Gå til innhold

"Om du var alene på hytta..."

Anbefalte innlegg

Skrevet

"eller" opprettet et emne med et dokument om UPF og bipolare lidelser. I et av arkene står det:

Vurder også kontekst:

”Om du er alene på hytta, svinger du like mye da?

Og, hva tenker du på?”.

Bipolare tenker på alt de skal sette i gang, ustabile

tenker på kjæresten…

Jeg tekte umiddelbart på alt jeg kunne gjort når jeg var alene, og jeg er bipolar, Følte meg ganske truffet ja... MEN, hvorfor skulle det ha noe å si, hvis svingningene mine ikke er avhengig av om noen andre er der, som i UPF, om jeg er alene?

Er det typisk bipolar å ville være alene og bare kjøre på med sine egne greier? Jeg elsker samboeren min veldig høyt men dette behovet er noen ganger så sterkt at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Jeg dagdrømmer om hvor bra alt hadde vært om jeg bare kunne gjort ting på min måte. Enda jeg vet at min måte ofte ender opp på en sykelig og tvangsmessig måte, too much, og det hadde heller ikke gjort meg lykkelig. Reguleringen det gir å leve med et annet mennesker er godt for meg.

Noen som har tanker rundt dette?

Skrevet

Jeg tenker at denne forskjellen har mye å si, fordi samspillet med andre påvirkes på ulik måte.

Når noen i omgivelsene blir hypomane, så kan det være ganske slitsomt for de som forholder seg til vedkommende, og man vil ofte kunne oppleve at ting man forsøker å formidle overhodet ikke får noen virkning osv. fordi vedkommende er gira på sine egne prosjekter. Dette er slitsomt, men for omgivelsene så kjennes det allikevel ganske klart at det er den som er hypoman som eier problemet.

Å forholde seg til en med sterk eupf vil ofte innebære at det du selv gjør blir påstått å være årsaken til den andres svingninger, dvs. at dersom du sier et feil ord, dersom du glemmer å være opptatt av hvordan den andre vil reagere på det du sier, så vil personen med eupf gå rett ned i kjelleren eller bli sinna osv.  Dermed trekkes du mye mer inn i vedkommendes problematikk og på en mer personlig måte (hvem kan f.eks. påstå seg å ikke ha sagt noe man ikke burde ha sagt eller som kunne ha vært sagt på en bedre måte)  enn hva som er tilfellet dersom du forholder deg til en hypoman.

Begge deler kan være slitsomt og frustrerende for omgivelsene å forholde seg til, men etter min oppfatning er det vesentlige forskjeller.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først vil jeg støtte froskens viktige bidrag.

Dernest vil jeg som alltid advare mot enten/eller-karakteristikker. Det er ikke slik at noen alltid vil være sammen med andre, mens andre alltid ønsker å være alene, men...

Mange av dere har forhåpentligvis hørt om K. Jamison. Hun er en av verdens fremste forskere på BP og har selv sykdommen.

I sin bok om seg selv og sin sykdom "Mitt urolige sinn"/"An unquiet mind" beskriver hun hvordan hun har behov for stunder helt alene i stillhet. For å oppnå dette i en travel hverdag, står hun opp om natten og sitter helt alene på stua bare for å kunne kjenne på det å være alene. Hun hevder at dette er typisk for personer med BP sykdom.

Viktig å huske på både for den syke og de pårørende.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kay_Redfield_Jamison

Skrevet

Tusen takk for svar begge to. Jeg skjønner hva du skriver frosken, det er en veldig viktig forskjell. Og jeg ser nå at kanskje sammenhengen og spørsmålene i innlegget mitt ikke har heeelt sammenheng. At jeg la noe annet i hytte senarioet og tok det litt ut av sin sammenheng fordi jeg var litt for opptatt av et annet spørsmål ang meg selv (behov for å være alene).

NHD: Jeg har lest boka av Jamison, fikk den anbefalt av min veldig dyktige psykolog, og jeg likte den veldig godt. Jeg hadde glemt det hun skrev om å være alene. Takk for at du minnet meg på det.

Når det gjelder å være alene, som i å LEVE alene ikke bare ha stunder for seg selv, er det vel best for meg å bare slutte å tenke på det, eller, "stop it" :)

Skrevet

Når det gjelder å være alene, som i å LEVE alene ikke bare ha stunder for seg selv, er det vel best for meg å bare slutte å tenke på det, eller, "stop it" :)

Ja, der tror jeg du med fordel kan bruke "stop it" - og i tillegg minne deg på nest siste setningen du skrev i åpningsinnlegget i denne tråden:-)

Skrevet

Jeg må ligge i senga i mørkt rom og bare hvile meg alene. Særlig etter jeg hadde manisk psykose. Det er som noe er ødelagt i hodet og en trenger hvile hjernen. 

Skrevet

Jeg tenker at denne forskjellen har mye å si, fordi samspillet med andre påvirkes på ulik måte.

Når noen i omgivelsene blir hypomane, så kan det være ganske slitsomt for de som forholder seg til vedkommende, og man vil ofte kunne oppleve at ting man forsøker å formidle overhodet ikke får noen virkning osv. fordi vedkommende er gira på sine egne prosjekter. Dette er slitsomt, men for omgivelsene så kjennes det allikevel ganske klart at det er den som er hypoman som eier problemet.

Å forholde seg til en med sterk eupf vil ofte innebære at det du selv gjør blir påstått å være årsaken til den andres svingninger, dvs. at dersom du sier et feil ord, dersom du glemmer å være opptatt av hvordan den andre vil reagere på det du sier, så vil personen med eupf gå rett ned i kjelleren eller bli sinna osv. Dermed trekkes du mye mer inn i vedkommendes problematikk og på en mer personlig måte (hvem kan f.eks. påstå seg å ikke ha sagt noe man ikke burde ha sagt eller som kunne ha vært sagt på en bedre måte) enn hva som er tilfellet dersom du forholder deg til en hypoman.

Begge deler kan være slitsomt og frustrerende for omgivelsene å forholde seg til, men etter min oppfatning er det vesentlige forskjeller.

Jeg har eupf og lever i et forhold. Mannen min er normalt veldig flink til å ikke ta innover seg mine utbrudd når jeg får panikk. Men han må jo få lov til å si feil, som du skriver. Jeg har til tider problemer med å skille mine følelser fra hva andre sier eller gjør. Altså så tolker jeg det som noe negativt og avvisende mot meg mens det kanskje ikke er det.

Mannen min må jo få lov til å være trøtt og sliten han og, uten at jeg skal tolke det negativt?

Jeg går i såkalt "ekvivalent modus" og jeg vet alt om teorien rundt det. Men jeg klarer ikke gjennomføre alt jeg har lært i praksis og går i samme fellene hver gang. Jeg føler jeg aldri blir bedre!

Hvordan blir en egentlig kvitt eupf?

Anonymous poster hash: f6471...c9b

Skrevet

Jeg går i såkalt "ekvivalent modus" og jeg vet alt om teorien rundt det. Men jeg klarer ikke gjennomføre alt jeg har lært i praksis og går i samme fellene hver gang.

Jøss det har et navn. Er ikke så ille at jeg ALDRI lærer, men føles litt sånn noen ganger som du skriver...

Skrevet

Hva er det riktige å tenke når man er alene på hytta?

Skrevet

At skiløypene er fantastiske!

Skrevet

Jøss det har et navn. Er ikke så ille at jeg ALDRI lærer, men føles litt sånn noen ganger som du skriver...

Jeg lærer vel litt jeg og, men det der tærer virkelig på kreftene ja..

Skrevet

At skiløypene er fantastiske!

Da håper jeg at hytta di ikke er av strå og ligger i varmere strøk:)

Skrevet

Da håper jeg at hytta di ikke er av strå og ligger i varmere strøk:)

Har ikke egen hytte, men låner av og til en som så avgjort ikke ligger i varmere strøk - så lenge det er vinter;-)

*sur fordi hele skisesongen har regnet bort"

Skrevet

At du ikke skal gå tom for rødvin og lesestoff.

Skrevet

Har ikke egen hytte, men låner av og til en som så avgjort ikke ligger i varmere strøk - så lenge det er vinter;-)

*sur fordi hele skisesongen har regnet bort"

Å, det kan sikkert komme litt. Det er jo bare februar.

Jeg ville nok tenkt på hvordan jeg skulle forsvare meg i tilfelle luskende morderpakk eller andre skumle individer dukket opp.

Skrevet

Å, det kan sikkert komme litt. Det er jo bare februar.

Jeg ville nok tenkt på hvordan jeg skulle forsvare meg i tilfelle luskende morderpakk eller andre skumle individer dukket opp.

Det finnes ikke slikt på fjellet, visste du ikke det? Over 900 moh er alle greie;-)

Skrevet

• Å, så deilig at jeg endelig har noen dager helt for meg selv! Skal nyte hvert minutt!
  • Planlegge dagene, slik at en får mest mulig nytelse ut av dem, inkludert sove passelig lenge, tusle passelig lenge rundt inne med frokost og kaffe, komme seg ut og være ute noen timer uansett vær, nyte resten av dagen inne med fyr på peisen, lesestoff og rødvin :-)
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

• Å, så deilig at jeg endelig har noen dager helt for meg selv! Skal nyte hvert minutt!
  • Planlegge dagene, slik at en får mest mulig nytelse ut av dem, inkludert sove passelig lenge, tusle passelig lenge rundt inne med frokost og kaffe, komme seg ut og være ute noen timer uansett vær, nyte resten av dagen inne med fyr på peisen, lesestoff og rødvin :-)

Bør skrives ut i stort format, lamineres og henges opp "overalt".

Skrevet

Jeg hadde tenkt å reise på hytta noen dager for å få skrivero, men bør åpenbart heller bestille en time til terapaut. Helt feil tanker jeg hadde nemlig... :P

Skrevet

Jeg hadde tenkt å reise på hytta noen dager for å få skrivero, men bør åpenbart heller bestille en time til terapaut. Helt feil tanker jeg hadde nemlig... :P

Var ikke i jobbmodus da jeg skrev det der. For meg er ikke hyttetur vanligvis noe jeg forbinder med jobbing, men jeg har forsåvidt gjort det jeg også noen ganger - rømt til hytta for å skrive :-)

Vet ikke helt hvor godt det funket - vil helst nyyyyyte freden og alenetiden da, uten å ha jobbpress på meg ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...