Gå til innhold

Hva feiler det meg nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Sett utenfra: synes du/dere jeg over lang tid virker selvsentrert osv? Eller i perioder.

Ord kan oppfattes ulikt, og jeg vet ikke helt hva du mener med selvsentrert i denne sammenhengen, men jeg oppfatter det som at du i svært lang tid har hatt et ganske sterkt fokus på egne følelser. Du observerer og drøfter hvordan du har det i forhold til mange aspekter ved hverdagslivet. Du tolker også mange av dine reaksjoner i lys av psykiatri, kanskje flere enn hva som er hensiktsmessig. En annen i tråden skriver om hvordan internettfora som dol gjør det mulig å vie enda mer av sin oppmerksomhet til sine "symptomer" enn hva som ville vært for en del år siden.

Slik jeg forstår det du skrev i dag, så virker du engstelig for at du muligens er alvorlig syk. Jeg tenker at en slik engstelse ikke er så egnet til å diskutere her på dol; du må selv vurdere om dine fysiske symptomer er av en slik karakter at legetilsyn er fornuftig. Vi som svarer deg kan tro at dette enten er fysisk eller psykisk, men vi kan ikke vite om dette er den gangen du ikke overreagerer og virkelig feiler noe.

Ditt innlegg bærer preg av en slags passivitet og ønske om at andre skal ordne opp. Jeg synes det vil være en fordel om du tar tilstrekkelig ansvar for deg selv til at dine ungdommer ikke er de som skal observere og mene noe om hva du feiler eller ikke feiler. Du bør ta ansvar for å få i deg noe næring; etter min oppfatning er det alltid mulig for et voksent menneske.

Helt uavhengig av hva du feiler eller ikke feiler, så kan du påvirke din psykiske tilstand gjennom noen konkrete tiltak. Jeg tror det er viktig at du ikke hengir deg til symptomer og passivitet, men sørger for å opprettholde døgnrytme og en viss aktivitet.

Til slutt har jeg lyst til å minne deg om at du av og til blander sammen menneskelige tilstander (som det å være lei seg) med psykisk lidelse. Ditt liv innehar nok elementer av begge deler.

Lykke til med å få en bedre dag i morgen.

Endret av frosken
Skrevet (endret)

Det var ikke bare det utsagnet som gjorde meg opprørt. Det var mye annet også som lå bak. Det har vært mue en stund.

Jeg følger opp ungene til vanlig, men akkurat den dagen var jeg helt kjørt. Dessuten var jeg med på møte bare to dager etter.

Det er også idag at jeg har vært så fjern. Men som jeg skrev så tok jeg meg sammen innimellom. Jeg fikk tilogmed med meg OL fordi jeg var bestemt på å tvinge fokuset utover. Jeg prøvde iallefall.

Jeg har fungert bra i RL fordi jeg bla vender fokuset utover og fordi jeg ble depresjonsfri. Jeg har forstått det slik på behandler også at jeg fungerer langt bedre idag. Jeg kunne vært mer sosial (besøkt folk Feks), men jeg har ikke hatt overskudd til det, jeg har jobbet omtrent full stilling i tillegg til at jobben innebærer mye sosialt - jeg føler det er mer enn nok.

Utover det har jeg en hobby som jeg driver med hver uke, og det er meningen jeg skal øke aktiviteten, men jeg har ikke utstyret som trengs.

Ungene er så store at de ikke har så mye tid til meg selv om jeg prøver å insistere på det. Det er datteren min da, som vil at jeg skal være med på shopping.. De er ellers mye opptatt med sitt.

Så jeg vet ikke jeg.. Er dette veldig selvsentrert og at jeg bruker all min tid på nettet og innover meg selv slik "man" sier endel om?

Jeg svarte fordi jeg trodde du ville ha et ærlig svar, og syns i grunnen du leder oss i en felle når du spør om noe du egentlig ikke ønsker svar på. Hadde det vært ditt ønske å få et ærlig svar hadde du nemlig svart noe ala "takk, jeg skal lese det en gang til og kjenne om det stemmer selv om jeg umiddelbart ikke opplever det sånn selv" - ikke kommet med en forsvarstale.

Du kan dessuten si hva du vil, men det du har skrevet her inne om ungen du skulle i møte sammen med tilsier at du ikke skipper møtet begrunnet i at du føler deg "helt kjørt" fordi "det har vært så mye". Etterpå sa du dessuten at ungen var sint på deg fordi du skippet møtet. Dette var viktig for han, og siden du har skrevet om det her inne vet man at også du mente dét - inntil du følte deg "for kjørt". Da lot du dine følelser bli viktigere. Ser du ikke dette selv?

Endret av Kayia
Skrevet

Du starter feks med å beskrive noe som har vart et døgn. Jeg mener, de fleste har da dager hvor det er slik. Jeg er feks alltid slik du beskriver under eggløsning og før menstruasjon. Det er med andre ord hormonelt hos meg. Kan det være det hos deg også?

Tiltaksløshet over tid er en annen greie og legen bør utelukke somatiske grunner til dette siden du er bekymret. Blodprøver med tanke på evnt jernmangel, b-12 mangel, d-vitaminmangel, stoffskifteproblemer o.l burde tas. 

Det virker også som om du tilbringer mye tid på dette forumet. Kanskje en pause herfra kunne gi litt overskudd til mann og barn på kveldene? Jeg tror du kunne ha godt av ei pause fra dette forumet og at det igjen kan gi deg tid til å feks gå en kveldstur, ta deg et langt deilig bad, vie barna litt tid. Timene flyr fort i fra én når en sitter på nettet. Viktige timer man kunne brukt på noe annet.

Jeg tror du er inne i en litt ond sirkel og veien ut av den må man selv aktivt finne. Nye tråder med spm om ditt og datt og andres formening/tro (inkludert min) løser ingenting i din hverdag eller gjør noen endring i din fysiske/psykiske helse. Du er flink til å takke for råd, men jeg har ingen følelse av at du bruker rådene til noe. Og med alle de rådene du har fått burde det absolutt være noe du aktivt kan bruke/forsøke. Jeg vet det er vanskelig og det å være syk gjør én passiv og tiltaksløs. Men jeg ville virkelig tenkt igjennom om timene jeg tilbringer på nett ga noe av nytteverdi når jeg visste at familien min  både trenger meg og ser at jeg ikke har det bra. Jeg ville virkelig aktivt gått inn for å få til en endring i positiv retning for dere alle. Hva den endringen skulle være kan ikke jeg svare på, men jeg tror ikke svaret finnes her inne på dette forumet. Jeg tror "man" er inne på noe. Selv om jeg ser av det du skriver, at du går veldig i forsvar på det. 

Anonymous poster hash: 8abcb...1be
Skrevet

Beklager at jeg går i forsvar.

Jeg skal tenke over svarene deres - jeg mente det da jeg spurte om det. Fikk jo råd om at det er lurt å reflektere over svarene jeg har fått, og ville følge det opp. Men må som sagt tenke over svarene, og jeg takker så mye for dem.

Til slutt: Selv om jeg ikke alltid responderer i mine tråder så betyr ikke det at jeg ikke tenker over svarene. Jeg prøver så godt jeg kan å ta til meg svar - også de jeg "ikke liker" (det er faktisk det siste jeg ofte har mye nytte av bare jeg får tenkt meg om).

Takker så mye til dere alle :)

Skrevet

Jeg tror ingen her påstår noe. De gir deg innspill som du kan reflektere over. Det du finner nyttig, kan du beholde. Det andre kan du droppe.

Men jeg tror alltid det er nyttig at en i ro og fred reflekterer over de innspill en får.

Husker du om dette gjaldt for personer som er slik generelt, eller om det var i sykdomsperioder?

Jeg har hatt en god natts søvn, vært ute og gått tur sammen men min mann samt fått med meg stafetten i OL. Formen er bedre.

Skrevet

Husker du om dette gjaldt for personer som er slik generelt, eller om det var i sykdomsperioder?

Jeg har hatt en god natts søvn, vært ute og gått tur sammen men min mann samt fått med meg stafetten i OL. Formen er bedre.

Det virker som du mener jeg er slik hele tiden ut fra hva jeg har skrevet på dol?

Skrevet

Bra du er i bedre form hww :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...