelse for ca 4 år siden var det disse her jeg fikk: Em. ustabil pf, dissosiativ lidelse, annen ikke organisk psykose og PTSD. Har siden den gang gått på disse medisinene: Cipralex 10 mg, Seroquel 300 mg, Risperdal Consta 37.5 mg og Zolpidem 10mg +levaxin 125microgram.

Har blitt en god del bedre siden jeg startet opp med å ta risperdal som inj hver 14 dag. Hører ikke lenger stemmer, noe som var et stort problem før. Har begynt å bli mer som meg sjøl igjen, etter å ha vært helt unormal i mange år. I ca 10 år var jeg også stort sett sengeliggende pga utmattelse. Legene var ikke sikker på om det kunne være kronisk utmattelse inne i bildet, da sykdomsbildet mitt var så preget av depresjon. Jeg har som sagt, blitt mye bedre, takk og lov for det! Har ikke vært innlagt på flere år. Men denne utmattelsen varer ved og jeg lurer sånn på hvorfor. Jeg er jo ikke deprimert lenger, ikke er jeg psykotisk...........selv om jeg har dager da jeg syns alt er såå slitsomt og aller helst vil ligge under dyna.

Har ikke annen oppfølging enn fastlege og en samtale pr 14 dag med en sosionom som komme hjem hit til meg. Spørsmål 1: Jeg har brukt ulike typer ad i snart 20 år. Kunne det kuttes ned på syns du? Selv har legene sagt til meg at jeg bør bruke de til jeg dør, siden jeg hadde en meget dyp depresjon i de ti årene jeg var sengeliggende. Tok 3 store overdoser da.

Spørsmål 2: Så var det denne utmattelsen da, hva kommer den av. Har hatt det som om en buss står oppå brystkassa min, og ble grundig undersøkt av hjerte spesialist før jul uten at han fant noe galt. Det siste året har jeg hatt plager med stoffskiftet mitt, altså det pendler mellom å være for lavt til å bli for høyt. Kan det være stoffskiftet som gjør meg så trett og uopplagt?

Det ble langt det her, beklager det. Hilsen Sandia

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Jeg synes absolutt ikke at du skal gå ned på AD. Spesialt ikke når du føler deg så utmattet.

2. Jeg tror mest på at utmattelsen skyldes summen av alt det som feiler deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...