Gå til innhold

SSRI - Effekten forsvinner helt ved doseendring?

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Er det flere som opplever det slik at den lille effekten man tidligere hadde blir borte når dosen økes? Doseøkningene mine av Cipralex er jo også meget forsiktige, mtp at jeg har ca 1/6 av forventet serumverdi og bare øker med 10mg av gangen, som for en vanlig person knapt ville vært 2mg opp i dose.

Jeg er på 60mg nå og har omtrent 50 nmol/l dersom jeg skal anslå hva serumverdien er 12 timer etter siste dose (har regnet ut selv, siden jeg egentlig tok prøve 26 timer etter sist, og da på 50mg, men har anslått hva 60mg gir pga lineært forhold mellom dose/kons.). Det er nå to uker siden jeg endret dosen opp fra 50mg, og nå synes jeg ikke jeg merker så mye av det. Burde effekten komme tilbake etter hvert eller hva skjer egentlig nå?

Endret av YoplaitDouble
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt off-topic men: Kanskje du også burde forsøke inositol?

http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/3/6/432.pdf

Det påstås jo å ha samme effekt som SSRI mot angst, OCD og depresjon, og bedre effekt enn SSRI ved panikklidelse. Men det er ikke gjennomført mye forskning på emnet.

Inositol kan du kjøpe i Norge på nett (bare å google det - vil helst ikke reklamere for alternativ medisin her inne).

Litt mer on-topic: Når jeg har økt Zoloft opp til 300 mg, fikk jeg alltid ekle bivirkninger (økt angst en periode). Når jeg økte fra 300 til 400 merket jeg absolutt ingenting. Men s-konsentrasjon økte jo slik den skulle.

YoplaitDouble
Skrevet

Litt off-topic men: Kanskje du også burde forsøke inositol?

http://www.thorne.com/altmedrev/.fulltext/3/6/432.pdf

Det påstås jo å ha samme effekt som SSRI mot angst, OCD og depresjon, og bedre effekt enn SSRI ved panikklidelse. Men det er ikke gjennomført mye forskning på emnet.

Inositol kan du kjøpe i Norge på nett (bare å google det - vil helst ikke reklamere for alternativ medisin her inne).

Litt mer on-topic: Når jeg har økt Zoloft opp til 300 mg, fikk jeg alltid ekle bivirkninger (økt angst en periode). Når jeg økte fra 300 til 400 merket jeg absolutt ingenting. Men s-konsentrasjon økte jo slik den skulle.

Jeg får kanskje ta tiden til hjelp. Jeg får ikke lov til å øke mer enn til 60mg av legen nå, men jeg burde jo absolutt se hvordan dette utvikler seg når jeg har blitt ordentlig stabil på dosen. Jeg har jo hatt litt rare bivirkninger av selv små doseøkninger tidligere også. Da jeg økte fra 30 til 40 kom den ekle skjelvingen og nesten konstante "knuten" i brystet, samt unormalt sterk sosial angst. Fra 40 til 50 ble det litt annerledes. Da ble det ikke så mye fysisk angst, men jeg ble mer nedstemt/trist/dyster i stemningsleiet. Det forsvant også etter en stund. Samme skjedde da jeg økte til 60, men det er også borte nå. Det er kanskje sånn at man "starter på nytt" hver gang man regulerer opp dosen? Dessuten er vel 2 uker med bivirkninger bare gjennomsnittlig. Skjelvingen og brystsmertene (angst) jeg fikk tidligere varte i 3 uker.

Takk for tipset ditt ovenfor! :)  Bruker du dette sammen med SSRI? Er det noen fare for at dette påvirker serumkonsentrasjonen min av Cipralex? (Som kan være litt skummelt på så høy dose jeg går på)

Skrevet

Det er jo et sukkerstoff (som har en eller annen effekt inne i cellene), tror ikke det påvirker serumkonsentrasjonen av SSRI. Det er visst trygt å bruke sammen med SSRI. Det er kjent at personer med angst og depresjon har lavere konsentrasjoner av inositol i nervesystemet enn andre. Jeg bruker det sammen med SSRI. Har brukt det i drøye 2 uker nå, det skal visst virke etter cirka like lang tid som SSRI, så tenkte å teste det ut i 4 ukers tid til. Kan jo holde deg oppdatert på om jeg merker noen effekt :)

Angående serumkonsentrasjoner så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre selv. Opplever jo ikke akkurat optimal effekt av SSRI. Har vurdert en time hos en annen psykiater for en second opinion, men jeg får se :)

Skrevet

Er egentlig SSRI noen vidundermedisin?

Anonymous poster hash: d2e06...929

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...