Gå til innhold

"Høy" når man er sliten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg er veeldig trøtt og sliten, som jeg blir hvis jeg har sovet lite et par netter, blir jeg litt høy som for å kompensere for hvor utrolig trøtt jeg er. Er dette vanlig? Har en kollega som også er sånn, i dag var vi begge helt "høye". Lurer på om det kan være syptom på en psykisk lidelse egentlig. Det verste er at jeg er mye mer effektiv når jeg er oversliten og høy?

Anonymous poster hash: be557...5cd
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er helt vanlig - nesten en regel.

Oversoving (sove mer enn en strengt tatt trenger) gir depresjonslignende symptomer.

For lite søvn gir hypomani. Prøv å huske frokostene etter et skikkelig nachspiel. Selv den dårligste vits utløser spontan latter :-)

Skrevet

Hvis jeg er veeldig trøtt og sliten, som jeg blir hvis jeg har sovet lite et par netter, blir jeg litt høy som for å kompensere for hvor utrolig trøtt jeg er. Er dette vanlig? Har en kollega som også er sånn, i dag var vi begge helt "høye". Lurer på om det kan være syptom på en psykisk lidelse egentlig. Det verste er at jeg er mye mer effektiv når jeg er oversliten og høy?

Jeg blir også gira (iallefall en liten stund før jeg blir sløvere) av lite søvn, men jeg kan ikke holde det gående sånn over mange døgn. Jeg føler meg både klar i hodet og "skjerpa", samtidig merker jeg at jeg at jeg lett kan gjøre (slurv)feil. Jeg blir dessuten veldig frossen når jeg har sovet lite, og søtsuget kommer også lett ;)

For min del holder det å ha en lengre natt (ikke superlang, men kanskje 8-9 timer) for å "ta seg igjen" etter en periode med lite søvn. Jeg har aldri opplevd disse reaksjonene som psykiske, selv om at påvirkningen på hodet er tydelig.

Skrevet

Er det ikke det som går under den folkelige betegnelsen "overtrøtt"? Gira og fnisete?

Skrevet

For meg var det nå nesten litt motsatt. Jeg var 14 timer på jobb i går (sto opp 05.00) etter å ha sovet lite. Jeg sovnet klokka 20.00 og sov til 08.00. I dag føler jeg meg ganske mye bedre.

Skrevet (endret)

For meg var det nå nesten litt motsatt. Jeg var 14 timer på jobb i går (sto opp 05.00) etter å ha sovet lite. Jeg sovnet klokka 20.00 og sov til 08.00. I dag føler jeg meg ganske mye bedre.

For meg er det situasjonsavhengig. Jeg har hatt perioder hvor jeg har jobbet mye, jeg mener MYE over en viss periode, og da blir jeg gira og er klar for ny økt fra morgenen av. Jeg hadde det likedan i eksamensperiodene mens jeg studerte også. Sover jeg imidlertid dårlig fordi jeg har bare ikke har kommet meg i seng men blitt sittende å se en film el.l blir jeg bare t r ø t t dagen derpå...

Endret av Kayia
Rette Problemet
Skrevet

Ved søvnmangel forsøker kroppen å kompensere, for å holde koken, ved å slippe ut stoffer med amfetaminlignende egenskaper...

Skrevet

Ved søvnmangel forsøker kroppen å kompensere, for å holde koken, ved å slippe ut stoffer med amfetaminlignende egenskaper...

tok to mnd med nesten ingen søvn pga mani før kroppen min slapp ut amfetaminlignende egenskaper, men da ble jeg enormt speeda. var helt fantastisk. men aggresjonen lå ikke langt unna.

Rette Problemet
Skrevet

tok to mnd med nesten ingen søvn pga mani før kroppen min slapp ut amfetaminlignende egenskaper, men da ble jeg enormt speeda. var helt fantastisk. men aggresjonen lå ikke langt unna.

Høres ut som en alvorlig psykisk lidelse... snakker om den der egenskapen med å bli "overtrøtt" jeg da...  :)

Skrevet

Høres ut som en alvorlig psykisk lidelse... snakker om den der egenskapen med å bli "overtrøtt" jeg da... :)

jeg blir ikke overtrøtt. Bare trøtt. Tar meg to mnd uten søvn å bli speeda.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...