Gå til innhold

Rullet med øynene i fylla. Hvorfor det?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tre spørsmål:

Hvorfor rullet jeg med øynene når jeg var full i helga?

Når man sovner, er det for at kroppen skal jobbe for å få ut alkoholen?

Har jeg nedsatt bevissthet når jeg sovner mens de legger meg i senga?

Endret av pinnedyr
Skrevet
Å miste bevisstheten når man har drukket for mye alkohol er helt normalt. Å sovne når man har drukket alkohol er helt normalt. Å rulle med øynene mens man sover eller er bevisstløs er helt normalt. Å ha nedsatt bevissthet men likevel reagere på stimuli er helt normalt. Å ikke merke at noen flytter på en når man er svært beruset er helt normalt.

Det som IKKE er normalt er å bruke så  mye energi på å kverne og gruble på disse tingene i etterkant.

Du har startet et helt lass med tråder i ulike fora om dette de siste dagene. Hvorfor det?
Skrevet

Å miste bevisstheten når man har drukket for mye alkohol er helt normalt. Å sovne når man har drukket alkohol er helt normalt. Å rulle med øynene mens man sover eller er bevisstløs er helt normalt. Å ha nedsatt bevissthet men likevel reagere på stimuli er helt normalt. Å ikke merke at noen flytter på en når man er svært beruset er helt normalt.

Det som IKKE er normalt er å bruke så  mye energi på å kverne og gruble på disse tingene i etterkant.

Du har startet et helt lass med tråder i ulike fora om dette de siste dagene. Hvorfor det?

Fordi jeg ville vite hvorfor jeg rullet med øynene.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du vrir ditt hode for å finne på stadig nye spørsmål?

Jeg bøyer meg i hatten.

Skrevet

Du vrir ditt hode for å finne på stadig nye spørsmål?

Nei, men jeg var på fest på lørdag og måtte bli hentet klokka 22.00 fordi jeg bare låg på gulvet på doen og rullet med øynene og siklet avogtil. Derfor spør jeg hva som kan ha vært årsaken til at jeg rullet med øynene. Og de andre tingene jeg lurte på.

Skrevet

Nei, men jeg var på fest på lørdag og måtte bli hentet klokka 22.00 fordi jeg bare låg på gulvet på doen og rullet med øynene og siklet avogtil. Derfor spør jeg hva som kan ha vært årsaken til at jeg rullet med øynene. Og de andre tingene jeg lurte på.

Du rullet med øynene og siklet og lå på badegulvet fordi du hadde drukket for mye alkohol - selvfølgelig!!!

Skrevet

Fordi jeg ville vite hvorfor jeg rullet med øynene.

Når man sovner slapper musklene i øyehulen av og da vil øynene rulle bakover. Dette skjer hos alle mennesker.

Skrevet

Ok. Er det sån at kroppen jobber heftig med å forbrenner eller kvitte seg med alkoholen mens man sover i senga si etter et party?

Skrevet

Ok. Er det sån at kroppen jobber heftig med å forbrenner eller kvitte seg med alkoholen mens man sover i senga si etter et party?

Nei.

"Alkoholforbrenninga begynner så snart den første alkoholen er absorbert og passerer levra. Alkoholpromillen i blodet minkar gjennomsnittleg med 0,15 promille per time for begge kjønn. Så fort – eller sakte – går forbrenninga, same kva du gjer. Å drikke sterk kaffi, ta badstove eller ta seg ut fysisk gjer ingen forskjell." - ei heller å sove.

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/alkohol-og-helse/promille/alkoholforbrenning--69

Skrevet

Nei.

"Alkoholforbrenninga begynner så snart den første alkoholen er absorbert og passerer levra. Alkoholpromillen i blodet minkar gjennomsnittleg med 0,15 promille per time for begge kjønn. Så fort – eller sakte – går forbrenninga, same kva du gjer. Å drikke sterk kaffi, ta badstove eller ta seg ut fysisk gjer ingen forskjell." - ei heller å sove.

http://www.vinmonopolet.no/artikkel/alkohol-og-helse/promille/alkoholforbrenning--69

Ok. Jeg leste et sted på helsedirektoratet dette:

Forbrenningen av alkohol prioriteres av kroppen. Det betyr at mens kroppen jobber på spreng med å kvitte seg med alkoholen, settes nedbrytningen av karbohydrater og fett på vent. I tillegg blir reguleringen av blodsukkeret forstyrret,noe diabetikere bør være spesielt obs på.

Skrevet

Kroppen prioriterer forbrenning av alkohol før forbrenning av karbohydrater og fett. Er det noe rart med det, syns du?

Kroppen vår trenger ikke alkohol og når vi drikker for mye av det vil kroppen sette igang en helt naturlig prioritert forbrenningsprosess. Er ikke det flott?

Jeg skjønner ikke hvor du vil, tror jeg. Du lager drama rundt noe som er helt naturlig.

Skrevet

Kroppen prioriterer forbrenning av alkohol før forbrenning av karbohydrater og fett. Er det noe rart med det, syns du?

Kroppen vår trenger ikke alkohol og når vi drikker for mye av det vil kroppen sette igang en helt naturlig prioritert forbrenningsprosess. Er ikke det flott?

Jeg skjønner ikke hvor du vil, tror jeg. Du lager drama rundt noe som er helt naturlig.

Jeg mener ikke å lage drama. Jeg liker at kroppen jobber for å bli kvitt alkoholen. Det er derfor jeg spør om kroppen jobber mens man sover for å få ut alkoholen. Jeg syns ikke det er noe rart ved det jeg er bare nysgjerrig på hvordan kroppen fungerer.

Skrevet

Årsaken er at du drakk mer alkohol enn du tålte. Du bør slutte å drikke så mye alkohol, men det spørs om det hjelper å si slikt til deg da du jo ønsker å lide av flest mulig sykdommer.

Skrevet

Tre spørsmål:

Hvorfor rullet jeg med øynene når jeg var full i helga?

Når man sovner, er det for at kroppen skal jobbe for å få ut alkoholen?

Har jeg nedsatt bevissthet når jeg sovner mens de legger meg i senga?

Nå må du komme deg til psykiater med alle spørsmålene dine.

Skrevet

Nå må du komme deg til psykiater med alle spørsmålene dine.

Ok. Men jeg har ikke time før 11.03 i år.

Skrevet

Ok. Men jeg har ikke time før 11.03 i år.

Det er tidlig nok.

Du bør slutte å poste så mange spørsmål her på doktoronline.no.

Skrevet

Det er tidlig nok.

Du bør slutte å poste så mange spørsmål her på doktoronline.no.

Ok, men jeg trodde doktoronline.no var et forum man kunne poste helsespørsmål, jeg.

Skrevet

Derfor spør jeg hva som kan ha vært årsaken til at jeg rullet med øynene.

Du var for full, kort og godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...