Gå til innhold

Bipolar barnevakt

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

hei.

Har en barnevakt som mulig er bipolar ( legen mener det er stor sannsynlighet, skal til psykolog). og passer mitt barn på 4 år. Denne personen sliter med humørsvingninger, stemmer i hode og ukontrolerte handlinger( detter ut innimellom) . Kan jeg se på det som trygt å la vedkommende passe mitt barn? Hvordan bør jeg gå frem til barnevakten evt? Hvorfor er det evt trygt/ ikke trygt?

Skrevet (endret)

hei.

Har en barnevakt som mulig er bipolar ( legen mener det er stor sannsynlighet, skal til psykolog). og passer mitt barn på 4 år. Denne personen sliter med humørsvingninger, stemmer i hode og ukontrolerte handlinger( detter ut innimellom) . Kan jeg se på det som trygt å la vedkommende passe mitt barn? Hvordan bør jeg gå frem til barnevakten evt? Hvorfor er det evt trygt/ ikke trygt?

Det er helt avgjørende om vedkommende er i en stabil fase eller ikke. Mennesker med bipolar lidelse kan passe små barn som alle andre, men ikke dersom vedkommende har symptomer slik du beskriver. Årsakene er åpenbare.

Endret av XbellaX
Skrevet

Med symptomer som du beskriver ville jeg funnet en annen barnepasser til mitt barn. 

Anonymous poster hash: ae211...c22
Skrevet

hei.

Jeg synes ikke dette hørtes trygt ut. Og grunnen er åpenbar og behøver vel ikke forklares?

Skrevet

Hvorvidt hun er egnet som barnevakt eller ikke, beror ikke på om hun er bipolar eller ei, men på hvordan hun fungerer i forhold til ditt barn. Dersom hun hører stemmer og har ukontrollerte handlinger, så er hun nok for tiden for syk til å være barnevakt.

De fleste med bipolar lidelse har lange perioder hvor de er helt symptomfrie, og forverring kommer sjelden veldig brått, så generelt sett vil en med bipolar lidelse og sykdomsinnsikt så avgjort kunne være barnevakt.

Skrevet

Jeg hadde ikke overlatt en 4-åring til noen som hører stemmer i hodet sitt, store humørsvigninger og ukontrollerte handlinger. Jeg skjønner ikke at du spør om det er greit engang...?

Skrevet

Enig med frosken, det spørs hvor personen er for tiden. Bipolare kan klare seg fint i hverdagen.

Skrevet

Hei!

Vi hadde samme situasjon. Jeg spurte min psykiater som har jobbet ved flere store mentalsykehus, Dvs lang erfaring.

Hun sa vi ikke burde bruke den bioolare som barnevakt. Det vi merket var at barna var urolige etter å bli passet, jeg tror heller ikke de ble utsatt for humørsvigninger for bruker medisiner som hjelper på det. Hun er et av de snilleste mennesker jeg vet, men for våre autistbarn ble det for mye uro, skifte av tema og masing.

Vi lar alltid barna fullføre sin lek, arbeide el.l. Og avbryter dem ikke, men det gjorde hun.

Selv ble jeg overrasket over set udiskutable svaret om at bioolare ikke egnet seg til å passe våre barn og at det måtte avsluttes, noe vi så gjorde. Men jeg må presisere at det hadde mye med iderikdom fantasier uro stor aktivitet som kolliderte med våre barna behov, men nå trenger de mer ro og forutsigbarhet enn kanskje gjennomsnittlig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Denne personen skal du absolutt ikke bruke til barnevakt. Ikke fordi vedkommende muligens har bipolar lidelse, men pga dette:

"sliter med humørsvingninger, stemmer i hode og ukontrolerte handlinger"

Skrevet

Jeg hadde ikke overlatt en 4-åring til noen som hører stemmer i hodet sitt, store humørsvigninger og ukontrollerte handlinger. Jeg skjønner ikke at du spør om det er greit engang...?

Enig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...