Gå til innhold

NHD: Høy hvilepuls mulig bivirkning av Efexor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte å ta Venlafaxin mot tilbakevendende depresjon (og generalisert angst i depressive perioder) i slutten av november, først 37,5 mg, deretter 75 mg (fra 20. desember). Opplevde effekt allerede etter en uke på 37,5 mg, fungerer fint på 75 mg og ønsker i utgangspunktet ikke å øke før det blir nødvendig, selv om jeg vet at noradrenalineffekten først slår inn på 150 mg.

Bivirkninger: lett hodepine, trøtthet, innsovningsproblemer (føler meg mer "aktivert" på kveldstid; tar dosen om morgen), nattesvette - ingenting som ikke er verdt det :)

I begynnelsen av januar la jeg merke til at hvilepulsen hadde steget, og da jeg kom på legekontoret for å måle serumkonsentrasjonen, var pulsen på 95 etter at jeg hadde sittet stille i 10 minutter. Blodtrykket normalt (120/70).

Spørsmål:

1. Er det sannsynlig at denne økte hvilepulsen skyldes Venlafaxin?

2. Bør jeg be om å få dette utredet, eller finnes det andre ting jeg kan gjøre for å senke hvilepulsen annet enn å trene hyppigere? Har hjerte- og karsykdom i familien.

Jeg tok en del generelle prøver samtidig med serumkonsentrasjonen. Omtrentlige resultater (fått dem muntlig):

Serumkonsentrasjon, tatt 25 timer etter siste dose: 420 (?) - fikk beskjed om at den var i nedre region av terapeutisk område, men legen var fornøyd

B-vitamin: normalt

D-vitamin: normalt, har tidligere hatt underskudd, tar derfor 20 mikrogram Dom dagen.

Jern: normalt

Jernlagre: litt lave, har fått beskjed om å ta to tabletter Hemofer om dagen

Kolesterol: høyt, 7,4. Har tidligere ligget på 5,4; genetisk disponert for høyt kolesterol. Dette skal følges opp med ny prøve om to måneder.

Jeg er 34 år, kvinne, 175 høy, veier 65 kg, spiser over gjennomsnittlig sunt, trener én gang i uken (skal øke dette), røyker ikke, moderat alkoholinntak. Ingen andre helseproblemer bortsett fra pollen- og middallergi, bruker 10 mg Loratadin daglig.

Skrevet

''Kolesterol: høyt, 7,4. Har tidligere ligget på 5,4; genetisk disponert for høyt kolesterol. Dette skal følges opp med ny prøve om to måneder.''

Dette kan i hvertfall være en bivirkning av Efexor, økning i kolestrolverdier.

Anonymous poster hash: 80064...834
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, bruken av Efexor skal tas med som en mulig grunn til økt hvilepuls.

Nå skal du likevel gjennom en utredning for å se på risikofaktorer for hjerte/kar-lidelse. Da er det naturlig at en også ser på den forhøyede hvilepulsen.

Siden du greier deg på 75 mg, er overgang til et SSRI en mulighet.

Takk for godt formulert innlegg med viktige opplysninger. Det gjør det langt lettere å svare.

Skrevet

Takk for svar! Er det farlig å drive intervalltrening med puls opp mot maxpuls ved økt hvilepuls/forhøyet kolesterol?

Skrevet

''Kolesterol: høyt, 7,4. Har tidligere ligget på 5,4; genetisk disponert for høyt kolesterol. Dette skal følges opp med ny prøve om to måneder.''

Dette kan i hvertfall være en bivirkning av Efexor, økning i kolestrolverdier.

Anonymous poster hash: 80064...834

Takk for tilbakemelding :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar! Er det farlig å drive intervalltrening med puls opp mot maxpuls ved økt hvilepuls/forhøyet kolesterol?

Nei, det er ufarlig.

Skrevet (endret)

Siden du greier deg på 75 mg, er overgang til et SSRI en mulighet.

Jeg overså visst denne delen av svaret ditt. Jeg har forsøkt Cipralex, Fontex og Zoloft uten effekt. Hadde effekt på Tolvon og Remeron, men ble så trøtt at jeg ikke fungerte i jobb. Derfor Efexor. Jeg foreslo Aurorix, men fastlegen min ville heller forsøke Efexor/venlafaxin (generisk bytte).

(Og der kom vel den informasjonen jeg burde ha inkludert i første innlegg, men jeg var altså mest opptatt av denne hvilepulsen ...)

Endret av kumarin

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...