Gå til innhold

Gå fra Trilafon til Seroquel ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja så har jeg brukt trilafon 12 mg i noen uker, den gir meg ikke noen bivirkninger. Men jeg føler den hjelper meg lite på panikk tanker og angst følelser.

Men merker den har hjelpet på kroppselige symptomer som mindre anspent og den klumpen jeg har hatt i halsen er borte.

Slapper litt mer av kroppselig, men føler trilafon ikke roer meg nok psykisk til angsten og panikk tanker.

Har prøvd zyprexa men den gav meg sykt med matlyst og følte den ikke var noe for meg. Lurer på å prøve seroquel. Kan den dempe mine angst og panikk mer effektivt enn trilafon?

Hørte den ikke gir vektøkning slik som zyprexa men jeg vet jo ikke.

Håper noen har gode erfaringer til meg, og hva mener du NHD?

Skrevet

Har bare hatt positive erfaringer med seroquel. Null birvirkninger og litt virkning (er dog på en lav dose). Har ikke økt i vekt i det hele tatt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"Noen uker".

Alt for mange ødelegger for seg selv pga utålmodighet. En stadig strøm av medisinendring og doseendringer gjør evaluering av effekt og bivirkninger svært usikker.

Ha is i magen.

Skrevet

Hvor lenge bør jeg gi Trilafon en sjangse da NHD? 

Ja startet på trilafon 10 januar, så er rundt en mnd siden jeg begynte.

Er sikkert litt utolmodig ja :(

Skrevet

Har bare hatt positive erfaringer med seroquel. Null birvirkninger og litt virkning (er dog på en lav dose). Har ikke økt i vekt i det hele tatt.

Bra å høre den virker bra på deg. Tar du den for angst også?

Skrevet

Seroquel er ingen god medisin mot angst. Iallefall ikke for meg, jeg fikk mye mere angst av den. Men AP er ikke spesielt gode mot angst noen av de, best av de er ifølge en psykiater jeg gikk til zyprexa.

Skrevet

Jeg har nettopp sluttet med seroquel og er veldig glad for at jeg endelig er ferdig etter ca. 1 år. Seroquel hjalp ganske mye med min angst, men jeg tok den for å unngå mani så det med angsten var en bonus. Problemet var at bivirkningene ble for store. Etter å ha gått på dem i 1 år klarte jeg fremdeles ikke å komme meg opp med mindre jeg hadde sovet 12 timer og det gikk selvfølgelig ut over hvor mye jeg fikk gjort hver dag. Jeg følte meg nesten konstant sløv og trøtt og våknet egnetlig ikke ordentlig før utpå ettermiddagen (da hadde jeg tatt den 23:00). Det bedret seg litt etter hvert, men ikke mye. En veldig vanskelig bivirkning for meg var også at jeg la på meg rundt 17 kg, noe som bare gjorde depresjonene og sosialangsten verre. Ekstrem apetitt og konstant trøtthet er en dårlig kombinasjon.  

Seroquel er en medisin jeg har et ambivalent forhold til og det tok meg lang tid å bestemme meg for å slutte. På den ene siden virket den veldig godt, men samtidig var bivirkningene så store at de på en måte gjorde meg mye dårligere. Men selvfølgelig får ikke alle bivirkninger som meg  :)

Skrevet

Jeg har nettopp sluttet med seroquel og er veldig glad for at jeg endelig er ferdig etter ca. 1 år. Seroquel hjalp ganske mye med min angst, men jeg tok den for å unngå mani så det med angsten var en bonus. Problemet var at bivirkningene ble for store. Etter å ha gått på dem i 1 år klarte jeg fremdeles ikke å komme meg opp med mindre jeg hadde sovet 12 timer og det gikk selvfølgelig ut over hvor mye jeg fikk gjort hver dag. Jeg følte meg nesten konstant sløv og trøtt og våknet egnetlig ikke ordentlig før utpå ettermiddagen (da hadde jeg tatt den 23:00). Det bedret seg litt etter hvert, men ikke mye. En veldig vanskelig bivirkning for meg var også at jeg la på meg rundt 17 kg, noe som bare gjorde depresjonene og sosialangsten verre. Ekstrem apetitt og konstant trøtthet er en dårlig kombinasjon.  

Seroquel er en medisin jeg har et ambivalent forhold til og det tok meg lang tid å bestemme meg for å slutte. På den ene siden virket den veldig godt, men samtidig var bivirkningene så store at de på en måte gjorde meg mye dårligere. Men selvfølgelig får ikke alle bivirkninger som meg  :)

Lurer på om jeg har denne bivirkningen som deg av seroquel, klarer ikke komme meg opp og sover lenge. Er tung og energiløs utover dagen....forsvant dette med en gang du sluttet? Får du sove uten seroquel?

Skrevet

Lurer på om jeg har denne bivirkningen som deg av seroquel, klarer ikke komme meg opp og sover lenge. Er tung og energiløs utover dagen....forsvant dette med en gang du sluttet? Får du sove uten seroquel?

Det er litt vanskelig å si hva som er hva nå fordi jeg er på vei mot mani igjen. Men ja, det forsvinner mer og mer og det er ca.2 uker siden jeg sluttet helt og da hadde jeg trappet ned en stund. Jeg har veldig problemer med søvnen og det er vanskelig å sove uten seroquel desverre

Skrevet

Det er litt vanskelig å si hva som er hva nå fordi jeg er på vei mot mani igjen. Men ja, det forsvinner mer og mer og det er ca.2 uker siden jeg sluttet helt og da hadde jeg trappet ned en stund. Jeg har veldig problemer med søvnen og det er vanskelig å sove uten seroquel desverre

Ok,takk. Håper det går bra med deg :)

Skrevet

Takk for svarene, jeg skjønner det kan være endel bivirkninger med seroquel.

Jeg er heldig som ikke har bivirkninger med trilafon. Har bestemt meg for å fortsette å bruke den en stund og se hvordan det går.

Den hjelper jo kjenner jeg, men jeg vil nok at den skal hjelpe meg mer. Og det vil den forhåpentligvis gjøre etterhvert. 

Jeg har brukt zyprexa men den gav meg matkick, så den er ikke aktuell å prøve igjen. Men har hørt fra andre at seroquel virker bra på angst. roe ned symptomene.

Men nå skal jeg bruke trilafon fremover og håper det beste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...