Gjest Skrevet 20. februar 2014 Skrevet 20. februar 2014 Jeg kom tilfeldig over dette og synes det var litt interresant. Hva tenker du om det? Forslag: å utvide grensene for det bipolare område. Eks. Utvide ”humørsvingninger” til også å innholde ”irritabilitet” og ikke bare ”eufori”. Årsaken til dette var bl.a. at en del pasienter med ”irritabilitet”, ”aggresjon” og ”opprørthet” så ut til å profitere på Litium. Kunne disse symptomene være en del av en mani, eller en lettere form for mani? Ustabil PF hører hjemme i det bipolare spektrum pga deres ”affektive ustabilitet”. De restererende symptomene er sekundære til dette. Tilhengere av dette synet: Akiskal, Perugi, Pinto http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/personlighetspsykiatri-nasjonal-kompetansetjeneste/Documents/Microsoft%20PowerPoint%20-%20Bipolar%202.pdf 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 Skrevet 21. februar 2014 Dette er ikke helt nytt. I en bok jeg hadde, som jeg kjøpte tidlig 90tall, så var borderline som det het da, sett på som bipolar grensepsykose, og schizotypal som schizofren grensepsykose. Anonymous poster hash: c4f08...047 0 Siter
Gjest Skrevet 21. februar 2014 Skrevet 21. februar 2014 Dette er ikke helt nytt. I en bok jeg hadde, som jeg kjøpte tidlig 90tall, så var borderline som det het da, sett på som bipolar grensepsykose, og schizotypal som schizofren grensepsykose. Anonymous poster hash: c4f08...047 Ja vel. Det er mye likheter, men også forskjeller. Og jeg har inntrykk av at også noen ligger ganske nær grensene som skiller dem. Jeg synes artikkelen jeg linket til var interresan, for den tok veldig godt frem likhet og ulikhet. Men det er forskjellige meninger om EUPF hører inn under det bipolare spekteret. Jeg skulle vel egentlig hatt et spørsmålstegn i overskriften, men fikk ikke redigert den. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 Skrevet 21. februar 2014 Mitt innlegg var ikke ment som kritikk. Bare ett apropo Anonymous poster hash: c4f08...047 0 Siter
Gjest Skrevet 21. februar 2014 Skrevet 21. februar 2014 Mitt innlegg var ikke ment som kritikk. Bare ett apropo Anonymous poster hash: c4f08...047 Jeg oppfattet det ikke som kritikk heller . 0 Siter
missmas Skrevet 21. februar 2014 Skrevet 21. februar 2014 er ikke alle tilfeller av EUPF som hører under noe bipolart spekter, det har jeg sett ved bekjente med diagnosen. 0 Siter
psychotique Skrevet 21. februar 2014 Skrevet 21. februar 2014 Det er jo veldig mange som har både EUPF og bipolar? 0 Siter
Gjest Skrevet 21. februar 2014 Skrevet 21. februar 2014 Det er jo veldig mange som har både EUPF og bipolar? Ja det er det. Men det er noen som mener at EUPF bør ligge under det bipolare spektrum. Det har vel også litt å si angående behandling. Men vi mennesker er så innviklet at jeg vet ikke om det alltid er et enten eller. 0 Siter
FGT Skrevet 21. februar 2014 Skrevet 21. februar 2014 EUPF er jo en personlighetsforstyrrelse ,men Bi polar hører inn under en stemningslidelse, eller det grenser vel til sinnslidelse. Bi polar 1 er det vi kalte manisk depressiv før, men bipolar 2 kan kanskje være mer lik siden humørskifte skjer oftere, så det kan være noen likhetstrekk der. 0 Siter
psychotique Skrevet 22. februar 2014 Skrevet 22. februar 2014 Men EUPF handler jo om mye mer enn bare svingninger. Det handler jo mye om frykt for avisning og manglende identitet. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. februar 2014 Skrevet 22. februar 2014 EUPF er jo en personlighetsforstyrrelse ,men Bi polar hører inn under en stemningslidelse, eller det grenser vel til sinnslidelse. Bi polar 1 er det vi kalte manisk depressiv før, men bipolar 2 kan kanskje være mer lik siden humørskifte skjer oftere, så det kan være noen likhetstrekk der. Så klart vil det være mindre likheter mellom en typis BP1 og typisk EUPF. Men med BP2 med hurtige svingninger og EUPF med mer usikre tilleggsymtomer, så begynner du å nærme deg litt mer. Da kan det være en del likheter. Men linken jeg la ved sier bare hva noen mener. Andre var ikke enig. Hadde ønsket NHD svarte på hvilke tanker han hadde om tema. 0 Siter
Gondor Skrevet 22. februar 2014 Skrevet 22. februar 2014 Jeg har begge diagnosene og forskjellen for meg er ganske klar. EUPF er en konstant og forandrer seg ikke med tiden. BP er en tilstand hvor en ocillerer fra høy til lav til normal. BP er en sykdom hvor en kan komme til overflaten og trekke pusten, EUPF er en klam hånd som er der hele tiden.Men jeg innbiller meg at man gjennom medisinering av BP også kan ta knekken på noen av symptomene ved EUPF. 0 Siter
Cammomille Skrevet 22. februar 2014 Skrevet 22. februar 2014 Jeg har begge diagnosene og forskjellen for meg er ganske klar. EUPF er en konstant og forandrer seg ikke med tiden. BP er en tilstand hvor en ocillerer fra høy til lav til normal. BP er en sykdom hvor en kan komme til overflaten og trekke pusten, EUPF er en klam hånd som er der hele tiden. Men jeg innbiller meg at man gjennom medisinering av BP også kan ta knekken på noen av symptomene ved EUPF. Kanskje er det sånn for deg, men jeg kjenner flere som har blitt tilnærmet friske fra EUPF!! Og mange som klarer å leve helt normalt m den diagnosen.. 0 Siter
Gjest Skrevet 22. februar 2014 Skrevet 22. februar 2014 Jeg har begge diagnosene og forskjellen for meg er ganske klar. EUPF er en konstant og forandrer seg ikke med tiden. BP er en tilstand hvor en ocillerer fra høy til lav til normal. BP er en sykdom hvor en kan komme til overflaten og trekke pusten, EUPF er en klam hånd som er der hele tiden.Men jeg innbiller meg at man gjennom medisinering av BP også kan ta knekken på noen av symptomene ved EUPF. Du har nok ganske klare symtomer på BP og EUPF. Jeg har BP, men har også hatt mange symtomer som minner om EUPF. Så det kan være en del likheter også. Men alt forsvant med lithium. Derfor synes jeg tema er litt interessant. Jeg er av den typen som helst skal forstå alt. 0 Siter
Gjest Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Du har nok ganske klare symtomer på BP og EUPF. Jeg har BP, men har også hatt mange symtomer som minner om EUPF. Så det kan være en del likheter også. Men alt forsvant med lithium. Derfor synes jeg tema er litt interessant. Jeg er av den typen som helst skal forstå alt. Jeg er som deg. Vil helst forstå alt. Men er det egentlig så nyttig for oss alltid? Jeg bare lurer.. Jeg er gjerne sånn at jeg ikke klarer å gå videre før jeg har forstått også. Er det slik for deg også? 0 Siter
Gjest Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Jeg er som deg. Vil helst forstå alt. Men er det egentlig så nyttig for oss alltid? Jeg bare lurer.. Jeg er gjerne sånn at jeg ikke klarer å gå videre før jeg har forstått også. Er det slik for deg også? Jeg har bare alltid vært slik. Nysgjerrig og vil forstå. Sikkert ikke så nyttig. Bare synd jeg ikke utdannet meg innen noe medisinsk så jeg kunne brukt nysgjerrighet og grubling til noe nyttig. 0 Siter
Gjest Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Jeg har bare alltid vært slik. Nysgjerrig og vil forstå. Sikkert ikke så nyttig. Bare synd jeg ikke utdannet meg innen noe medisinsk så jeg kunne brukt nysgjerrighet og grubling til noe nyttig. Ja, vi skulle vært forskere kanskje tenk hvor spennende det hadde vært Vi får vel bare være som vi er når vi først er slik.. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Å vite hvorfor er viktig. Men alt til sin tid. Om det tar fyr i boligen min, vil jeg prioritere å slokke fremfor å finne ut hvorfor det begynte å brenne. 0 Siter
Gjest Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Å vite hvorfor er viktig. Men alt til sin tid. Om det tar fyr i boligen min, vil jeg prioritere å slokke fremfor å finne ut hvorfor det begynte å brenne. Ja, men når du har slukket kan du jo bli litt nysgjerrig på hvorfor det begynte å brenne 0 Siter
Gjest Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Ja, men når du har slukket kan du jo bli litt nysgjerrig på hvorfor det begynte å brenne Ja, men som han skrev; alt til sin tid Har nok noe å lære der... I hvertfall jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.