Gå til innhold

Om lithium hjelper på angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er meningen jeg skal prøve å trappe ned på litt av AD.  Når jeg skal til psykiateren vil jeg si at nå vil jeg forsøke å gå ned fra 300 til 150 wellbutrin.  Da står jeg igjen med 1 tablett wellbutrin og 1 fluoksetin.  Jeg var engstelig for mange ting før jeg begynte med fluoksetin, som jeg nå ikke har problemer med.  Jeg vet derfor ikke helt om jeg ønsker å slutte med den, så sant ikke lithium kan holde angsten tilbake.  Wellbutrin hjelper på trettheten.  

Hvis det går greit å trappe ned 150mg  wellbutrin, så er jeg veldig usikker på hva jeg ønsker å prøve i neste omgang. Hvis lithium hjelper på angst så vil jeg prøve å seponere fluoksetin.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvorfor kan du ikke holde medisineringen konstant?

Skrevet

Hvorfor kan du ikke holde medisineringen konstant?

Jeg har holdt de konstant i snart 1 år.  Har økt på lithium når det har vært påkjenninger som har gjort meg ustabil.  Det mente både du og psykiateren jeg går til at var greit.  Det ser ut til at lav dose holder så lenge alt er stabilt rundt meg, men ikke nok under påkjenninger. 

Wellbutrinen skulle jeg redusere når jeg begynte på lithium.  Men når jeg ble bra så våget jeg ikke å endre på noe.  Men på grunn av at jeg merket lite endring når jeg gikk fra 150 til 300 mg wellbutrin har jeg alltid hatt tro på at det er unødvendig å bruke så mye.  Jeg var aldri god over lang tid når jeg bare brukte ad, og har aldri prøvd uten etter at jeg begynte med lithium. Så om de i hele tatt er nødvendige vet jeg ikke.  

Jeg føler meg nå klar for å redusere wellbutrin.  Og det var også meningen at vi skulle diskutere nå.  Er litt usikker på hva han mener nå da, siden jeg måtte øke lithium.  

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

La oss ta noe (som jeg synes er) interessant.

Det pågår i fagmiljøet en meget interessant diskusjon om BP og angst.

Noen mener at angst hos bipolare må kategoriseres/diagnostiseres som en momorbid lidelse. Dagens diagnosesystemer er innrettet i tråd med dette synet.

Andre mener at angstsymptomer er så vanlige ved BP at en må se på det som en del av selve sykdommen.

Personlig synes jeg at det andre synspunktet er meget interessant. Det stemmer også overens med manges erfaring om at når den bipolare lidelsen er velbehandlet, er også angsten på et minimum.

Om en trekker dette videre, er det ikke urimelig å tenke at god BP-behandling med litium også vil redusere angsten.

Ga dette noen mening for deg?

Skrevet

Noen mener at angst hos bipolare må kategoriseres/diagnostiseres som en momorbid lidelse. Dagens diagnosesystemer er innrettet i tråd med dette synet.

Andre mener at angstsymptomer er så vanlige ved BP at en må se på det som en del av selve sykdommen.

Personlig synes jeg at det andre synspunktet er meget interessant. Det stemmer også overens med manges erfaring om at når den bipolare lidelsen er velbehandlet, er også angsten på et minimum.

Om en trekker dette videre, er det ikke urimelig å tenke at god BP-behandling med litium også vil redusere angsten.

Ja, det ga mening.  Takk for svar.

Men jeg må bare spør deg.  Har du noen tanker, meninger og råd hvis jeg skal prøve å redusere, event. seponere ad?  Jeg skal ikke endre på noe selv.  Jeg skal diskutere det med behandler etter hvert som det kan bli aktuelt, hvis jeg får fortsette å gå der da.

Skrevet

Unnskyld at jeg blander meg inn i tråden, men jeg trodde seriøst at angst var en del av bipolare lidelser? Kan i hvert fall bekrefte dette når det gjelder meg selv. Hver gang jeg har blitt bedre av blandet/deprimert periode, er angsten så og si borte.

Jeg har også ptsd. Denne blir forverret når jeg er deprimert, men den blir alltid bedre når depresjonen er borte. Da jeg brukte lithionit, var både ptsd og det bipolare så og si borte.

Anonymous poster hash: d2230...b4f

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...