Gå til innhold

ADHD

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei.

Jeg har en samboer (vi er begge 21år) som sliter med utagerende og voldelig oppførsel, han sier selv han har adhd og ikke eier impulskontroll. vi har hatt flere situasjoner iløpet av de 2årene vi har vært kjærester, men etter vi ble samboere har det gått ut av kontroll. Han har hatt fem situasjoner i tid mars, juli, august 2013 og nå to hendelser, to dager på rad, nå i februar. Min samboer går ikke på noen medisiner, etter han sluttet på dette pga vektnedgang.

Vi har hatt flere samtaler etter hendelen i Juli om at han burde begyne på medisiner, men han sier han ikke vil dette pga han ikke vil føle seg pasient. Men hendelen nå i februar fikk meg til å tenke at hvis jeg skal kunne tilbringe mer av mitt liv med denne gutten, så må han begyne på medisiner igjen, og vi er nå blitt enig om at han også skal gjøre dette.

Han mener han begynte å søke om medisiner i sommer 2013, men jeg kan ikke forstå at det skal ta over et halvt år å få medisiner hvis man er utagernde?

Du som psykolog kan kanskje forklare meg prosessen?

etter hendelen i februar har jeg nå flyttet hjem, men han mener jeg skal flytte tilbake og hjelpe han i prossessen, men etter hendelsen føler jeg meg personlig ikke sterk nok til det, er blitt sykmeldt pga skade, og jeg føler det er vanskelig og snakke med han, pga han blir veldig fort såret og sur.

vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre! dette er en gutt jeg har kjent så lenge, jeg elsker han, men jeg kan ikke la meg selv bli skadet fysisk og psykisk pga han ikke skal bli såret eller sur.

så det jeg lurer på er vel:

- Kan man skylde på ADHD når man blir fysisk?

- hjelper medisiner mot dette? hvordan fungerer de ?

- har jeg rett når jeg sier at sinneterapi ville hjulpet ? og hvor i oslo kan man oppsøke dette evt ? hvor ofte?

all hjelp til mitt store dilemma, ville vært stor hjelp!

Skrevet

1) Hei, hans ADHD kan du aldri la være noe gyldig unnskyldning for å slå, og det kan ikke han heller.  Hvis han fratas ansvaret for egne handlinger er det kjørt. Mer annsvar=mindre adhd, mindre annsvar=mer adhd.

2) Ritalin øker konsentrasjonsevne og øker impulskontroll hos de med ADHD. evt risperdal kan redusere sinne. Sinne i seg selv er neppe på grunn av adhd, men en bieffekt ved å ikke mestre livet og sasnyneligvis hauger av nederlag i 21 år.

3) Terapi vil nok hjelpe. Kanskje ikke 'sinnaterapi', men en en dyktig kognetiv terapaut som kjenner til problemstillingen.

Hilsen

en ikke 'ekspert' men en far som setter himmel og jor i bevegelse for at sin egen pre-tenåringssønn ikke skal havne der din kjæreste er i dag, men har samme symtomer/utagering.

Anonymous poster hash: b2817...268
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En kan ikke skylde på ADHD for at en er voldelig. Enda alvorligere blir det når han prioriterer "å ikke føle seg som en pasient" fremfor å stoppe volden mot kjæresten sin. Han har nok, som en del umedisinerte personer med ADHD, utviklet en dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Ja, sentralstimulerende medisiner som Ritalin kan gi han noe lengre lunte, men jeg er meget skeptisk til gjennomføringen når han ikke på eget initiativ har sørget for medisinering allerede, men først vurderer det etter sterkt press fra deg.

Fastlegen hans vil kunne henvise han til "Sinnemestringskurs".

Uansett vil jeg så sterkt jeg kan, anbefale deg å komme deg ut av dette forholdet mens du enda har livet i behold. Dette forholdet har ingen positiv fremtid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...